Audio/Video Mediacenter (domotica like)

Pagina: 1
Acties:
  • 854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 09:11

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Hey

Teneerste weet ik niet goed waar ik deze topic moet steken.
Vermits het vooral om geluid/video gaat zal dit wel het juiste forum zijn.

Ik ben pas aangekocht huis totaal aan het strippen en ga nu starten met de opbouw.
De bedoeling is dat er in het huis één centrale 'mediaserver' gaat staan (mp3,divx,fotos) die beschikbaar moet zijn op verschillende plaatsen in het huis.

Ik zou in de badkamer en keuken een LCD touchscreen willen inbouwen waar ik dan mijn muziek kan kiezen voor die bepaalde kamer. In de living ga ik ook mijn muziek kunnen kiezen, maar dat zal waarschijnlijk via de TV/Hifi gaan.

Enkele vragen:
-Ik ga dus in mijn pc 3 geluidskaarten moeten steken (living, badkamer, keuken)?
-Elk LCD-scherm gaat de 'Externe bureaublad' tonen (640x480) en de TV krijgt het normale bureaublad (highres). Heeft iemand dit bij zijn thuis geinstalleerd? En hoe sluit ik zo 2 LCd-schermpjes aan op mijn Mediaserver? (Moet ik meerdere grafische kaarten steken?)
-Wat zijn goeie en mooie inbouw speakers voor in badkamers/Keukens? (Het moet niet top Q zijn en ook niet super hard kunnen spelen)
-i.v.m de touchscreens, hoe kan ik iets typen op scherm? Keyboard software installeren zoals bij PDa's?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
-Ik ga dus in mijn pc 3 geluidskaarten moeten steken (living, badkamer, keuken)?
Volgens mij moet je aan elk touchscreen toch een PCtje hangen. Alleen een touchscreen met monitorverlengkabel gaat niet werken (die mogen niet zo lang zijn). Dus dat pctje krijgt de geluidskaart en niet de server. De server hoeft alleen maar de muziekbestanden door te geven, het pctje "op locatie" maakt er vervolgens de juiste geluidjes van.
-Elk LCD-scherm gaat de 'Externe bureaublad' tonen (640x480) en de TV krijgt het normale bureaublad (highres). Heeft iemand dit bij zijn thuis geinstalleerd? En hoe sluit ik zo 2 LCd-schermpjes aan op mijn Mediaserver? (Moet ik meerdere grafische kaarten steken?)
Nee dus. Elk schermpje z'n eigen PCtje. Ik ben zelf aan het kijken naar van die kassasystemen met touchscreen.
-i.v.m de touchscreens, hoe kan ik iets typen op scherm? Keyboard software installeren zoals bij PDa's?
Zit dat niet bij de meeste mediacentersoftware in? Ik heb geen ervaring met windowssoftware, maar MythTV onder Linux heeft inderdaad zo'n on-screen keyboard zoals bij PDAs.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 15:42

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik ben met een gelijk soortig project bezig.
Ik ga het anders doen.
2 pc's, 1 MCE2005 pc en 1 pc voor de beveiligings software.
De MCE2005 pc heeft een tv out die wordt via een Marmitek MegaVideo 55 op het lokale coax signaal gezet.
Zo heb je dus op elke tv in huis het MCE scherm incl. (stereo) geluid.
Met een RF afstands bediening kun je dus door heel je huis je MCE systeem bedienen.

Enige nadeel is dus wel dat je niet op verschillende plekken in huis naar verschillende muziek/video kunt kijken, maar dat kun je weer oplossen door losse systemen.

Een onscreen keyboard zit standaard in o.a. XP (Start-> Programs -> Accessoiries->Accessibility->On-Screen keyboard)..weet het ff niet in het nederlands.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Thanx for info.

Aan elk schermpje een computer hangen.
Mmm. Misschien zo'n super micro computer die te koop zijn op samenkopen.net in de muur bouwen en daar een touchscreen op.

Ik zoek verder.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:02

mphilipp

Romanes eunt domus

multipasser schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:21:
Mmm. Misschien zo'n super micro computer die te koop zijn op samenkopen.net in de muur bouwen en daar een touchscreen op.
Denk je aan koeling voor zo'n ding in de muur? En bereikbaarheid als er een keer wat mee is?

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

mphilipp schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:02:
[...]Denk je aan koeling voor zo'n ding in de muur? En bereikbaarheid als er een keer wat mee is?
Die mini computers worden niet echt warm, en als je hm achter je touchscreen inbouwt kun je er altijd gewoon bijkomen door het touchscreen even te verwijderen.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Het stomme is dat minicomputer moeten booten.
Meestal zijn het dan ook maar trage cpu's om de kosten wat te drukken.

Is er dan geen manieer waarop ik 2 extra touchscreens kan aanhangen?
Misschien gewoon 2 extra pci GraKa's insteken en daar de screens aan hangen, en dan elk een apart bureablad geven?
En voor het audio gedeelte misschien een soundcard met 4 outputs en elke kamer een output geven.

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

multipasser schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 09:40:
Het stomme is dat minicomputer moeten booten.
Meestal zijn het dan ook maar trage cpu's om de kosten wat te drukken.

Is er dan geen manieer waarop ik 2 extra touchscreens kan aanhangen?
Misschien gewoon 2 extra pci GraKa's insteken en daar de screens aan hangen, en dan elk een apart bureablad geven?
En voor het audio gedeelte misschien een soundcard met 4 outputs en elke kamer een output geven.
Ik denk dat je problemen gaat krijgen om op de extra graka's video (.avi, .mpg etc) te krijgen.
Welk OS wil je gaan gebruiken?

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
vista, xp of mediacenter?
Waarom zou video op andere graka's problemen opleveren?

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

multipasser schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 21:16:
vista, xp of mediacenter?
Waarom zou video op andere graka's problemen opleveren?
Andere is geen probleem, extra vaak wel, vooral via de PCI bus zijn geen krachtige kaarten te krijgen.
Mijn ervaring met XP, een AGP (Ati 9800@24"Dell LCD) kaart en een extra PCI (Ati 9250@20"HP LCD) kaart resulteerd in een soepel draaiende video via de AGP kaart maar als ik hm dan naar mn 2e monitor sleep die is aangsloten op de PCI kaart dan loopt het voor geen meter.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
Daar moet ook geen video op gespeeld worden, of toch niets highres. Is enkel voor navigeren tussen muziek.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 21:20
Ik zou het gewoon met 1 PC doen. Evt kan je een Asusrouter nemen waar je een harddisk in stopt (scheelt een hoop stroom). In de badkamer/slaapkamers/keuken zou je een mp3/mp4 speler met touchscreen (gewoon een lcdscherm speler a la Archos dus) kunnen plaatsen. Die kan zn media van de router krijgen. De ene pc bevat alle media, de router een deel.

Op een pc kan je verder prima meerdere monitoren en toetsenborden enzo aansluiten zodat er ook een werkplek ingericht kan worden met monitor/toetsenbord/muis/usb+kaartlezers en een externe brander. Allen aangesloten op de mediapc.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Topicstarter
http://cgi.benl.ebay.be/w...eName=STRK:MEWA:IT&ih=014

Ik heb nu dit gevonden. Iemand die IBM kiosk pc's verkoopt.
Eigenlijk een tablet pc imo.
Gewoon werkend op windows en audio out.
Dus kan perfect in de badkamer aan de muur hangen en via server muziek/films spelen, surfen enzo!

De vraag is of dat hier werkt met 50hz vs 60hz?
Want de voeding zal wel 60hz zijn?

Pagina: 1