Toon posts:

[XP] Onterechte invulling geheugen.. Windows raar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer is de laatste tijd erg langzaam en geeft ook al snel weer dat er geen voldoende virtueel geheugen meer aanwezig is. Via CTRL + ALT + DEL naar taakbeheer gekeken en dan zie ik ineens dat het geheugenbereik 300+ is van de 336MB!!

Dit terwijl de processen bij elkaar opgeteld nooit 300 kunnen zijn. Ik ga ervan uit dat er in mijn PC een kaart van 256 MB zit (het is een oude pc)

Hier volgen wat eigenschappen van de pc

Windows 2000 (fully updated)
x86 Family 6 Model 8 Stepping 6
AT/AT COMPITABLE
130.544 kB RAM

ATI 3D RAGE II + PCI
QUANTUM FIREBALL SE4.3A
WDC WD200BB-00DEA0

Via taakbeheer staat er dat ik 300+ geheugen heb, maar via systeem staat er dus ineens 130 kB RAM? Wat staat er verkeerd ingesteld in Windows?

heb het hele systeem gechecked met virus scan, op adware, supreme register schoonmaken etc, maar geen idee wat ik nu nog kan doen om de computer sneller te maken...

EDIT:
http://i165.photobucket.c...hin/WindowsTaakbeheer.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 22:00 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03 22:41
130kB RAM kan niet, want dan zou Windows niet booten. Dat is dus gewoon een foutje.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

leonpwner1 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:03:
130kB RAM kan niet, want dan zou Windows niet booten. Dat is dus gewoon een foutje.
Er staat 130,544 kb RAM, dus ~128 Mb. Er zit zeker geen 256 Mb in, of het moederbord herkent de RAM niet volledig.

@TS: je moet je virtuele geheugen vergroten. Optellen van de processen geeft je niet de volledige informatie, sinds services niet in de lijst staan. Je zult wat dingen niet standaard mee moeten laten draaien, ik zie allerlei HP onzin in je lijst staan. Verder moet je maar eens op spyware en virussen gaan scannen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:07:
[...]

Er staat 130,544 kb RAM, dus ~128 Mb. Er zit zeker geen 256 Mb in, of het moederbord herkent de RAM niet volledig.

@TS: je moet je virtuele geheugen vergroten. Optellen van de processen geeft je niet de volledige informatie, sinds services niet in de lijst staan. Je zult wat dingen niet standaard mee moeten laten draaien, ik zie allerlei HP onzin in je lijst staan. Verder moet je maar eens op spyware en virussen gaan scannen.
Als er slechts 128 MB RAM in zit, zou dit voldoende zijn voor Windows 2000 + IE? En waarom staat er in taakbeheer vervolgens 320 kB?

Hoe vergroot ik het virtuele geheugen? Moet ik nog een geheugenkaart erbij zoeken van 256MB?

(PC wordt alleen gebruikt voor Internet, printen, Office, MSN, Winamp, foto's

HP = allerlei onderdelen van de printer.. Is het OK om deze uit de gewone opstartlijst te verwijderen? Want dan functioneert de PC toch niet meer?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Kijk eens op de tab Prestaties, hier staat veel meer informatie over je geheugengebruik.

En in je screenshot staat toch duidelijk dat er 282 MB van de 327 MB beschikbaar geheugen gebruikt wordt? Deze 327 is een combinatie van je werkelijke RAM en van het virtuele geheugen (ook wel wisselbestand of pagefile genoemd).

Dat je PC traag is komt zo te zien ook door Scan32.exe, welke virusscanner heb je? Ik kan je, zeker voor zulke tragere PC's, AVG Free van GriSoft aanbevelen, deze is een stuk lichter qua resourceverbruik dan bijvoorbeeld Norton of McAfee.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:12:
[...]
Als er slechts 128 MB RAM in zit, zou dit voldoende zijn voor Windows 2000 + IE? En waarom staat er in taakbeheer vervolgens 320 kB?

Hoe vergroot ik het virtuele geheugen? Moet ik nog een geheugenkaart erbij zoeken van 256MB?

(PC wordt alleen gebruikt voor Internet, printen, Office, MSN, Winamp, foto's

HP = allerlei onderdelen van de printer.. Is het OK om deze uit de gewone opstartlijst te verwijderen? Want dan functioneert de PC toch niet meer?
128 Mb is erg krap, zeker als je er allerlei extra software op gaat draaien. De HP software is niet echt nodig, de printerdriver is genoeg. De rest van de software kun je op zich vaak wel verwijderen, maar beter zou zijn om ze niet standaard te laden, maar alleen als het nodig is.

Extra geheugen zou het beste zijn. Het virtuele geheugen kun je vergroten in Configuratiescherm > Systeem > Laatste tabblad > Bovenste instelling (weet de Nederlandse naam niet, heb alleen UK windows)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1