laptop koude start

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 19:31

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
ik heb wat problemen met mijn laptopje. Een mynote 980.
Ik heb deze laptop overgenomen met de klacht dat ie vaak vastloopt, nou dat doet ie, en wel veel meer ook!

De eerste problemen waren dus het vastlopen. Dat was snel verholpen, even een memtestje draaien gaf aan dat het geheugen naar de geheugenhemel was. Vervangen voor een ander reepje en voila, draaien maar. De fan sloeg ook erg vaak aan dus heb de koelpasta even opnieuw aangebracht op de processor, dat was ook opgelost. maar toen het grootste probleem.

de koude start van de laptop is een soort van russisch roulette. ongveer de helft vd keren lukt het wel, de andere keer gaat de laptop naarstig op zoek naar een biosdiskette ( :? waarom :/ ) en zet je hem een paar keer aan en uit dan start ie door. Ook start ie soms op zonder biosbeeld en krijg je ineens gewoon het windows scherm te zien en werkt ie verder goed. en soms gebeurt er helemaal niks, dan spint de hdd niet eens op.

Ik heb tot nu toe de hdd vervangen, de proc vervangen (is gewoon desktop model), het geheugen vervangen, de laptop compleet uit elkaar geschroef en schoongemaakt, memtest gedraaid, hdd test gedraaid, en het systeem gepijnigd met wat zware spellen en een biosupdate gedaan.

Het systeem is eigenlijk superstabiel, spellen draaien gewoon goed, je kan hem de hele dag aanlaten zonder dat ie crasht, alleen na een nacht van de netspanning start ie niet op.

Wat ik wel ontdekt heb is dat als het pcmcia LAN kaartje er niet in zit hij in 9 vd 10 gevallen normaal koud start maar een enkele keer nog wel het biosscherm zwart laat (hij start dan wel door daarna).

Zou het een voedingsprobleem kunnen zijn? Of is het moederbordje gewoon echt om zeep?

Iemand nog suggesties want ik weet het inmiddels niet meer.

Nog even de specs:

- Mynote 980
- celeron 433
- 128mb pc133 sdram
- 6gb toshiba hdd
- 8mb ati rage 3d LT pro
- xircom pcmcia lan kaart
- dvd speler

Verwijderd

Bios batterij vervangen?

Verwijderd

Dat het scherm zwart blijft enn gewoon doorstart heb ik wel vaker bij oudere laptops mee gemaakt het licht aan de traage lcd schermen wat ze hebben . De bios start te snel zodat het scherm niet weergeven kan worden dus naar mij idee is er niks aan de hand

• ProVine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 11:21
mischien moet je is gaan kijken voor een bios update voor de laptop, mischien dat dat wil helpen ?

Verwijderd

misschien een nieuwe laptop?
:)
sorry maar vind de specs heerlijk outdated, je kan er imo beter net teveel tijd meer insteken, kan je beter voor die uren werken en met dat geld een goeie van 600€ kopen of zo, alle probs solved en je hebt een beestje

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
kan ik inderdaad nog doen ja. Is het enige wat ik nog kan bedenken alhoewel die wel zijn instellingen onthoudt..
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:41:
Dat het scherm zwart blijft enn gewoon doorstart heb ik wel vaker bij oudere laptops mee gemaakt het licht aan de traage lcd schermen wat ze hebben . De bios start te snel zodat het scherm niet weergeven kan worden dus naar mij idee is er niks aan de hand
Dit bios is echt retetraag dus scherm zou het makkelijk bij moeten houden, maar ook de backlight van het scherm blijft dan uit :/
ProVine schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:42:
mischien moet je is gaan kijken voor een bios update voor de laptop, mischien dat dat wil helpen ?
Al geupdate, hielp helaas niet
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:44:
misschien een nieuwe laptop?
:)
sorry maar vind de specs heerlijk outdated, je kan er imo beter net teveel tijd meer insteken, kan je beter voor die uren werken en met dat geld een goeie van 600€ kopen of zo, alle probs solved en je hebt een beestje
Specs zijn ook enorm outdated maar ach leuk knutseldingetje toch? en internet, mp3's, msn, revolt en Unreal tournament draaien er prima op :P en het zit makkelijker op de bank met zo'n laptop dan met mijn desktop (die overigens ook niet zo heel nieuw meer is :X )

en voor 600 euro een nieuwe laptop kopen heeft 2 nadelen:

- ik heb geen 600 euro
- Dit is toch veel leuker (we zitten op tweakers hee ;) )

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Hardware conflict met de PCMCIA kaart? Kijk even de IRQ's na met winmsd (Start > Uitvoeren > winmsd) (Systeeminfo). Chipset updaten misschien dat dat gaat helpen?

Alhoewel je veel hebt vervangen kan het denk ik heel veel zijn.. Zijn PCMCIA kaartjes trouwens niet hotswappable ?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Alex3305 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:05:
Hardware conflict met de PCMCIA kaart? Kijk even de IRQ's na met winmsd (Start > Uitvoeren > winmsd) (Systeeminfo). Chipset updaten misschien dat dat gaat helpen?

Alhoewel je veel hebt vervangen kan het denk ik heel veel zijn.. Zijn PCMCIA kaartjes trouwens niet hotswappable ?
Chipset update zal niet werken, het is ook OS onafhankelijk, heb er al van alles op gehad, windows98 / ME /2k XP en ubuntu en debian linux , bij allemaal hetzelfde probleem.

PCMCIA is idd hot swappable.

Kan het nog zijn dat het aan de accu ligt die erin zit? heb namelikjk het idee dat het probleem minder vaak optreedt als de accu er niet in zit dan wanneer die er wel in zit (dat het hoogspanningscircuit dan minder op zijn lazer krijgt.. )

Verwijderd

Je hebt de koelpasta van de processor vervangen, mijn ervaring is dat hij niet opstart omdat de processor denkt dat hij niet goed op de socket zit en dat hij dus niet opstart, de kans lijkt mij echter klein dat dit het probleem is, neem anders gewoon contact op met de fabrikant van de laptop.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:17:
Je hebt de koelpasta van de processor vervangen, mijn ervaring is dat hij niet opstart omdat de processor denkt dat hij niet goed op de socket zit en dat hij dus niet opstart, de kans lijkt mij echter klein dat dit het probleem is, neem anders gewoon contact op met de fabrikant van de laptop.
processor zit er 100% zeker goed in ;) de koelpasta die ertussen zat was alleen helemaal hard en korrelig geworden dus vandaar dat ik het maar preventief vervangen heb. met een andere proc deed ie trouwens exact het zelfde :)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
pcmcia kaart kan ik uitsluiten, vanochtend starte de laptop zelfs zonder de kaart er in niet (pas na 10 keer aan en uit zetten :/ ) tevens kan ik de adapter uitsluiten want met een ander deed ie exact hetzelfde.

enige wat ik me dan nog voor kan stellen is het stroomcircuit in het laptopje zelf, in dat geval betekent het leren leven met dit ongemak van de koude start of weggooien :'(

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Het kan ook zijn dat misschien de stroomconnecter van je laptop niet goed contact maat of ergens op het moederbord idd een fout zit. Dit zou je kunnen doormeten en je zou natuurlijk de draadjes kunnen checken die tussen je aan/uit-switch en de rest van je laptop zit.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:15
Contactje los op het moederbord?
Zie je soms ook bij IBM laptops (T2x modellen)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Even een kleine update.

Gisteravond het notebook tot het laatste schroefje uit elkaar gehaald, alle solderingen nagekeken en weer helemaal netjes in elkaar gezet. Heb tevens de biosbatterij gelijk vervangen.

Ik zag op het moederbordje een serie dipswitches zitten (4 stuks), even googlen leverde als resultaat dat deze voor de monitor ID waren, ik heb er even mee zitten pielen (ik wist namelijk niet wat wat deed :P ) en uiteindelijk heb ik een stand gevonden waarbij de laptop perfect koud start!

Ook viel het me op dat het scherm nu niet 2 keer flikkerde voor ie aan ging, kan dus best zijn dat dat niet goed heeft gestaan.

Brengt mij echter bij het volgende punt. Als ik 2 geheugenmodules erin stop dan start de laptop op, gaat windows laden en bevriest vervolgens. Herstart ik de pc een paar keer dan loopt alles vlekkeloos.
Ook memtest86 kan ik genadeloos het systeem laten pijnigen, ik kan er geen enkele fout uitpersen. Alleen koud doorstarten is er niet bij met 2 modules. (terwijl het systeem dus rockstable draait na een herstart :/ )

Ik ben toch bang dat het moederbordje niet helemaal jofel is dus voorlopig hou ik het wel bij 1 geheugenmoduletje en kijk ik even of het laptopje zo voorlopig goed blijft draaien.

Tot nu is het aanga-probleem in elk geval opgelost voor zover ik het kan zien, nu alleen het doorstarten met 2 modules dus nog..

Het houd je in elk geval wel bezig zo'n laptop :+

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
probleem is bijna opgelost nu, hij start in 1 keer op zonder vastlopers, hij komt in 1 keer door zijn bios heen maar het probleem is dat ie met 2 geheugenmodules de 1e keer dat je in windows komt de pc herstart. Daarna laadt windows opnieuw en werkt alles perfect 8)7 iemand enig idee? (laptopprobleem of windhoos probleem.. ? )

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 21-02-2007 08:31 ]

Pagina: 1