Goed OC mobo?*

Pagina: 1
Acties:

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-01 13:27

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hallo luitjes, ik zit met een paar vragen.

Ik heb nu een p4 2,66 ghz systeem uit 2003, 512 mb ddr pc2700, 80 gig WD met een moderne GPU (x1650pro). Ik heb de laatste tijd gemerkt dat bij de nieuwere applicaties de wachttijden toch dermate uit de hand beginnen te lopen, en om die reden wil ik een 'nieuw' moederbord met socket 478 kopen, chipset liefst intel875p of hoger. Dat moederbord moet dan aan een paar eisen voldoen, te weten:
  • Cpu moet 3,4 Ghz of hoger kunnen lopen, zonder een WC (een betere cpu ventilator is een optie)
  • Uiteraard moet er dual channel ddr opzitten, waarbij ik de corsair dimms die ik ga aanschaffen ook tamelijk hoger kan clocken (later meer over het geheugen).
  • Zowel ATA als SATA aansluitingen.
Zelf heb ik het idee dat het P4C800 deluxe mobo van Asus een goede keus is. Uit het hardwareblad 'Chip' heb ik opgemaakt dat hier de p4 cpu's met een zogenaamde C1-stepping stabiel lopen bij een verhoging van 500 mhz of meer, neerkomend op 3,2 Ghz. Al met al een aannemelijke verhoging, maar mijn vraag is nu dus aan de oude OC-rotten op dit forum of zij bekend zijn met andere cpu-mobo samenstellingen waaruit zij nóg meer megahertzen kregen zónder waterkoeling? :D

En dan nu het geheugen. Corsair is voor mij de betwiste OC kampioen, wat zo'n beetje de uitslag is van elke 'OC-je-geheugen' review. Mijn intentie is dan ook om 2 XMS3200 modules te kopen, te vinden achter deze link: http://mycom.nl/Products/...XMS3200_TWINX/127984.aspx
Als er betere opties zijn voor ongeveer hetzelfde prijsbedrag (met een afwijking van maximaal 20 euro) dan zou ik dat graag horen!

Mijn vraag is dus: is er een betere combinatie van CPU en MOBO dan p4 2,66 ghz northwood met Asus p4c800?,
en: zijn de corsair XMS3200 modules mijn beste optie?

Ik hoop dat dit een goed opgezet topic is en dat ik hier veel van zal leren ;)

Murk

[ Voor 4% gewijzigd door Murk op 18-02-2007 20:52 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
het is zonde om nu een nieuw moederbord te gaan kopen.
478 is toch best uit de tijd.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:32
CodeConnected schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:36:
het is zonde om nu een nieuw moederbord te gaan kopen.
478 is toch best uit de tijd.
Met ^

Waarom zou je nu nog iets kopen wat dermate outdated is dat je er over een jaartje spijt van krijgt?

Als je dan echt budget wil gaan zou ik bijv. een MSI P-965 NEO-F kopen, daarbij een Core2Duo E6400/E6300 en een simpel PC4300 setje , dan ben je voor ~700 euro weer een poosje vooruit, dat lijkt in verhouding misschien veel geld, maar als jij er over een jaartje achter komt dat hetgeen wat je nu in gedachten hebt eigenlijk niet voldoet, dan moet je dan alsnog gaan neertellen en betaal je voor allebei.

Joejoe!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ja, alleen, wie zegt dat ik 700 euro heb? Ik koop over 2 jaar wel een compleet nieuwe pc, tot die tijd kan ik hier prima mee verder, MITS er iemand antwoord geeft op mijn vraag, dat is toch niet te veel gevraagd?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Het is in principe een prima combo lijkt me die je nu hebt. Ik weet alleen niet of dit moederbord nog wel te verkrijgen is. Waarschijnlijk kun je alleen refurbished of rma bordjes krijgen. Maar dat is jouw keuze.
Ik denk dat je beter ook van processor kunt wisselen.
Ik weet niet precies wat je budget is maar je zou ook eens kunnen kijken naar een amd oplossing. Een AM2 moederbord en een processor zijn voor erg weinig geld te krijgen. Het enige nadeel is dat je een agp kaart hebt (denk ik) en daar zijn niet zo gek veel bordjes meer voor te krijgen.
Je zou bijvoorbeeld voor 150 euro een asrock AM2NF3-VSTA en een AMD Athlon 64 X2 3800+ EE kunnen kopen. Daar heb je denk ik veel meer aan dan aan een moederbord en een verouderde processor. (zie deze test voor het bewijs).
Het geheugen zal hoe dan ook duur worden. De geheugenprijzen zijn op dit moment redelijk hoog en OC geheugen is al helemaal duur. Dus vraag jezelf goed af of je OC geheugen echt zo belangrijk vind.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topic ont-tagged en duidelijke title gegeven...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Arno E schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:27:
Het is in principe een prima combo lijkt me die je nu hebt. Ik weet alleen niet of dit moederbord nog wel te verkrijgen is. Waarschijnlijk kun je alleen refurbished of rma bordjes krijgen. Maar dat is jouw keuze.
Ik denk dat je beter ook van processor kunt wisselen.
Ik weet niet precies wat je budget is maar je zou ook eens kunnen kijken naar een amd oplossing. Een AM2 moederbord en een processor zijn voor erg weinig geld te krijgen. Het enige nadeel is dat je een agp kaart hebt (denk ik) en daar zijn niet zo gek veel bordjes meer voor te krijgen.
Je zou bijvoorbeeld voor 150 euro een asrock AM2NF3-VSTA en een AMD Athlon 64 X2 3800+ EE kunnen kopen. Daar heb je denk ik veel meer aan dan aan een moederbord en een verouderde processor. (zie deze test voor het bewijs).
Het geheugen zal hoe dan ook duur worden. De geheugenprijzen zijn op dit moment redelijk hoog en OC geheugen is al helemaal duur. Dus vraag jezelf goed af of je OC geheugen echt zo belangrijk vind.
Ik heb wel degelijk een mobo kunnen vinden die past in mijn systeem, inderdaad refurbished(?), bij yorcom (hier).

Wat jij zegt zou inderdaad een niet al te dure oplossing zijn, op AMD overstappen, maar het probleem is dat ik dus een AGP kaart heb, en dat ik dan ook nog DDR2 geheugen erbij moet aanschaffen.
En nu quote ik van de link die jij postte: "maar in principe is iedere mainstream desktopchip al genoeg voor zelfs de zwaarste games". En ja, daaronder vertellen ze dat AMD inderdaad betere game prestaties heeft dan intel op veel vlakken, maar dan zou ik dus een verouderde AMD cpu met mobo moeten kopen om niet per se een compleet nieuw systeem aan te hoeven schaffen; nutteloos ^_^.

Ik denk dat het geheugen versnellen misschien ook maar niet zoveel prioriteit moet hebben, 1 gig ddr400 zal het voor mij wel doen, zolang het maar corsair is (Dus ongeveer 100 euro). Dan een so478 mobo erbij, en ik ben voor ongeveer 160 euro (hoop ik) weer klaar met een processor die een redelijke snelheids boost heb gekregen, alsook met 2 x zo veel (en bijna 2 x zo snel) geheugen.

Mijn kan het niet schelen dat mensen zeggen dat dit (misschien) een nutteloze investering is en dat ik beter een core 2 duo kan aanschaffen met het oog op de toekomst, ik ben niet superveeleisend en dus gauw tevreden! Maar ik wil wel die cpu oc-en :P
Apen-nootjes schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:46:
Topic ont-tagged en duidelijke title gegeven...
Excuses :X

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Murk schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:24:
[...]

Ik heb wel degelijk een mobo kunnen vinden die past in mijn systeem, inderdaad refurbished(?), bij yorcom (hier).
dit is inderdaad een stuk goedkoper dan het bordje nieuw kopen.
Wat jij zegt zou inderdaad een niet al te dure oplossing zijn, op AMD overstappen, maar het probleem is dat ik dus een AGP kaart heb, en dat ik dan ook nog DDR2 geheugen erbij moet aanschaffen.
socket 939 is AGP met DDR1 hoor, dus dat hoeft allemaal niet
En nu quote ik van de link die jij postte: "maar in principe is iedere mainstream desktopchip al genoeg voor zelfs de zwaarste games". En ja, daaronder vertellen ze dat AMD inderdaad betere game prestaties heeft dan intel op veel vlakken, maar dan zou ik dus een verouderde AMD cpu met mobo moeten kopen om niet per se een compleet nieuw systeem aan te hoeven schaffen; nutteloos ^_^.
die review is vast van een paar maanden geleden. Een p4 2,66GHz is toch al dermate gedateerd dat zelfs de allertraagst sempron64 en celeron D er al van winnen.
Ik denk dat het geheugen versnellen misschien ook maar niet zoveel prioriteit moet hebben, 1 gig ddr400 zal het voor mij wel doen, zolang het maar corsair is (Dus ongeveer 100 euro).
Ook hier maak je een foutje. Je zegt dat je PERSÉ corsair geheugen wilt. Begrijpelijk, maar complete onzin. Jou procje heeft een FSB van 533MHz. Als je die op 800MHz draait, is ie al een redelijk vet end overgeclocked. Gewoon een simpel setje DDR400 houd je processor dan makkelijk bij. Dat dure geheugen is dus weggegooid geld, want je gaat helemaal niet OC`en met je geheugen. (of niet ver iig)

Kijk ook eens naar een Abit IC7 MAX 3 als je hem nog kan vinden, dat was HET top bord om over te clocken op skt478. Die deed het nog net ietsje beter dan P4C (ook zeker geen verkeerd bord).

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Murk schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:24:
[...]

Je zegt in je startpost toch dat je geheugen wilt gaan kopen. Waarom zou je dan voor veel geld verouderd geheugen kopen. Dan kun je veel beter meteen DDR2 kopen. Bij AMD maakt de geheugensnelheid heel weinig uit. Onder een divider draaien heeft weinig invloed op de performance. De X2 3800+ is trouwens niet verouderd. Tuurlijk hij is al wat langer op de markt maar verouderd, nee verre daarvan. Het is een van de nieuwste AMD chips die te verkrijgen is (als je tenminste 65 nm versie hebt). Je hebt dan ook nog eens dual core en bent dus meteen veel beter voorbereid voor de toekomst.
Ik denk dat het geheugen versnellen misschien ook maar niet zoveel prioriteit moet hebben, 1 gig ddr400 zal het voor mij wel doen, zolang het maar corsair is (Dus ongeveer 100 euro). Dan een so478 mobo erbij, en ik ben voor ongeveer 160 euro (hoop ik) weer klaar met een processor die een redelijke snelheids boost heb gekregen, alsook met 2 x zo veel (en bijna 2 x zo snel) geheugen.
Als je perse DDR1 wilt gaan gebruiken kun je ook een S939 systeem kopen. Alleen zijn hiervoor de processoren meestal wat duurder dan voor AM2 en voor S939 worden geen processoren meer gemaakt dus later upgraden is er niet bij. Je kunt wel weer 2ehands veel systemen hierin vinden. Voor 200 euro kun je ook een AM2 moederbord en processor nemen met geheugen. Voor 40 euro extra heb je dan een veel modernere zuinigere dual core processor die waarschijnlijk wel behoorlijk te OC´en is.
Mijn kan het niet schelen dat mensen zeggen dat dit (misschien) een nutteloze investering is en dat ik beter een core 2 duo kan aanschaffen met het oog op de toekomst, ik ben niet superveeleisend en dus gauw tevreden! Maar ik wil wel die cpu oc-en :P
Als je zo ons advies in de wind wil slaan moet je het ook zelf maar weten. Ik snap dat je die CPU wilt overclocken alleen heeft het weinig nut. Het is en blijft een P4 die veel verbruikt en niet efficiënt werkt. Zoals je in die test al zag worden de P4 topmodellen verslagen door een single core amd.
Ik zeg helemaal niet dat je een C2D moet kopen. AMD doet het ook prima in games en het is veel goedkoper dan een C2D systeem. Een C2D systeem is toch overkill voor een X1650pro. Dan zou de processor toch maar tegengehouden worden door de videokaart.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tjah, wat is wijsheid. Ook al wil je het waarschijnlijk niet horen, toch heb ik nog een andere optie voor je:

C2D E4300 - € 150

Asrock4CoreDual-VSTA - € 55

2 x 512 MB DDR2 PC5300 (Kingston, kit of 2) - € 63

Sub-Totaal: € 268

5 % pricewatch compensatie: € 13,4

Totaal: € 281,40

Dus zoals je ziet heb je voor € 120 extra een systeem dat de vloer aanveegt met je P4 systeem. Het asrock moederbord heeft een AGP slot dus je kan je videokaart gewoon meenemen. Zelfs DDR1 geheugen kan je gebruiken, al zou ik niet weten waarom je dat eventueel zou willen.

Mocht je over een jaar weer wat sneller willen kan je volstaan met enkel een nieuw moederbord, de E4300 kan namelijk een flink eind overgeklokt worden ! Dit bord is geen spectaculaire overklokker maar een FSB van ~330/340 Mhz is wel haalbaar, dan loopt je e4300 toch op zo'n 3 Ghz !!! De CPU doet dan nog maar weinig tot niets onder voor een E6600 of zelfs E6700.

Als moederbord voor jouw P4 is degene die je aanhaalt inderdaad één van de betere, maar ik zou het gewoon niet doen gezien het prijs verschil van ~€ 100

Een AMD variant hierop kan natuurlijk ook, hiervoor heb je echter reeds al mogelijkheden gekregen.

[ Voor 14% gewijzigd door Dick op 19-02-2007 19:47 ]

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
-ErikE- schreef op maandag 19 februari 2007 @ 18:21:

[...]
Ook hier maak je een foutje. Je zegt dat je PERSÉ corsair geheugen wilt. Begrijpelijk, maar complete onzin. Jou procje heeft een FSB van 533MHz. Als je die op 800MHz draait, is ie al een redelijk vet end overgeclocked. Gewoon een simpel setje DDR400 houd je processor dan makkelijk bij. Dat dure geheugen is dus weggegooid geld, want je gaat helemaal niet OC`en met je geheugen. (of niet ver iig)

Kijk ook eens naar een Abit IC7 MAX 3 als je hem nog kan vinden, dat was HET top bord om over te clocken op skt478. Die deed het nog net ietsje beter dan P4C (ook zeker geen verkeerd bord).
Ik zal er naar kijken, hartelijk bedankt!
Arno E schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:02:
[...]

Je zegt in je startpost toch dat je geheugen wilt gaan kopen. Waarom zou je dan voor veel geld verouderd geheugen kopen. Dan kun je veel beter meteen DDR2 kopen. Bij AMD maakt de geheugensnelheid heel weinig uit. Onder een divider draaien heeft weinig invloed op de performance. De X2 3800+ is trouwens niet verouderd. Tuurlijk hij is al wat langer op de markt maar verouderd, nee verre daarvan. Het is een van de nieuwste AMD chips die te verkrijgen is (als je tenminste 65 nm versie hebt). Je hebt dan ook nog eens dual core en bent dus meteen veel beter voorbereid voor de toekomst.
Nee, je hebt me daar verkeerd geïnterpreteerd ;). Ik doelde niet opde X2 3800 + maar op de AMD processoren die op een mobo passen, geschikt voor DDR 1
[...]

Als je zo ons advies in de wind wil slaan moet je het ook zelf maar weten.
Let goed, als er iets is dat ik niet doe, dan is het wel het advies van de mensen hier in de wind slaan. Ik zeg dat het mij niets uit maakt dat mensen zeggen dat ik niet slim bezig ben, daarmee sla ik het advies zeer zeker niet in de wind. Elke reactie sla ik op in mijn achterhoofd, maar aan de voorzijde zit de grote drang om bij mijn eigen uitgangspunt te blijven.

Ik ben nu toch aan het twijfelen geraakt, wellicht dat een c2d een betere optie is, maar dan moet ik hoogstwaarschijnlijk ook op jacht voor een nieuwe voeding? (250W huidig)

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Kijk ook eens bij cool-prices.nl
Die hebben vaak rma bordjes voor heel weinig geld en met toch gewoon garantie. Zo kan je een goedkoop setje samenstellen bij hun.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Yup :) cool-prices.nl zal je niet teleurstellen! Heb er ook goeie ervaringen mee.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Okey, ik heb een blik geworpen op cool-prices :)

Ik heb het volgende gevonden; een mobo van asrock met de titel: Asrock 4CoreDual-VSTA voor € 54,95.
Link: http://www.cool-prices.nl...d,%20LAN,%20SATA,%20RAID)

Dit is een erg capabel mobo wat mij betreft, omdat er zowel DDR als DDR2 geheugen in past en ik dus voor het ddr2 geheugen later op stap kan. OOK heeft dit bord zowel een AGP als een PCI-express slot, zodat ik in de toekomst gemakkelijk een nieuwe gfx kaart kan plaatsen.
Nu is mijn vraag of ik op dit moederbord ook een c2d e4300 of e6300 flink wat hoger kan klokken, en of dit bord in zijn algemeenheid goed met c2d's bevonden is? (niet kunnen vinden in tweakers.net productservey)

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Murk schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:44:
Okey, ik heb een blik geworpen op cool-prices :)

Ik heb het volgende gevonden; een mobo van asrock met de titel: Asrock 4CoreDual-VSTA voor € 54,95.
Link: http://www.cool-prices.nl...d,%20LAN,%20SATA,%20RAID)

Dit is een erg capabel mobo wat mij betreft, omdat er zowel DDR als DDR2 geheugen in past en ik dus voor het ddr2 geheugen later op stap kan. OOK heeft dit bord zowel een AGP als een PCI-express slot, zodat ik in de toekomst gemakkelijk een nieuwe gfx kaart kan plaatsen.
Nu is mijn vraag of ik op dit moederbord ook een c2d e4300 of e6300 flink wat hoger kan klokken, en of dit bord in zijn algemeenheid goed met c2d's bevonden is? (niet kunnen vinden in tweakers.net productservey)
kingrichard47 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 19:29:
Dit bord is geen spectaculaire overklokker maar een FSB van ~330/340 Mhz is wel haalbaar, dan loopt je e4300 toch op zo'n 3 Ghz !!! De CPU doet dan nog maar weinig tot niets onder voor een E6600 of zelfs E6700.
Een extreme overklokker als een Asus P5B Deluxe of Gigabyte DS3/4/Q6 is het niet maar hij doet het toch heel aardig. Over het algemeen zijn de ervaringen met dit bord redelijk positief. Voor ervaringen kan je hier kijken, dit bord is namelijk voor 99% hetzelfde. Enige verschil is Quad Core support van de 4CoreDual-VSTA.

DDR1 zou ik absoluut niet kopen, dit is vrijwel niks goedkoper als DDR2. 1 GB heb je al voor zo'n € 60 !
Pagina: 1