Toon posts:

Welk filesystem voor een datapartitie in een dualboot confi?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai sinds een maand Ubuntu in een dualboot configuratie met windows xp en begin het steeds meer te gebruiken, ten koste van windows.

Mijn voornaamste partities zijn:
Windows partitie: NTFS
Ubuntu partitie: ext3
Data partitie: NTFS, hier staat het meeste op: documenten, muziek, films, ...

Natuurlijk is mijn probleem dat ik geen write acces heb vanuit linux op die data partitie. Nu vraag ik me af wat het beste filesystem is in dit geval. Ik zie drie oplossingen:
-FAT32, ik heb bestanden die groter zijn dan 4GB, en zie me geen FAT32 gebruiken op de helft van mijn harde schijf.
-NTFS met de ntfs-3g driver voor linux, maar deze is nog altijd beta en ik heb niet bepaald zin om al mijn data te verliezen.
-EXT2 met de Ext2 IFS driver voor windows, maar ik heb geen idee hoe stabiel deze is.

Zijn we nog altijd aangewezen op FAT32 of zijn de andere projecten al ver genoeg?
Het is een data partitie, er wordt dus vrij weinig (vergelijken met een temp- of OS partitie) naar geschreven en wanneer dit gebeurd zijn het relatief grote bestanden (weeral vergeleken met andere partities)

• Petok
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik zat ook met dit probleem en ik kan uit ervaring zeggen dat de ntfs driver voor linux een stuk stabieler is dan je zou denken. Maar ik zat ook steeds met het gevoel dat het ieder moment mis kon gaan(niet gebeurd overigens) dus besloot ik om niet meer te schrijven vanuit linux naar mijn ntfs-data partitie maar wel vanuit xp in vmware of ff rebooten naar xp zelf. Voordat de ntfs-driver uitkwam had ik een ext3 datapartitie, die ik vanuit windows benaderde met de http://www.fs-driver.org/ driver. Dat ging goed...totdat...
Je zult gewoon altijd een risico hebben, behalve bij fat32.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
De EXT2 / EXT3 IFS windows driver is voor een EXT2 zeker ook stabiel. Voor EXT3 wordt ie gebruikt als EXT2 backwards compatible, dus bepaalde functie van EXT3 worden niet geheel ondersteund (geloof ik). Ik heb uiteindelijk toch voor een FAT32 wissel partitie gekozen van 10 Gb. Ik gebruik alleen data storage onder windows (240 Gb NTFS). Ik beschouw Linux als het systeem voor het maken van de data. Ik heb ook geen files groter dan 4 Gb en eigenlijk moet je ook nog gewoon een andere backup van je belangrijke data hebben...

"That was left handed..." - JJH

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Misschien een beetje een open deur, maar er zijn natuurlijk meer opties: meerdere datapartities met verschillende filesystemen.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Crakie schreef op zondag 18 februari 2007 @ 22:12:
Misschien een beetje een open deur, maar er zijn natuurlijk meer opties: meerdere datapartities met verschillende filesystemen.
Tja, maar als je al je data onder al je OSsen wilt kunnen benaderen is dat niet echt interessant.

Zelf heb ik de ext2-IFS driver gebruikt en ranzige (en vreemde) datacorruptie gehad: alle gecomprimeerde bestanden (.zip, .rar, .ace, .tar.bz, noem maar op...) raakten corrupt, terwijl de ongecomprimeerde bestanden goed bleven. Nu weet ik niet of de IFS driver de schuld moet krijgen (systeem had ook hardwarematige issues), maar sindsdien blijf ik er verre van.

Wat ik nu doe is eigenlijk veel simpeler: een klein servertje draaien (underclockte P3-600 op ITX bordje) met mijn dataschijven erin. Dat ding draait samba en NFS en maakt dat alles benaderbaar is vanuit elk denkbaar OS. Plus het fungeert tegelijk als router en firewall :)

Veel handiger en flexibeler dan op een enkele bak aanprutsen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian heeft ook een Pentium 3 (733 MHz) als NFS/FTP-server (niet omdat ik Windows gebruik, maar zo makkelijker spul over m'n pc's verdelen kan).Erg aan te raden :Y

[ Voor 5% gewijzigd door Jungian op 18-02-2007 23:43 ]

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Beste oplossing is natuurlijk het gebruiken van een server maar dat is in dit geval niet haalbaar.
Verder vraag ik me af hoe oud de meestal negatieve ervaringen zijn in verband met de NTFS driver voor linux of de ext2 driver voor windows. Ik heb de indruk dat er op dat vlak vorderingen worden geboekt de laatste tijd.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
om ntfs te mounten (lezen + schrijven) onder linux kun je ntfs-3g gebruiken
stukken sneller als het captive-ntfs project

linkje naar ubuntuguide

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
"The driver currently is in release candidate (RC) status, which means that no data corruption or loss has been reported during ordinary driver use, nor found in our extensive quality testing before release of the latest version and we're planning to release the RC version as stable in the near future."
aldus http://www.ntfs-3g.org

Dat klinkt veelbelovend.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit was precies het topic waar ik naar op zoek was! Ik hang er net een nieuwe 320gb schijf in die ik puur voor data wil gebruiken (veel raw-foto files). De HDD moet vanuit xubuntu en Windows te benaderen zijn. Dus ik heb het eea rondgekeken en gelezen en NTFS lijkt me het veiligst. Er lopen hele grote topics op andere fora. De problemen die er zijn, hebben niet te maken met data-loss maar dat bv bij het opstarten de index opnieuw gemaakt moet worden (hoe dat precies heet ...). Maar dat zijn de uitzonderlijke gevallen en daarbij is de data altijd nog via een automagisch recoveryproces terug te halen bij het booten.

==
hoi

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen met http://www.fs-driver.org/ gehad. Ik heb een data partitie van 40 gb en die is met ext3 geformateerd. Daarnaast nog een externe usb schijf, ook ext3 (en een klein partitietje waar de installer van ext3-fs voor windows opstaat). Alleen de windows partitie zelf is ntfs. Gaat prima.

• Eusebius
  • Niet online
Of je nu linksom of rechtsom gaat ... het einddoel blijft hetzelfde. Vraag ik mij wel af: is één van deze 2 wegen beter?

==
hoi

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Een feit is wel dat de specificaties van EXT3 bekend zijn, dit in tegenstelling tot de specifikaties van NTFS. In theorie zou dit beter kunnen werken.

Bedenk ook in welk OS je waarschijnlijk het meeste gaat werken. Hoe minder vaak je de toegang via een 'niet native' driver moet regelen hoe veiliger lijkt mij.

Zelf heb ik daarom mijn data op een ext3 partitie staan omdat ik het meest gebruik maak van Ubuntu.

Juist

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:20
rutgerw schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 16:12:
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen met http://www.fs-driver.org/ gehad. Ik heb een data partitie van 40 gb en die is met ext3 geformateerd. Daarnaast nog een externe usb schijf, ook ext3 (en een klein partitietje waar de installer van ext3-fs voor windows opstaat). Alleen de windows partitie zelf is ntfs. Gaat prima.
Ik heb een soortgelijke situatie, maar bij mij liet de driver windows crashen als ik mijn systeem op virussen en spyware controleerde. Daarom ga ik na mijn volgende herinstallatie maar eens proberen de NTFS partitie vanuit Linux te benaderen.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Eusebius
  • Niet online
Als je ntfs 3g onder linux aan de praat hebt, heb je imho een stabiel systeem. Ok, het is niet open maar tot nu toe

Hopelijk komt er in de toekomst een opensource systeem dat net zo betrouwbaar is als fat32, zo geavanceerd als ntfs & ext3 & weet ik wat, en zo breed wordt ondersteund als WIndows ;)

==
hoi

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Hopelijk komt er in de toekomst een opensource systeem dat net zo betrouwbaar is als fat32, zo geavanceerd als ntfs & ext3 & weet ik wat, en zo breed wordt ondersteund als WIndows ;)
fat32 betrouwbaarder vinden dan NTFS en ext3 vindt ik een erg aparte opmerking.
Ook is jouw definitie van breed ondersteund blijkbaar "als Windows het ondersteund", want er zijn al een gaziljoen operating systems die met bijvoorbeeld ext3 kunnen omgaan.

0.0

• Eusebius
  • Niet online
Het was een grappige opmerking die je serieus interpreteert ...

==
hoi

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Eusebius schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 21:35:
Het was een grappige opmerking die je serieus interpreteert ...
je moet er maar om kunnen lachen

• Eusebius
  • Niet online
Een kick, omdat ik las dat de maker van de NTFS-driver een beta gelanceerd heeft (zie http://forum.ntfs-3g.org/viewtopic.php?t=320 ) De benchmarks zien er goed uit - hoe het met de stabiliteit zit, weet ik niet.

==
hoi

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Eusebius schreef op maandag 19 maart 2007 @ 22:13:
Een kick, omdat ik las dat de maker van de NTFS-driver een beta gelanceerd heeft (zie http://forum.ntfs-3g.org/viewtopic.php?t=320 ) De benchmarks zien er goed uit - hoe het met de stabiliteit zit, weet ik niet.
Dat is geweldig... Die speedup 8)

Met zulke snelheden, kan je nu wel prima NTFS gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door Dutchmega op 19-03-2007 22:33 ]

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
Het is zelfs al stable:
The driver is in STABLE status. Please see our test methods and testimonials on the driver quality page.
http://ntfs-3g.org/

• Eusebius
  • Niet online
Mmmm ... nu al stable? Dan eerst eens een maandje wachten 8)

==
hoi

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit ondertussen al een maand op NTFS te werken zonder probleem.

Enige probleem was dat ik eens ubuntu bootte en merkte dat men NTFS schijven niet gemount waren. reboot, zitten zoeken, niets.
Uiteindelijk bleek dat windows ze niet goed had ge-unmount. |:(
na even windows te hebben opgestart werden ze weer mooi gemount.

• Jouke74
  • Laatst online: 03-04-2025
Ik had hetzelfde probleem. Ook het maken (en hebben) van belangrijke data die ik gebruik op beide systemen. Gelukkig heb ik bijna nooit een bestand groter dan 4 Gb, een enkele DVD iso daar gelaten. Ik heb dus gekozen voor een 10 Gb FAT32 swap partitie, waar ik de data op zet die ik op dat moment gebruik in beide systemen:

Disk1 [systemen]
Part1 40 Gb Windows NTFS
Part2 25 Gb Linux root EXT3
Part3 4 Gb Linux swap.

Disk2 [data]
10 Gb Data swap FAT32
240 GB Data storage NTFS

De NTFS partities heb ik niet eens gemount onder Linux. Het is veilig, maar het nadeel is dat je wel aan het kopieren bent met files. Als de data klaar is sla ik het op de Windows NTFS data disk.

Ik denk dat ik voor NTFS-3g zou kiezen in jouw geval, echter het maken van goede backups blijft met zowel Linux (bugjes) als Windows (Virussen ea) essentieel.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1