Toon posts:

Scheidingsfilter woofer/tweeter, hulp nodig!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Na een aantal avonden brainstormen heb ik een keuze gemaakt om een paar extra speakers te bouwen.
Aangezien ik nu 2.1 (zelfbouw) heb, wil ik dit uitbreiden naar 4.1.

De drivers die ik zal gaan gebruiken, zullen de Visaton W100S/8 en de SC10N worden.

Hiervan wil ik een simpel 2-weg gesloten / bassreflex systeempje van bouwen, afgeleid van de Visaton Aria Light.

Uiteraard heb ik hier een filter voor nodig. 't liefste 12 db/oct, gescheiden op 3.000 Hz

Kan iemand mij hiermee helpen? En het liefste zonder ingewikkelde computerprogramma's, maar gewoon met pen en papier indien mogelijk!

Niels

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tip 1:

pak dan toch de G20 als tweeter en bouw gewoon het ontwerp na.

tip 2:
http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#crossover

edit: ik heb nog zo'n sc10 "over" mocht je die alsnog willen gebruiken...

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 18-02-2007 20:06 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat wil ik niet. m'n andere zuilen hebben ook die tweeter.

Ik heb zelf ook nog 2 keer die SC10N liggen, nieuw in doosje, vandaar dat ik ze wil gaan gebruiken ;)

euhm.. ik vind het een beetje raar dat ik enkel de impendantie en de scheidings-frequentie hoef in te vullen.
misschien werkt het prima, maar ik wil graag wel een filter dat bij m'n tweeter matcht.. anders zou ik net zo goed een 'standaard' 2-way crossover kopen.

is deze site wel betrouwbaar aangezien ik zo weinig aanvullende informatie hoef in te vullen?

Verwijderd

Kijk eens op deze site, hier vind je heel veel.
Ga ook hun links bekijken.

http://www.intertechnik.de/

• teacher

teacher

Dysgaf!

Inwezen is een simpel/rudimentair filter berekenen niet meer dan wat je op die pagina doet. Voor de goede orde moet de tweet nog 3a4db verzwakt worden. Je zal op eenzelfde filter als van de aria light uitkomen, met wat andere waardes voor de weerstanden.

Wil je het nu _echt_ netjes hebben doe je het volgende:
Bouw je speaker, bouw je laag en hoog in en laat de draden door de poort naar buiten komen.

Ga naar speaker en co, speakerland of remo, en laat daar een meting doen. Aan de hand van die meting bepaal je je filter. Kunnen ze je prima mee helpen daar, en je kan meteen de filterelementen daar kopen. Filtertje bouwen, evt nóg een keer meten en veel luisteren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 01:04:
Kijk eens op deze site, hier vind je heel veel.
Ga ook hun links bekijken.

http://www.intertechnik.de/
Die site ben ik al eerder tegengekomen, alleen aangezien ik slechts één jaar Duits heb gehad op school, ken ik de helft van de woorden niet...jammergenoeg.

@ Teacher,

Yep naar Speaker en Co gaan zou 't beste zijn, en als 't om een paar Scanspeak drivers zou gaan zou ik 't ook doen :P Wat ik dan aan geld kwijt ben, kan ik beter de tweeter aanhouden die visaton voorschrijft. Maar zonder meer, je hebt gelijk..

Je zegt dat de tweeter een weerstand nodig heeft (zal met 't rendement te maken hebben denk ik?). zodat deze 3 tot 4 db minder hard speelt, in verhouding met de woofer.
Dan zou ik feitelijk nog een laag drivers erbij kunnen kopen, dan liggen de waardes in therorie toch weer gelijk?
Zoals ook bij de Aria Light is gedaan, daar zie ik namelijk ook geen weerstand bij de tweeter zitten.

Om nog even terug te komen op de tweeter. De informatie en waardes die de site aangeeft is dus prima te gebruiken?!

* Edit *

na even googlen (jaa wat ik ook eerst had kunnen doen) kwam ik dit tegen

problem solved :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 18:00 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

ho ho.. de alto gebruikt de w170s, en niet de w100s. Je kan dus niet zondermeer het filter overnemen.

De aria light heeft wel weerstanden om de tweeter te verzwakken. De extra woofer van de aria 2 light geeft er 3db bij en daarom heeft deze speaker idd om deze reden geen verzwakker voor de tweeter.

Verwijderd

Topicstarter
jaa! dat weet ik! maar had 't er niet bij gezet...mijn fout
de kantelfrequentie is wel 3 Khz bij die Alto I, dus ik kan 't filter van die SC10N gebruiken en voor de W100S hou ik 't Aria filter aan natuurlijk.

OT, ik heb een blaadje voor m'n neus liggen met berekeningen voor componenten van een monacor setje.

Daar zie ik staan voor de tweeter:

16000 (hoezo deze waarde?)
_____

2500 x 8 (kantelfrequentie en impendantie?) = 0.8 = 8.0 / 8.2 uF NKP Visaton

voor de mid (laag) wordt ook 'die' 16000 waarde gebruikt gebruikt. En voor de mid (hoog) wordt dit gebruikt:

160 x 4
______
= 266 MF
2500

Dit was dus bedoeld voor een Monacor sub/sat setje. dit gedeelte is dus van de mids en de tweeter..

Maar heeft iemand enig idee waar die 16000/160 vandaan komt?

Want intypen op 't net is natuurlijk wel leuk, maar ik zou ook graag willen weten hoe dit werkt

Iemand enig idee?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen idee waar ze die 160000 vandaan halen. Berekenen van filters is zelden tot nooit een goed idee. Filters moet je letterlijk aanmeten, anders gaat het niet goed lukken.

Check anders eens deze: http://www.lautsprechershop.de/hifi/minmon_basic.htm . Ik denk dat je daar veel plezier aan zou kunnen belezen. Filter kan ik je wel aan helpen :)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 19-02-2007 20:55 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Yes! da's precies dat ik zoek!

't hoeft absoluut geen bass te produceren, "als er maar geluid uit komt" bij wijze van.. * schaamt zich voor die uitspraak *

ja, als je me aan een filter kan helpen, dan graag!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let op dat ze hier de W130 CS4 gebruiken. Dat is belangrijk!

Het filter ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.voodooless.com/download/mini_monitor.png

links de midbass, rechts de tweeter. De dikke 1,5 mH spoel moet een luchtspoel zijn van 1.4 mm draad. Dikker mag ook natuurlijk. Bij de andere voldoet 0.7mm

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier 't heilige boek van Monacor voor m'n neus liggen, daar zie ik bij de weerstanden, dat ze behalve een impendantie ook een wattage aangeven. ik kan kiezen tussen 10 en 20 watt.

welke wordt voor wat gebruikt?

* edit * voor de duidelijkheid, ik heb 't over keramische weerstanden

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 22:19 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

aan 5W heb je voldoende. Maareh, ik hoop toch niet dat dat van die vierkante cementdingen zijn? Die moet je niet nemen, zijn namelijk draadgewonden en hebben een flinke zelfinductie.

Bespaar liever niet op filter spul en neem voor een paar euro meer wat goeds. Gewoon nette MOX weerstanden voldoen prima. Check bijvoorbeeld hier: http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php , of bij speakerland, speaker en co, remo, BMM.. noem maar op. Vooral de clarity cap condensatoren worden de laatste tijd erg aangeraden, en hebben een prima prijs (je hoeft echt niet de duurste versie te nemen)!

Je moet natuurlijk ook nog de afmetingen hebben: het kistje is 20x33x28,5 cm van buiten, gemaakt van 19mm MDF. aan de achterkant, achter de tweeter komt een poort met een binnen diameter van 60 mm en een lengte van 155mm.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 19-02-2007 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
De weerstanden die ik hier in m'n boek heb staan, zien er hetzelfde uit als de weerstanden op de pagina die je gaf (onderaan de pagina).

(Het is niet eigenwijsheid dat ik je eventueel niet geloof, maar het zou handig zijn als ik alles bij 1 firma vandaan kan plukken.)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Die moet je dus niet hebben ;) Je moet die van het rijtje eronder hebben, waar MOX bij staat.

Verwijderd

Topicstarter
juist, ik heb 't ff opgezocht en ik weet nu welke je bedoelt.

dan wordt 't tzt toch maar ff heen en weer naar Haarlem :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Of gewoon bestellen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan maar gelijk even over de condensatoren, ik kan alleen maar MKT caps bestellen. MKP zal wel een klasse beter zijn?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ja, MKP's zijn beter dan MKT's. Maar ook die moet je niet van Monacor nemen. Die dingen hebben namelijk nog al een grote afwijking en presteren ook niet zo geweldig.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit 't met de kwaliteit van de spoelen van Monacor? ligt dat net zo gevoelig als een weerstand en een Elko, of luistert dat minder nauw?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Eigenlijk wel een beetje ;) Neem sowiso luchtspoelen. Met de juiste dikte ben je dan al een eind op weg. Wil je nog wat extra's dan kun je zo'n backlack spoel nemen. Hierbij zijn de draden aan elkaar gebakken, wat zorgt voor een steviger geheel en minder nare effecten zoals microfonie, want bij spoelen i.t.t. andere componenten zeer zeker wel meetbare vervormingseffecten heeft.

Je moet gewoon kijken wat in je budget past. Ik denk dat je met betere caps het meeste winst kunt halen.

Verwijderd

Topicstarter
we breken met de sleur en bestellen alles lekker :P

geen gekloot, dan maar wat meer geld uitgeven voor goed spul!

ontzettend bedankt voor de moeite mensen en vooral voodooless ;)

t.z.t. zal ik foto's posten

greets, Niels

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Laat nog ff een bestellijstje zien voor de zekerheid!

Nog een tip voor de bassreflexbuis: neem een rioolbuis, kost weinig en werkt prima. Met haardroger en een glazen fles kun je een kant flaren. Gewoon opwarmen en fles erop duwen zodat het een beetje naar buiten gaat staan. Laten afkoelen en klaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Yep, die truuc ken ik. voor m'n bandpass sub heb ik de pol-lepel d'r op gezet :P

al kan ik visaton producten voor inkoopprijs krijgen, zo'n pijpje kost 1.53 inkoop ex btw, dus daar ga ik niet voor hobbieën.

Zou het trouwens (hoorbaar) effect hebben als ik de binnenkant van de speaker beplak met bitumen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kun je doen ja. Een normale badkamertegel doet het echter ook prima.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan ook de speaker van wat dikker mdf maken.. brace erin en dan ben je ook klaar.

Overigens: ik heb een tijdje geleden mijn center gebouwd met de sc10n en 2x de w100sc8.
Na meten kwam er slap-bang precies op 2000Hz een mooi overname punt.
Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/9874/1080806imgad6.jpg

Die sc10 is er later wel weer uitgegaan; ik kon mijn draai er niet mee vinden...

Zie hier de flitsende testkist :)
Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/1156/1080801imgjl7.jpg

edit:
hmmm... had wel ff kunnen resizen 8)7

enneh; graag gedaan hoor :+

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 20-02-2007 00:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha wat een geweldige tip!

dat doet me er aan denken dat ik laatst nog een pak shingles (dakbedekking) in de schuur vond..da's ook iets makkelijker te bewerken dan een tegel

• teacher

teacher

Dysgaf!

shingles zijn te dun. Als je dan toch gaat bestellen, bestel dan meteen een paar matjes "auto" bitumen mee. Die kan je snijden of breken, en ze zijn zelfklevend. Als ik ff zoek heb ik ook nog wel wat voor je liggen wat weg mag.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kan ook. Dat heb ik zelf ook bij mijn center gebruikt. Let wel op dat daar nog wel eens wat troep vanaf wil komen.

Verwijderd

Topicstarter
netjes hoor, heb je 'm nog gefineerd?

Wat ik me trouwens al tijden afvraag.. stel je voor, je hebt een mid en een tweeter, je wilt deze scheiden op 3 Khz. Je laat de mid spelen tot 3000 hz, dan begint ie af te dalen. je tweeter is bij 3000 hz op z'n volledig volume. krijg je dan geen +3db?

oftwel.. is het niet wijs de tweeter en de mid, allebei een aparte kantelfrequentie te geven. zodat ze mooi overlopen?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dit was een testkistje...

De echte versie zag er zo uit..
Afbeeldingslocatie: http://img105.imageshack.us/img105/3599/1080822imgox1.jpg

Verwijderd

Topicstarter
hee.. da's wel een leuk projectje, aangezien ik hierna waarschijnlijk toch een center wil gaan bouwen.

heb je d'r nog tekeningen van? filter en Vb?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 00:14:
oftwel.. is het niet wijs de tweeter en de mid, allebei een aparte kantelfrequentie te geven. zodat ze mooi overlopen?
Normaal gezien wel ja. Dat is ook precies de rede waarom je dit soort dingen niet kunt berekenen. Je moet dat gewoon opnemen en dan met de componenten gaan spelen tot het klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je daar professioneel apparatuur voor nodig of is dat ook DIY te doen? d.m.v. een (goede) microfoon en een programma?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jazeker kan het. Je hebt dan een goede meetmicrofoon nodig, lieft een microfoonvoorversterker, en inderdaad wat software zoals speakerworkshop (gratis) of ARTA (shareware).

Verwijderd

Heb je hier al wel eens gekeken?
Deze zit ook in Haarlem.
Heeft heel veel onderdelen.

http://www.speakerenco.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Yep die winkel ken ik, ik ben d'r ook al een keer geweest :)

maar bedankt voor de tip

Verwijderd

hoi,

ik ben ook van plan een center te gaan bouwen met de w100s-8 en de sn10.
maar ik vroeg mij dus af bij het bedenken van een filter:

hoe zit het eigenlijk als je 2 of meerdere speakers paralel aansluit op dezelfde tak van het filter?

bijvoorbeeld bij een center, 2 woofers met impedantie van 8 ohm paralel, word het dan voor het lowpassfilter 1 speaker van 4 ohm? :?

want dan is je totale impedantie van de 2 speaker bij elkaar kleiner, dus iets andere waardes voor het filter zou ik denke 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 18:35:
hoi,

ik ben ook van plan een center te gaan bouwen met de w100s-8 en de sn10.
maar ik vroeg mij dus af bij het bedenken van een filter:
Als je 2 speakers parallel aansluit, verdubbel je de impendantie. en krijg je inderdaad ook andere waardes.
Hier zou ik me verder niet te druk om maken, Visaton heeft kant en klare ontwerpen klaarliggen. Hier kan je bijv een center van bouwen. Wat zelf zelf ook zeer waarschijnlijk zal gaan doen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 13:56:
Als je 2 speakers parallel aansluit, verdubbel je de impendantie. en krijg je inderdaad ook andere waardes.
.. halveert de impedantie. In serie verdubbelt het.

Pagina: 1