Toon posts:

Hulp bij hardware configuratie database server

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een 19’ 2U rack mount server waar ik diverse grote databases op wil draaien. Het gaat hier om MySQL databases van ongeveer 10 tot 14 GB welke gebruik maken van MyISAM. Het budget ligt tussen de 5.000 en 10.000 euro.

Na het lezen van (MySQL Presentations: Optimizing MySQL (http://dev.mysql.com/tech...n2000-20000719/index.html)) heb ik een lijstje gemaakt met zaken die dus voor de performance van belang zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
If you need big tables ( > 2G), you should consider using 64 bit hardware like Alpha, Sparc or the upcoming IA64. As MySQL uses a lot of 64 bit integers internally, 64 bit CPUs will give much better performance.

For large databases, the optimization order is normally RAM, Fast disks, CPU power.

For REALLY big databases, your application will be bound by the speed of your disk seeks, which increase by N log N as you get more data.

Striping with mirroring (RAID 0+1) will give you safety and increase the read speed. Write speed will be slightly lower.

De OS Keuze is voor mij: Gentoo Linux wat mij veel vrijheid geeft zelf compile flags op te geven, en persoonlijk vind ik emerge een fijne package manager.

Nu ben ik zelf niet heel erg thuis in het wereldje van RAID kaarten, SATAII vs SCSI. Voor processor zat ik te denken aan een AMD Dual Core Opteron serie (~2.66 Ghz) (2 sockets op het moederbord dat ik in feite 4 cores heb totaal). Verder streef ik naar een 16 GB werkgeheugen en redelijk wat hardeschijf ruimte voor de databases + backups etc.

Heeft iemand suggesties ten aanzien van een gehele configuratie voor een machine met deze taken? Zelf had ik iets op het oog als:

Rackserver Accelerate 8226 (heeft helaas maar op de website support voor 8 GB)
De configuratie van 'Apollo' lijkt mij ook aantrekkelijk echter met wat minder schijven zou ik prima uit de voeten moeten kunnen.

Verder op websites als Dell en HP zie ik veelal Intel Xeon processors. Iemand andere suggesties?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 19:10 . Reden: opmaak code block fix. ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HP DL385: http://h10010.www1.hp.com...241644-241475-428936.html

Neemt dualcore opterons, SCSI schijven maatje snel (6x 15krpm zojewilt) of 8x 2.5" SAS, 2U. D'r is ook een nieuwere versie (DL385G2) maar die neemt alleen 2.5" SAS schijfjes, en die draaien op max. 10Krpm rond. Kan 16GB aan mem in.

De HP SmartArray controllers zijn erg goed. Heel snel, zeer betrouwbaar en goede ondersteuning in linux. Ik geloof dat er standaard bij dit model geen BBWC bij zit, maar dat kost ook maar 250 euro en is absoluut aan te raden.

Overigens zijn de nieuwe Xeons (dualcore, Core 2 Duo-gebaseerd) ook niet bepaald sloom en absoluut de moeite waard om naar te kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2007 19:19 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er erg interessant uit. Ik heb net even voor het idee daar wat samengesteld en kwam ik op de 12.000 usd. Iets van 9000 euro. Nette prijs voor wat de specs betreft. Helaas is de estimate ship date pas rond 18 maart. Momenteel verdiep ik me even in de nieuwe Xeons met Core 2 Duo hoe dat performed met MySQL.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49

Asteroid9

General Failure

Voor dat bedrag zou ik hoe dan ook SCSI kiezen, SATAII is qua snelheid nog geen alternatief, en zeker voor een databaseserver is dat aardig relevant.
Kijk ook eens naar een Dell PowerEdge 2950, met die nieuwe Xeon processoren een serieus snel apparaat.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:37:
Dat ziet er erg interessant uit. Ik heb net even voor het idee daar wat samengesteld en kwam ik op de 12.000 usd. Iets van 9000 euro. Nette prijs voor wat de specs betreft. Helaas is de estimate ship date pas rond 18 maart. Momenteel verdiep ik me even in de nieuwe Xeons met Core 2 Duo hoe dat performed met MySQL.
Misschien begrijp ik het verkeerd maar je moet niet via de Amerikaanse site daadwerkelijk gaan bestellen. Er zijn genoeg bedrijven in Nederland die je een dergelijk systeem nagenoeg uit voorraad kunnen leveren.