PII-m in laptop erg warm?

Pagina: 1
Acties:
  • 648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Hallo,
Ik heb (waarschijnlijk) een probleempje met m'n laptop. Ik heb hem opengehad om de koeling e.d even schoon te maken. Nu heb ik het koelblok e.d ook losgehad zodat ik de processor ook kon zien. Nu heb ik direct even de koelpasta ververst want dat puilde helemaal aan de zijkant eruit. Dit heb ik gedaan maar nu is m'n processor 53C idle :S ? Eerst was het nog erger toen was het 64C graden idle, maar ik heb toen weer nieuwe koelpasta erop gedaan en toen was het 53C.

Dit vind ik nogsteeds erg heet voor een processor die niks doet. Ik heb alle programma's e.d (ook naast klok in systray alles) afgesloten.

Ik heb de koeler en processor schoongemaakt met nagellak remover en gewoon een klein rijstkorreltje koelpasta in het midden van de processor gedaan en toen een beetje uitgesmeerd en de koeler erop gedrukt. Zou goed moeten zijn toch :S ?

Laptop is een Compaq Armada E500
  • PII - 400Mhz
  • 320MB RAM
  • 40GB HDD
  • 8MB ATi Rage LT
M'n laptop was eerst ook erg traag toen hij zo heet was. Nu is hij wel minder traag, maar als de CPU heter wordt (61C als ik druk bezig ben :o ) dan wordt hij wel weer traag.

Dit is gemeten met SpeedFan trouwens :)
Nog een plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://xs412.xs.to/xs412/07070/speedfan.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2007 19:00 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:17

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Check de site van BalusC en dan je cpu specs. Daar staan de normen voor cpu-temps :)
Mobile PII 400 - 100.0ºC

Mobile PII 400 PE - 100.0ºC
Bron: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p2.php

[ Voor 45% gewijzigd door Michael Knight op 18-02-2007 18:49 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• ThinkPad
Michael Knight schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:44:
Check de site van BalusC en dan je cpu specs. Daar staan de normen voor cpu-temps :)
100.0C staat er.
Maar het lastige is dat ik niet weet hoe warm m'n processor eerst was :S (dus voordat ik m'n koeling los heb gehad.)

Ik heb alle schroefjes trouwens wel stevig vastgedraaid.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Je zit in ieder geval ruim binnen de opgegeven waarden voor normaal gebruik.

Als je toch last hebt van 'terugklokken', dien je te zorgen voor meer koeling.
Zet je Armada achter op een kleine verhoging, waardoor hij meer koele lucht kan aanzuigen :)

Oh: SPEEDSWITCH schiet mij opeens te binnen. Kijk met dat programma eens, wat de ingestelde klok-snelheden zijn en, indien gewenst, kun je ze ook veranderen :) Zo kun je toch op volle snelheid blijven werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Michael Knight op 18-02-2007 18:53 . Reden: speedswitch ]

• ThinkPad
Michael Knight schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:51:
Je zit in ieder geval ruim binnen de opgegeven waarden voor normaal gebruik.

Als je toch last hebt van 'terugklokken', dien je te zorgen voor meer koeling.
Zet je Armada achter op een kleine verhoging, waardoor hij meer koele lucht kan aanzuigen :)

Oh: SPEEDSWITCH schiet mij opeens te binnen. Kijk met dat programma eens, wat de ingestelde klok-snelheden zijn en, indien gewenst, kun je ze ook veranderen :) Zo kun je toch op volle snelheid blijven werken.
Hij staat al op een verhoging (ingebouwde pootjes, maar nu op een laptop standaard ;) ).
En een PII had features zoals "terugklokken" e.d nog niet. Dat was de PIII-m serie die daar mee kwam :)
En speedswitch werkt niet, omdat een PII die features niet heeft.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Klopt ja, eerst de thermische beveiliging en bij de P3 ook nog eens dynamisch klokken.

Misschien is het dan mogelijk de fan altijd aan te laten staan (always on optie in het bios) als je dat gezoem niet erg vindt.

• ThinkPad
Michael Knight schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:00:
Klopt ja, eerst de thermische beveiliging en bij de P3 ook nog eens dynamisch klokken.

Misschien is het dan mogelijk de fan altijd aan te laten staan (always on optie in het bios) als je dat gezoem niet erg vindt.
De fan gaat automatisch aan, dat is het probleem niet :)

Maar het probleem is, dat er iets verkeerd zit en dat wil ik gewoon weer terughebben zoals het eerst was.
Ik ben van plan om de laptop binnenkort te gaan verkopen (nieuwere kopen) maar dan moet hij het wel goed doen.

Volgens mij heeft het probleem zichzelf opgelost :S in idle is m'n processor nu netjes 27C :S

Hij is nu weer zoals het was :S (Ik heb de laptop niet meer opengehad sinds ik de koelpasta vernieuwd had)

Niet dus, nog steeds erg warm soms }:|

Is er hier nog iemand met een Armada E500 die eens zou kunnen kijken hoe warm zijn/haar laptop wordt?

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 20-02-2007 20:14 ]

• ThinkPad
Schop!

Kan iemand mij met dit probleem helpen?

Als ik een tijdje bezig ben, dan wordt de laptop warmer en begint alles te haperen en te stotteren e.d :(

Dit is bij alle OSsen zo, Windows XP, Windows 2000, Knoppix, ALLES :(

Dit is dus een hardware probleem, en het ligt waarschijnlijk aan de koeling maar die zit gewoon goed vast met voldoende koelpasta :S

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2007 11:22 ]

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:52
stof?....

full load constant? werkt het koelertje (is de koelpasta opgebrand tusse de koeler en proc. ga ff van voor af aan wat je kan doen

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Volgens mij zit er niet eens koelpasta op een PII-M, oorspronkelijk, maar alleen een soort "thermal pad". Misschien werkt het dus zelfs beter als je de koelpasta eraf haalt. Een andere mogelijkheid is dat de koeler niet vast genoeg (geschroefd of hoe dan ook bevestigd) zit.

Ik kan de temperatuur van mijn P2-celeron niet meten maar boven de 60 lijkt me sowieso wat teveel. Dat hij niet stuk gaat wil niet zeggen dat het optimaal is.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• ThinkPad
BurnerT schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:26:
stof?....

full load constant? werkt het koelertje (is de koelpasta opgebrand tusse de koeler en proc. ga ff van voor af aan wat je kan doen
Geen stof
Geen full load, dit is gewoon normaal tussen 10 en 100% :)
Het koelertje werkt
Koelpasta is al meerdere keren vernieuwd
pinockio schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:32:
Volgens mij zit er niet eens koelpasta op een PII-M, oorspronkelijk, maar alleen een soort "thermal pad". Misschien werkt het dus zelfs beter als je de koelpasta eraf haalt. Een andere mogelijkheid is dat de koeler niet vast genoeg (geschroefd of hoe dan ook bevestigd) zit.

Ik kan de temperatuur van mijn P2-celeron niet meten maar boven de 60 lijkt me sowieso wat teveel. Dat hij niet stuk gaat wil niet zeggen dat het optimaal is.
Nee klopt, de originele "koelpasta" (het was wel echt pasta, geen pad) was wel veel dikker (en veel meer als mijn koelpasta)
En het koelblok zit goed vastgeschroefd
En dat hij zonder koelpasta beter werkt kan ik me niet voorstellen.
Ik wordt hier echt een beetje radeloos van :'(
Want het is niet alleen dat hij een hoge temperatuur heeft, als hij zo warm wordt begint ook alles te stotteren en te haperen e.d :(

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :(

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 16:46
ThinkPadd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:10:
[...]

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :(
Er bestaan notebook-coolers. dit is een plaat met twee fans erin zoals deze

• ThinkPad
Ik heb nu wat koelpasta van een oude P2 processor afgeschraapt, en erop gesmeerd.(Dit was dikker, en volgens mij beter als mijn dunne zilveren koelpasta) Het lijkt goed te gaan.

Duim even met me mee alsjeblieft :P _/-\o_

Idle: 36C
Stress: 61C :(

Maaaaaaaar die temperatuur is wel hoog......... maar ik heb nog niet 1x iets weer zien haperen o.i.d. _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2007 19:57 ]

Pagina: 1