WDS met div. routers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 13:08
Wie o wie kan mij helpen, ik ben het spoor bijster.

Ik heb 3 routers,
2x Sitecom WL-153
1x Linksys WRT54G met DD-WRT 23 SP2

Ik wil dat deze routers 1 groot SSID gaan maken, dus hun Rx en Tx vermogen bundelen.

Nu heb ik gelezen dat dit kan dmv WDS, dus ik ben hiermee gaan stoeien.
Ik heb een paar mogelijkheden.

Ik kan op mijn sitecom routers diverse modi opgeven:
AP, AP Bridge Point to Point, AP Bridge Point to MulitPoint of AP Bride WDS.

Op de linksys het volgende:
LAN en Point to Point.

Wanneer ik mijn sitecoms op WDS zet, krijgt de linksys geen signaal binnen,
dit gebeurt wel wanneer ik PtP of PtMP kies.

Probleem is, wanneer ik PtP of PtMP kies, kunnen mijn werkstations niet connecten.
Net alsof dit puur bedoelt is, om draadloos AP's aan elkaar te koppelen.

iemand een idee ?
ik neem aan dat ik de sitecoms op AP-Bridged WDS moet zetten,
maar hoe zit het dan met die Linksys... of is dit om de een of andere reden niet compatible ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:35

SambalBij

We're all MAD here

WDS is bedoeld om access points aan elkaar te koppelen, zodat je een grotere afstand kan overbruggen zonder dat de verder weg gelegen access points een vaste kabel aansluiting moeten hebben. De access points die geen vaste ethernetconnectie met het lan hebben fungeren dan als repeaters. Ze pakken de data aan van de client, en sturen dat vervolgens draadloos door naar een volgend AP, die het dan ook weer doorstuurd (of draadloos of via ethernet)

Omdat alle accesspoints in een WDS hetzelfde kanaal gebruiken halveert met ieder hop je snelheid. Een AP moet eerst een pakketje aannemen, en pas als die dat binnenheeft doorsturen naar een volgende AP of naar de client.

Bridge PtP en bridge PtMP zijn inderdaad bedoeld om accesspoints onderling te koppelen om een afstand te overbruggen, ze zullen dan geen connecties met client machines kunnen maken.

Voor wat jij wilt doen heb je niets aan WDS of aan bridges. Het enige wat je kunt doen is verschillende PC's aan verschillende access-points koppelen, om zodoende de load te spreiden. Bundelen van AP's zal niet zo werken. Je kunt er overigens best 1 groot SSID van maken als je dat wilt. Je moet dan de AP's hetzelfde SSID geven, maar ze moeten dan wel verschillende kanalen hebben. Gebruik in dat geval kanalen 1, 6 en 11. Die kanalen overlappen niet waardoor de AP's elkaar niet in de weg zitten. Ook moeten de AP's dan dezelfde beveiligingsinstellingen hebben (WEP, WPA; zelfde keys)
Client pc's zien in dit geval 1 draadloos netwerk (SSID) en zullen in de meeste gevallen verbinding maken met de AP die op dat moment het sterkste signaal biedt (meestal dus die het dichtst bij is)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 15:46
Bij de Linksyssen moet je "LAN" kiezen bij WDS settings. Met bridge creer je een netwerk tussen de APs only, waarbij er geen clients worden toegelaten.

De hierboven genoemde optie is, indien je de AP's allemaal kan voorzien van een UTPtje, een betere oplossing. WDS is leuk, maar WPA icm WDS, en al helemaal met div merken gemixed, is een bitch. Verder verlies je, zoals gezegd, per hop de helft van je snelheid.
Met 3 AP's houd je dus 13.5mbit over. Effectieve snelheid dus zo'n 7mbit... En dan ook nog eens indien alles op 54mbit babbeld. Ivm afstanden zul je eerder op 36-48mbit zitten, dus dan wordt het eindresultaat nog langzamer. Prima voor surfen/mailen, maar verder............

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 13:08
mijn dank is groot.

Bedankt voor de info.

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....