MSi P965 Neo, wel of geen RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 577 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:14

seninha

god's right foot

Topicstarter
IK heb dus een MSI P965 Neo mobo.

No wil ik dus RAID gaan draaien maar krijg dit niet voor elkaar.
Dit is namelijk het geval.
Er zitten 2 SATA controllers op. De eerste is van Jmicron en heeft maar 1 SATA aansluiting.
De andere 4 SATA aansluitingen worden door een Intel CH8 controller bestuurt.

Nou heb ik het boekje nagekeken en daar wordt alleen uitgelegd hoe je via de Jmicron RAID moet instellen. Probleem is dus dat deze maar 1 SATA aansluiting aanstuurt :? :?
Vraag me af hoe ze dat voor elkaar willen krijgen.

Daarom heb ik beiden schijven aan de Intel SATA aansluiting gehangen , maar kan nergens vinden om RAID in te stellen.

Nou begin ik dus te twijvelen of deze wel RAID ondersteunt.

Kan iemand mij even op weg helpen. Via Google ben ik ook al niet wijzer gekomen.

Het gaat dus om dit moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://regmedia.co.uk/2006/09/19/msi_p965_neo-f.jpg

iRacing Profile Flickr

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik vroeg me precies het zelfde af want er staat wel met RAID in handelieding met in poortje. Mensen vertelden me dat dit dus niet mogelijk was.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20
De J-Micron controller kan RAID aansturen dmv. de interne en de externe(eSATA) poort. Erg onhandig als je het mij vraagt

Je had beter vooraf iets beter kunnen kijken voordat je dit moederbord aanschafte. Voor RAID had je de Platinum versie moeten hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door mad-dog op 18-02-2007 16:13 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Nou, lekker is dat.
Dan moet het bordje maar op marktplaats :/

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

mad-dog schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:12:
De J-Micron controller kan RAID aansturen dmv. de interne en de externe(eSATA) poort. Erg onhandig als je het mij vraagt

Je had beter vooraf iets beter kunnen kijken voordat je dit moederbord aanschafte. Voor RAID had je de Platinum versie moeten hebben.
Volgens mij zit er niet eens eSata op dit bord, ik heb 'm zelf namelijk ook.

De JMicron controller kan raid aansturen als je een S-ATA en een P-ATA schijf gebruikt 8)7.

• mad-dog
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:17:
[...]

Volgens mij zit er niet eens eSata op dit bord, ik heb 'm zelf namelijk ook.

De JMicron controller kan raid aansturen als je een S-ATA en een P-ATA schijf gebruikt 8)7.
Zou ook kunnen ja, meeste borden met de controller hebben namelijk ook eSATA, bv. de Asus P5B

Verwijderd

Ik heb het ZElfde probleem met een Asus P5B, deze heeft ook enkel een gewone ICH8 southbridge, enkel de ICH8R heeft raid. Ik weet niet of dit moederbord een E(xterne) -SATA poort heeft. Ik heb mijn 2 schijven op de jmicron hangen 1 op de interne SATA en de andere met een verloopje esata -> sata (van buiten de kast naar binnenin, niet echt professioneel maar het werkt :Y)

• mad-dog
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:24:
Ik heb het ZElfde probleem met een Asus P5B, deze heeft ook enkel een gewone ICH8 southbridge, enkel de ICH8R heeft raid. Ik weet niet of dit moederbord een E(xterne) -SATA poort heeft. Ik heb mijn 2 schijven op de jmicron hangen 1 op de interne SATA en de andere met een verloopje esata -> sata (van buiten de kast naar binnenin, niet echt professioneel maar het werkt :Y)
Dat is precies wat ik bedoelde, absoluut niet handig :)

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Voor zover ik weet heeft mijn bord geen exterene SATA aansluiting.

Welke bord kan ik trouwens nemen om RAID zonder probleem te kunnen draaien. Met wel minimaal PC6400 mem aankunnen ivm mn G-Skill ;)

Of kan ik beter een PCI kaart nemen (of kunnen die geen 3gb/sec aan)

iRacing Profile Flickr

Verwijderd

JE kunt beter een PCI-Ex x1 raid controller aanschaffen dan, een PCI bus deelt slechts 133mb/s

• mad-dog
seninha schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:42:
Voor zover ik weet heeft mijn bord geen exterene SATA aansluiting.

Welke bord kan ik trouwens nemen om RAID zonder probleem te kunnen draaien. Met wel minimaal PC6400 mem aankunnen ivm mn G-Skill ;)

Of kan ik beter een PCI kaart nemen (of kunnen die geen 3gb/sec aan)
Genoeg opties:

Asus P5B-E
Asus P5B Deluxe
MSI P965 Platinum

Iedere fabrikant heeft wel 1 of 2 965 moederborden met ICH8R Southbridge

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

seninha schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:15:
Nou, lekker is dat.
Dan moet het bordje maar op marktplaats :/
Waarom geen volledige software RAID?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Nou zo;n PCI-E Radi controller is geen optie. Kosten gemiddeld boven de € 75. Kan beter een nieuwe bord halen.

Software RAID???

Sorry maar dit is de eerste keer dat ik RAID ga draaien, dus was al blij dat ik wist hoe ik dit via het BIOS moest instellen.
Met software bedoel je natuurlijk vanuit Windows neem ik aan? Maar hoe installeer je Vista dan?

[ Voor 52% gewijzigd door seninha op 18-02-2007 17:00 ]

iRacing Profile Flickr

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-02 16:44
Lol @ marktplaats opmerking.

Die Jmicron kan NCQ en nog een paar extra dingen.
Gewoon raid bouwen via 2 schijven op de ICH8, drivers even slipstreamen of via floppy laden, hoppa.

[ Voor 17% gewijzigd door _eXistenZ_ op 18-02-2007 18:00 ]

There is no replacement for displacement!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
_eXistenZ_ schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:58:
Lol @ marktplaats opmerking.

Die Jmicron kan NCQ en nog een paar extra dingen.
Gewoon raid bouwen via 2 schijven op de ICH8, drivers even slipstreamen of via floppy laden, hoppa.
Maar de ICH8 kan dus geen Raid aan, zoals hier gezegd...
Edit: Of heb je het nou over software-Raid?

[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 18-02-2007 18:01 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Moet zeggen dat ik ook niet begrijp wat je bedoelt, sorry :|

iRacing Profile Flickr

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Neem anders de RAID FAQ even door :)

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ben even door de FAQ gelopen , maar ik weet niet wat je hiermee bedoeld (Gewoon raid bouwen via 2 schijven op de ICH8, drivers even slipstreamen of via floppy laden, hoppa )

Overal lees ik dat ICH8 geen Raid aankan , dus ben bang dat ik of een nieuwe bord moet of gewoon GEEN raid moet gebruiken.

iRacing Profile Flickr

• IRCfreAk
  • Laatst online: 17-08-2021
seninha schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:45:
Ben even door de FAQ gelopen , maar ik weet niet wat je hiermee bedoeld (Gewoon raid bouwen via 2 schijven op de ICH8, drivers even slipstreamen of via floppy laden, hoppa )

Overal lees ik dat ICH8 geen Raid aankan , dus ben bang dat ik of een nieuwe bord moet of gewoon GEEN raid moet gebruiken.
je hebt gelijk, die jongen had het over de ICH8R en dan heb je ook nog eens drivers nodig voor installatie van xp. Jij zult geen raid kunnen draaien tenzij het software raid is in windows zelf. Hiervoor moet je dus nog een 3e hdd hebben waar je xp op zet en en vervolgens de 2 hdd's aansluiten en via computer management dynamic maken en in raid zetten. Van die 2 kun je dus nooit booten. Er zijn zat goedkope raid kaartjes de vraag is of het zin heeft, ja je deelt de pci bus die max "maar" 133mb/s kan maar goed ik weet niet waar je met 133mb/s naar toe wilt schrijven dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Je moet dus even kijken of de waardedaling van je neo bij verkoop + de extra kosten van de neo plat meer/minder is dan een pci kaartje

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dankje, dat is nou een duidelijk antwoord :)

Ik denk dat ik maar even zo ga proberen zonder Raid. Heb wel twee Maxtor schijven van 250GB 16mb.
Zal kijken hoe dat werkt voor ik desnoods achter een nieuwe mobo ga.Heb nog 30 dagen om mn OEM Vista te activeren.

iRacing Profile Flickr

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RAID en schijven enzo zijn meer OM materie. Ik move even...

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

seninha schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:45:

Je wil op een RAID-partitie installeren? Dat zal niet lukken met volledige software-RAID (toch niet in Windows). Wat voor RAID wil je? RAID 0 of 1?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1