[WD] Smart resultaten

Pagina: 1
Acties:

• kevinvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 10:14

kevinvs

Iedereen: BEDANKT!

Topicstarter
Al enige tijd heb ik een hekel aan de computer van mijn vriendin. Het probleem is namelijk dat die computer altijd wel iets heeft: Vastslaan (Freeze), en soms niet eens willen opstarten.. Het probleem is echter dat ik nergens direct een fout in kon vinden, ik dacht namelijk aan de hardeschijf, omdat hij soms bij het opstarten hij hem helemaal niet herkent en het vorige week zover was dat opeens een hele map (8 GB) opeens verdwenen was,.. en de map teruggevonden had als Found001 enz.. met daarin honderden bestanden wat een gedeelte van de muziek collectie moest voorstellen.

Nu heb ik de tool van WD Data LifeGuard Diagnostics laten draaien, maar die kon geen concrete fouten vinden, zowel bij de Quick test als de Extended test kwam hij uit op PASS.

Als ik verder in het programma de SMART gegevens opvraag krijg ik het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.it2000.nl/SmartMoniek.JPG
Ook hier geeft hij volgens mij aan dat alles in orde is, of is dit scherm een teken van een brakke HD? De waardes die er namelijk instaan kan ik niet goed inteperteren.

Wie weet raad? In de logboeken zijn geen fouten te bekennen, wel heeft de computer in het verleden vaker vage moederbord problemen gehad, on-board LAN werkt niet meer, via PCI kaart wel. BIOS reset soms nodig om op te kunnen starten, maar zou het dan iets met de IDE Controller kunnen zijn?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik zou je RAM controleren met Memtest, de fouten die jij noemt kunnen daar namelijk goed mee te maken hebben.
Daarnaast, alle groene vinkjes geven aan dat de SMART test goed doorstaan is.

Wellicht een brakke IDE kabel, of inderdaad een niet goed functionerende IDE controller :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:06

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

'WORST' zijn de tot nu toe laagste waarden die de schijf heeft gezien.
Aangezien die gelijk zijn aan de huidige 'normale' waarden, hoef jij je nergens druk om te maken. Pas als die omlaag gaan, moet je je zorgen maken.

Check inderdaad, zoals hierboven aangegeven, je geheugen eens en loop even je IDE-drivers langs, aangezien die dingen zonder reden kunnen flippen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou voor alle zekerheid de SMART gegevens nog eens nakijken met bv. HD Tune.
Het tooltje van WD toont de data velden niet die ook belangrijke informatie bevatten.

Zo kun je best eens controleren of de data bij 'Re-Allocated Sector Count' wel 0 is.

• kevinvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 10:14

kevinvs

Iedereen: BEDANKT!

Topicstarter
Geheugen is het volgens Memtest86 niet, al meerdere keren het geheugen laten testen (24 uur lang) zonder maar 1 fout weer te geven..

IDE-kabels kan het eigenlijk ook niet zijn, aangezien die ook al eens omgewisseld zijn.

IDE-Drivers?? In apparaatbeheer staat gewoon Primaire IDE-Kanaal, Secundair IDE-kanaal en een SIS PCI IDE-controller allemaal 'goed' geinstalleerd. Misschien verstandig om eens een BIOS op-date en chipset-update uit te voeren?

HD Tune geeft trouwens het volgende aan:

HD Tune: WDC WD400BB-00GFA0 Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 200 200 51 0 Ok
(03) Spin Up Time 98 93 21 2483 Ok
(04) Start/Stop Count 97 97 40 3512 Ok
(05) Reallocated Sector Count 200 200 140 0 Ok
(07) Seek Error Rate 200 200 51 0 Ok
(09) Power On Hours Count 94 94 0 4762 Ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 51 0 Ok
(0B) Calibration Retry Count 100 100 51 0 Ok
(0C) Power Cycle Count 97 97 0 3462 Ok
(C4) Reallocated Event Count 200 200 0 0 Ok
(C5) Current Pending Sector 200 200 0 0 Ok
(C6) Offline Uncorrectable 200 200 0 0 Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 253 0 0 Ok
(C8) Write Error Rate 200 200 51 0 Ok

Power On Time : 4762
Health Status : Ok

Heb in het verleden al wel een paar keer windows opnieuw geinstalleerd, en telkens met de nieuwste drivers van de website van de fabrikant gehaald.. Maar ook dat heeft weinig/niet geholpen.
Maar het 'rare' vindt ik dat ik niet gewoon een foutmelding krijg, of een BSOD, maar hij bevriest gewoon. Niks doet het meer (geen Num-lock reactie enz). Welke (hardware)onderdelen kan dat veroorzaken??

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-02 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Na zo'n hang-up wel eens in de event viewer gekeken?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een paar maanden geleden ook een PC gehad die regelmatig vastliep zonder enige waarschuwing of BSOD. Het bleek aan het moederbord te liggen. De northbridge chip was doorgebrand.
Pagina: 1