Stil en klein systeem < 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:56

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Ik wil een systeem samenstellen die en stil is, en snel, en vrij klein.
"snel" is dan niet op videokaart gebied: er worden niet tot nauwelijks games op gespeeld. Gaat vooral om core rekenkracht.
Vooral kwestie van ms office, spss, wiskunde progs (maple enz).

Hij moet vrij stil zijn omdat ie waarschijnlijk in de woonkamer komt te staan (als 2e pc)
Klein: geen bakbeest van een midi tower. Ook geen barebone omdat die duur/te kritisch zijn.
De pc moet niet te duur zijn, max 1000 euro. Volgens mij voldoe ik er met onderstaande lijst net aan. :P

Mijn voorlopige configuratie met bijbehorende vragen :)
  • Procase Behuizing Zirco Zwart, Geen Voeding

Of zou ik de coolermaster centurion 541 moeten kiezen? Om welke reden?
  • Scythe S-Flex Case Fan 120 Mm

dit ipv onderstaande 2 koelers.

• Cooler Master Case Fan 120 Mm, Ultra Silent Fan Series SAF-S12-E1
    • Cooler Master Case Fan 80 Mm, Ultra Silent Fan Series SAF-S12-E1

Zijn bovengenoemde fans stil genoeg?

• Seasonic Voeding S12-430 EPS 430 Watt ActivePFC

SilentMaxx Voeding SM-380W ATX 380 Watt , Met S-ATA Aansluiting, 24-pins

Dit nav reviews: Acht stille voedingen met elkaar vergeleken

Enermax Voeding Noisetaker V2 375 Watt ActivePFC, Retail, 20- En 24-pins

Naam zegt dat ie stil is, is dat zo?
  • Asus Moederbord M2NPV-VM

Is de videochip (geforce 6150) genoeg voor aero van vista?
    Ik wil graag dit mobo, omdat er ook een pci express 1x aansluiting op zit (en dus eventueel een keer een betere kaart er in kan)
  • AMD CPU Athlon 64 X2 3800+ 65 Watt 2.0 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB L2, Boxed

Moet de koeler ook vervangen worden door een stiller exemplaar, of is dit nog wel ok? Hoeveel db is die standaard koeler eigenlijk?
  • Kingston ValueRam Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2
    Weet iemand of dit geheugen wel goed samenwerkt met het mobo?
  • Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300

Wederom: is deze stil?
  • Samsung DVD-RW SH-S182D Bulk, Zwart
  • NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart

Niet meer vanwege deze opmerking
  • Samsung TFT SyncMaster 940BW 19 Inch, 4 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart

Volgens mij geen mva panel, lijkt me wel vet zo'n breedbeeld :P
  • Linksys WiFi G Adapter
  • Logitech Mouse MX400 PS/2 & USB, Grijs / Zilver
  • Logitech Keyboard Ultra Flat PS/2 & USB, Zwart, Qwerty
  • Sweex Laser Mouse Pad Muismat, Grijs
  • Creative Speakerset Vivid 60 2.0, Zwart

[ Voor 9% gewijzigd door bloody op 20-02-2007 20:14 ]

nope

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
# Cooler Master Case Fan 120 Mm, Ultra Silent Fan Series SAF-S12-E1
# Cooler Master Case Fan 80 Mm, Ultra Silent Fan Series SAF-S12-E1
Zijn bovengenoemde fans stil genoeg?
Je kan volgens mij beter eerst beginnen met één fan. Veel airflow zul je niet nodig hebben, en die tweede fan zal alleen maar extra geluid maken. Trouwens, ik hoor van veel mensen dat Papst fans stil zijn, misschien moet je daar eens naar gaan kijken.

En het scherm, volgens mij is een Samsung 931C ook een mooi scherm, is zelfs nog wat goedkoper ook.

En ik zou een Core 2 Duo er in doen, is toch een stuk(je) sneller dan die AMD.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wat dacht je van een Mac Mini? Zeker omdat je geen games speelt, lijkt me die optie zeker het overwegen waard. Stiller en kleiner zul je niet snel vinden.

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
El Cid schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:22:
Wat dacht je van een Mac Mini? Zeker omdat je geen games speelt, lijkt me die optie zeker het overwegen waard. Stiller en kleiner zul je niet snel vinden.
Nou stil is hij heus wel ja.. maar hm ik denk dat hij niet echt snel is (gezien hij zegt dat hij de pure rekenkracht van belang vindt:|

[ Voor 15% gewijzigd door keanu_ op 18-02-2007 16:16 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Overigens is een Mac Mini met 2GB RAM over het budget heen.. Upgradablity ben je ook een stukje kwijt met een Mac (mini). Verder voldoet het wel prima aan de eisen van de TS.

EDIT: Waarom een floppydrive erin eigenlijk? Gebruik je toch nevernooit meer lijkt me en het kost alleen maar extra geld, die je anders in een iets snellere proc kunt stoppen

[ Voor 23% gewijzigd door alex3305 op 18-02-2007 16:23 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Alex3305 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:21:
EDIT: Waarom een floppydrive erin eigenlijk? Gebruik je toch nevernooit meer lijkt me en het kost alleen maar extra geld, die je anders in een iets snellere proc kunt stoppen
Hmm sja, alleen voor installatie van windows op een sata schijf. Dus 1x nodig.
Ach welllicht heb je gelijk, dan maar voor de installatie mijn oude bruinwitte floppydrive gebruiken :P
hello_moto schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:18:
[...]
Je kan volgens mij beter eerst beginnen met één fan. Veel airflow zul je niet nodig hebben, en die tweede fan zal alleen maar extra geluid maken. Trouwens, ik hoor van veel mensen dat Papst fans stil zijn, misschien moet je daar eens naar gaan kijken.
OK. Raad je dan alleen de 120 mm aan? (m.a.w. welke is belangrijkst voor de flow?)
En het scherm, volgens mij is een Samsung 931C ook een mooi scherm, is zelfs nog wat goedkoper ook.
Nope, die 931C is 50€ duurder, en het lijkt me een echt gamersscherm (2 ms reactietijd).
En ik zou een Core 2 Duo er in doen, is toch een stuk(je) sneller dan die AMD.
En minimaal 50 euro meer geld. :P
El Cid schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:22:
Na, ik doe windows only voor thuis.

nope

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Kijk is naar noctua fan's, heb ze zelf ook en zijn niet te horen.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik zou toch wat dingetjes veranderen om idee nog wat beter te maken:

Behuizing = Silverstone TJ-08 (mATX, plek voor 2 x 120mm, mooi strak uiterlijk, goede indeling)

Voeding = Seasonic S12 330 watt. Ruim voldoende vermogen (full load gaat dit systeem ruim minder dan 200 watt vragen) is efficiënter dan elke andere voeding in z'n klasse en zeer stil eventueel kun je er een losse fan inzetten op 5 volt want door de hoge efficiëntie wordt ie totaal niet warm.

Casefans = 2 x Sythe SFlex oid. Gewoon 2 goede kwaliteit 120mm fans die je met speedfan op ron 500-600rpm kan laten draaien en dat is met zo'n systeem ruim genoeg. 80mm zou ik niet aan beginnen; te veel rpm nodig voor een benoemenswaardige luchtverplaatsing.

Ik zou als het enigzins kan voor een losse videokaart gaan omdat met een integrated chip je videokaart de bandbreedte deelt met die van je systeemgeheugen wat nog bijna erger is dan het geheugen zelf wat gebruikt wordt. En je kunt voor niet al teveel geld al een leuke passieve kaart vinden die alles kan wat je wil: radeon x1300/1600 of Geforce 7300/7600

Die harde schijf is op zich wel stil, je zou ook voor de 400GB variant kunnen gaan, net zoveel per GB ongeveer en verder gelijk.

Als processor koeler zou ik de Scythe Ninja aanraden. Je kunt dan volstaan met de 2 casefans van 120mm en de Ninja passief gebruiken.

En als laatste: als je dan echt doodstil wil zou ik er een Silentmaxx HD Silencer bij halen en die op schuimplastic op de bodem van de kast leggen. Dan zijn alle seekgeluiden verleden tijd.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

bloody schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:43:
[...]

Hmm sja, alleen voor installatie van windows op een sata schijf. Dus 1x nodig.
Ach welllicht heb je gelijk, dan maar voor de installatie mijn oude bruinwitte floppydrive gebruiken :P
Tegenwoordig worden SATA poorten gewoon ge-emuleerd over IDE en daardoor kun windows XP en consorten met gemak zonder driver floppy ge-installeert worden. Het zou anders zijn als je een losse RAID controller erin zet of een SCSI controller..hoewel die vaak intelligentie genoeg hebben ...

Hoe dan ook je hebt waarschijnlijk geen floppydrive nodig en wees blij daarmee...floppies blijven ondingen ( en helaas is het laden van RAID drivers van een cd-rom helaas onder windows installatie niet standaard mogelijk..gewoon idioot! )

There is no place like ::1

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
swampy schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:57:
[...]

Tegenwoordig worden SATA poorten gewoon ge-emuleerd over IDE en daardoor kun windows XP en consorten met gemak zonder driver floppy ge-installeert worden.
Dan moet het bios dat zeker wel ondersteunen!

nope

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
The_nv40_man schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:50:
Ik zou toch wat dingetjes veranderen om idee nog wat beter te maken:

Behuizing = Silverstone TJ-08 (mATX, plek voor 2 x 120mm, mooi strak uiterlijk, goede indeling)

Voeding = Seasonic S12 330 watt. Ruim voldoende vermogen (full load gaat dit systeem ruim minder dan 200 watt vragen) is efficiënter dan elke andere voeding in z'n klasse en zeer stil eventueel kun je er een losse fan inzetten op 5 volt want door de hoge efficiëntie wordt ie totaal niet warm.

Casefans = 2 x Sythe SFlex oid. Gewoon 2 goede kwaliteit 120mm fans die je met speedfan op ron 500-600rpm kan laten draaien en dat is met zo'n systeem ruim genoeg. 80mm zou ik niet aan beginnen; te veel rpm nodig voor een benoemenswaardige luchtverplaatsing.
In de silverstone zitten toch standaard al 2 stille casefans? BTW wel goed idee die silverstone: http://techgage.com/article/silverstone_tj08
Ik zou als het enigzins kan voor een losse videokaart gaan omdat met een integrated chip je videokaart de bandbreedte deelt met die van je systeemgeheugen wat nog bijna erger is dan het geheugen zelf wat gebruikt wordt. En je kunt voor niet al teveel geld al een leuke passieve kaart vinden die alles kan wat je wil: radeon x1300/1600 of Geforce 7300/7600
Na, eerst doe ik onboard :D

nope

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Is wel een leuk kastje inderdaad :) Als m'n harde schijven niet perse op de bodem hadden gemoeten had ik hem ook genomen.

Er zitten inderdaad casefans in van redelijke kwaliteit maar die hebben alleen molex aansluitingen. Betekend dat je ze op een vast voltage moet aansluiten. En bovendien zijn de lagers bij langdurig gebruik toch wat slechter dan een echt goede losse fan. Op 12volt zijn deze casefans (ik neem aan dezelfde als in de TJ04) trouwens niet te gebruiken in een stil systeem.

Wat betreft de voeding zou ik niet voor de voeding gaan die je nu in de TS hebt staan. Een voeding met 80mm fans moet die fans toch harder laten draaien om genoeg lucht af te voeren. Bovendien zorgt een push/pull systeem voor nog meer geluid van lagers bij dezelfde luchtverplaatsing als met 1 grote fan. En de voeding past ook nog eens niet echt binnen het totale plaatje. De warme lucht van de scythe ninja wordt grotendeels afgevoerd door de outtake fan, maar warme lucht stijgt ook op en daarom is het het beste als je een voeding hebt met een 120mm fan en een zo vrij mogelijke weg naar buiten (honinggraad gril) en dat is nu niet het geval. Verder zijn de effïciëntie enz ook beter bij de seasonic en het voorkomen van hitte is beter dan genezen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Nope, die 931C is 50€ duurder, en het lijkt me een echt gamersscherm (2 ms reactietijd).
Oeps :X . Ik denk dat ik de oude prijs nog in m'n hoofd had, of de (oude) prijs van 940BF.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:02
AMD CPU Athlon 64 X2 3800+ 65 Watt 2.0 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB L2, Boxed
Moet de koeler ook vervangen worden door een stiller exemplaar, of is dit nog wel ok? Hoeveel db is die standaard koeler eigenlijk?
Ik zou er wel een andere koeler opzetten ja, dat scheelt best heel behoorlijk en is die paar tientjes zeker wel waard.

[ Voor 35% gewijzigd door - J.W. - op 19-02-2007 17:44 ]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
The_nv40_man schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:24:
Wat betreft de voeding zou ik niet voor de voeding gaan die je nu in de TS hebt staan. Een voeding met 80mm fans moet die fans toch harder laten draaien om genoeg lucht af te voeren. Bovendien zorgt een push/pull systeem voor nog meer geluid van lagers bij dezelfde luchtverplaatsing als met 1 grote fan. En de voeding past ook nog eens niet echt binnen het totale plaatje. De warme lucht van de scythe ninja wordt grotendeels afgevoerd door de outtake fan, maar warme lucht stijgt ook op en daarom is het het beste als je een voeding hebt met een 120mm fan en een zo vrij mogelijke weg naar buiten (honinggraad gril) en dat is nu niet het geval. Verder zijn de effïciëntie enz ook beter bij de seasonic en het voorkomen van hitte is beter dan genezen.
Heb nu de voeding vervangen door een Seasonic Voeding S12-430 EPS 430 Watt ActivePFC :P

nope

Pagina: 1