Muis hangt in XP

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• beyonix
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-08-2020
Ik heb een vreemd probleem en hoop hier even van gedachten te kunnen wisselen:

Mijn (USB) muis leek op schijnbaar willekeurige momenten vast te lopen voor een korte periode (meestal 5-15 seconden, behoorlijk storend dus wel), na lang zoeken naar een patroon in deze willekeurige gebeurtenissen kwam ik erachter dat dit gebeurde nadat een proces een zware taak had afgerond.

Dat komt me wel voor als vreemd, in principe draait de muisdriver op hoge prioriteit en zou dus niet door userlevel processen verstoord mogen worden, wat voor load ze ook op het systeem leggen, maar in dit geval gebeurde het niet Tijdens het proces maar exact erna. Als een proces de CPU volledig belast voor een korte periode en dan terugloopt, dan hangt de muis exact op het moment dat het proces 0% van de CPU gebruikt.

Een bijzonder merkwaardig patroon waar ik nog niet veel mee kon dus vervolgens ging ik testen of het specifiek een muis of usb probleem was. Ik gebruikte mijn keyboard om te browsen door een usbstickje in de periode dat de muis vast stond en dat ging gewoon prima. Lijkt dus niet aan de USB driver te liggen. Voor de zekerheid teste ik ook nog even de webcam, ook op USB aangesloten en om het nog vreemder te maken, op het moment dat de webcam draaide en reconstrueerde de situatie die normaal de vastlopende muis op zou leveren, gebeurde het niet! Zowel de muis als de webcam bleven draaien, de webcam wel schokkerig maar dat ding is nooit al te denderend geweest.

De muis heeft altijd prima gewerkt maar ik heb pas een 'nieuw' systeem aangeschaft:
AMD Athlon X2 3800+
Asus A8N-SLI
XFX Geforce 7600 GT Fatal1ty

De rest van de hardware lijkt me niet echt relevant. Iemand die hier iets meer wijs uit kan halen dan ik?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Beetje ver gezocht, maar misschien heeft het iets te maken met het bandbreedte en/ energiebeheer van de USB-poorten. Kun je als het goed is vinden onder apparaatbeheer --> USB controllers.

Verwijderd

Idd, probeer het is met een usb hub. Mb wil dat helpen.

• beyonix
Beste mensen,

Bedankt voor de aandacht aan dit irri probleempje, het is helaas echter nog steeds niet opgelost! :S

Als ik kijk onder USB aparaten dan zie ik 4 vermeldingen:
-Standard Enhanced PCI to USB host controller (10% bandwidth)
-Standard OpenHCD USB Host controller (20% bandwidth)
-USB Root Hub
-USB Root Hub

Alle USB apparaten die ik aansluit worden zichtbaar in USB Root Hub, de webcam slurpte de volledige stroom op dus die heb ik voor de zekerheid eruit gehaald. Er staat dan vermeld dat dat ding 500 mA levert en de muis 98 mA nodig heeft. Welke USB poort ik hem stop maakt niet uit, hij komt steeds in de eerste 'USB Root Hub' (waar is de 2e dan eigenlijk goed voor?).

Ik heb flink met mn muis heen en weer bewogen met vensters en scrollbars om de cpu usage omhoog te brengen en of ik het nou een seconde doe of een minuut, als ik ophou en de cpu usage loopt naar 0, dan stoptie. Het lijkt mij opzich geen bandbreedte - of spanningprobleem maar ik heb daar verder ook niet zoveel verstand van.

Ik ga eens even ergens een PS2 muis opduikelen (en ook maar gelijk een andere USB muis), kijken wat daarmee gebeurt. Ik laat het wel weten als ik er weer niet uitkom. Tot zover, bedankt voor de suggesties!

• beyonix
Helaas heb ik niet al te veel tijd voor dit soort dingen anders zou ik het eerder gedaan hebben, maar hier zit ik dan toch. 3 muizen op mijn computer aangesloten, 1 PS2, 2x USB (mijn oude + een andere).Maar eens even een testje doen:

CPU op 100% brengen -> vastloper:
-PS2 muis werkt prima, maar de USB muis blijft rustig nog een paar seconden hangen
-Andere USB muis werkt wel, maar dan werkt opeens de originele USB muis ook weer! Dat blijkt elke keer te gebeuren zelfs, en ligt niet zozeer aan de muis. Als ik met de nieuwe muis aan het bewegen ben loopt hij nog steeds vast, het bewegen van de andere USB muis 'ontwaakt' de andere muis dan ook!

Dus wat ik eerder constateerde, dat als de webcam aanstaat ik geen vastlopers krijg, blijkt zich nu weer te herhalen. Om de een of andere reden stopt mijn computer dus met luisteren naar USB muizen en wordt daarna ontwaakt door willekeurige USB signalen van andere poorten...

Helaas wil ik wel graag mn USB muisje gebruiken, het moet ook gewoon werken, iemand nu een idee? :S (I'm all out of options here...)

Dankjewel alvast!

Ciao

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb hetzelfde probleem. Hangers van de muiscursor, maar dan voor ong. 5 seconden. Heel irritant, en volgens mij ook op het moment dat een app. 100% CPU gebruikt heeft en weer teruggaat.

Betreft in mijn geval een MX500 op een Asus P4P800-SE, P4 Prescott, 2 GB, WinXP Pro en een x1950Pro. Dit heb ik zelfs na een schone installatie, al had ik het in Vista volgens mij ook ineens.
Pagina: 1