[XP] Boot niet meer - NTFS stuk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:52
Beste tweakers,

Vanochtend zette ik mijn PC aan, en al snel bleek dat mijn zondag anders zou verlopen als gedacht.

Tijdens het opstarten kwam heel eventjes het Windows XP logo tevoorschijn, en na ongeveer 3 seconden rebootte mijn PC weer opnieuw. Opnieuw geprobeerd te booten ("Veilige modus menu" kwam tevoorschijn) maar welke optie ik ook koos...resultaat was hetzelfde.

Toen de CD er maar bijgepakt. Mij is altijd verteld dat ik zelden de optie "R" moet gebruiken voor de Recovery Console, maar eerst aan moet geven welke partitie ik wil repareren. Toen ik dat via setup wilde kiezen, gaf hij als bestandsysteem "Onbekend" aan, en ook gaf hij aan dat mijn 1e partitie leeg was. Da's balen. :/

Ik ben uit setup gegaan, en heb mijn PC gestart met Partition Magic. Alles was in tact. Mijn 2 partities (beide NTFS) waren keurig zichtbaar en ook de gebruikte / vrije ruimte klopte, in tegenstelling tot Windows setup. Overigens: 80GB HD, IDE.

Via een andere tool (NTFS reader onder DOS) zag ik ook dat mijn gegevens nog wel degelijk op de Primary partitie stonden. Ik kon door alles heen browsen. Ik dacht gelijk: "NTLDR" misschien stuk?

Toen weer Windows setup gedraaid, dit keer wel met optie "R". Bij het opvragen van de inhoud van C: kreeg ik gelijk de melding "Er is een fout opgetreden tijdens het opsommen van de mappen". Hierdoor kan ik ook alle opties van bootcfg niet gebruiken; immers: kan vind niks en kan dus niks.

Nu is mijn vraag: hoe repair ik vredesnaam Windows? Blijkbaar is de MBR stuk, en/of kan Windows zelf geen NTFS meer lezen / zien onder DOS.

Help ;(

[ Voor 3% gewijzigd door martijn946 op 18-02-2007 14:25 ]

MyMeuk

Verwijderd

martijn946 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:23:
Beste tweakers,

Vanochtend zette ik mijn PC aan, en al snel bleek dat mijn zondag anders zou verlopen als gedacht.

Tijdens het opstarten kwam heel eventjes het Windows XP logo tevoorschijn, en na ongeveer 3 seconden rebootte mijn PC weer opnieuw. Opnieuw geprobeerd te booten ("Veilige modus menu" kwam tevoorschijn) maar welke optie ik ook koos...resultaat was hetzelfde.

Toen de CD er maar bijgepakt. Mij is altijd verteld dat ik zelden de optie "R" moet gebruiken voor de Recovery Console, maar eerst aan moet geven welke partitie ik wil repareren. Toen ik dat via setup wilde kiezen, gaf hij als bestandsysteem "Onbekend" aan, en ook gaf hij aan dat mijn 1e partitie leeg was. Da's balen. :/

Ik ben uit setup gegaan, en heb mijn PC gestart met Partition Magic. Alles was in tact. Mijn 2 partities (beide NTFS) waren keurig zichtbaar en ook de gebruikte / vrije ruimte klopte, in tegenstelling tot Windows setup. Overigens: 80GB HD, IDE.

Via een andere tool (NTFS reader onder DOS) zag ik ook dat mijn gegevens nog wel degelijk op de Primary partitie stonden. Ik kon door alles heen browsen. Ik dacht gelijk: "NTLDR" misschien stuk?

Toen weer Windows setup gedraaid, dit keer wel met optie "R". Bij het opvragen van de inhoud van C: kreeg ik gelijk de melding "Er is een fout opgetreden tijdens het opsommen van de mappen". Hierdoor kan ik ook alle opties van bootcfg niet gebruiken; immers: kan vind niks en kan dus niks.

Nu is mijn vraag: hoe repair ik vredesnaam Windows? Blijkbaar is de MBR stuk, en/of kan Windows zelf geen NTFS meer lezen / zien onder DOS.

Help ;(
Hè, eindelijk een goede redenen om te carnavallen :)

Ik denk wel degelijk dat je vaste schijf is overleden of de controller, maar aangezien controllers zelden zomaar stuk gaan kun je er bijna donder op zeggen dat het de harde schijf is. Een andere mogelijkheid is dat er een zeer gevaarlijk stuk software op je PC zit.

Nee, geen computer deze zondag en ik voel met je mee want op afgelopen kerstavond had ik een dilemma en dan zijn de winkels erg lang dicht.

Troost je, mijn PC is al een half jaar niet helemaal jovel en ik heb via via de BIOS zo weten te tunen dat ik het zaakje in de lucht houdt. Bij mij is het een voedingsprobleem en een nieuwe voeding komt eraan. Ik heb maanden gezocht wat het kon zijn en mijn 12 volts lijn is te laag. Ook die problemen die jij dan hebt.

Ook was bij mij gisteren ineens mijn externe netwerkkaart om zeep. Kan dus geen XP meer draaien omdat XP niet goed kan met mijn onboard geval en Vista blijkbaar wel.

Ik wil alleen maar zeggen dat de ellende niet alleen jou treft en het is een verlichting om te horen wat ik allemaal heb meegemaakt. Heb je leesvoer voor de zondagavond :/

TIP: Morgen er even mee naar de winkel want ik bven bang dat je gereedschap nodig hebt wat je niet in huis hebt en zeker niet als dat je enigste PC is. '

1. Voeding: Ja, is mogelijk, maar dat is wel heel plots. Hier begon het sluipend. Dat is pas vervelend }:|
2. geheugen: Ineens je geheugen brak, maak ik toch zeer zelden mee
3. Moederbord: Als ze eenmaal lopen dan blijven ze vaak lopen
4. Harddisk: Zal inderdaad zomaar kunnen en vooral bij nieuwe schijven. Ik heb in mijn leven slechts 19 defecte schijven in bezit gehad (zonder grapjes) en allemaal prive. Tel ik mijn werk mee dan ga je huilen! Ik reageer zo uitgebreid omdat ik er alles van weet. Ik denk hier het zaakje mee bij de lurven te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 17:18 ]

• martijn946
Probleem is inmiddels...mwah...opgelost.

Opnieuw geinstalleerd, en....op dezelfde HD. Op zich een risico, maar met een nieuwe HD op mijn bureau en vele .GHO bestandjes (:P ) ben ik er klaar voor. Tot op heden 0,0 problemen!

MyMeuk

Verwijderd

martijn946 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:58:
Probleem is inmiddels...mwah...opgelost.

Opnieuw geinstalleerd, en....op dezelfde HD. Op zich een risico, maar met een nieuwe HD op mijn bureau en vele .GHO bestandjes (:P ) ben ik er klaar voor. Tot op heden 0,0 problemen!
Vage post :/ Ook erg snel in elkaar geflanst en wel zo snel dat ik nu nog niet weet wat nu concreet het probleem was. Ik zou een vaste schijf die kuren vertoont niet meer zondermeer vertrouwen. Ik heb vorig jaar augustus 6 slechte sectoren opgelopen en het zijn er nu nog 6 en niet meer en de schijf functioneerd prima met een 5,3 in Windows Experience Index.

Ik heb du spuur geluk met deze schijf en dat heet een gesloten bad sector event. Een open event is dodelijk en ik zou even HDtune downloaden om je harddisk continue in de gaten te houden. Vista doet dit zelf al.

Gesloten bad sector event: Bad sectors verschijnen in één event en dan is het gedaan. Vaak gewoon een oneffenheid op het oppervlak. Cleanroom 100 betekend 100 stofdeeltjes of minder per kuub lucht. Dus niet nul. De slechte sectoren breidden zich niet uit blijven waar ze zijn.

Open bad sector event: De slechte sectoren groeien aan als een kankergezwel voor je harddisk. Ongenezelijk en tijd voor een nieuwe schijf. Tast dus willekeurig data aan.

Ik heb toen ik in Eindhoven werkte in rondleiding gehad bij Ontrack recovery. Dat was de meest leerzame reis die ik ooit heb gehad. Meer dan 100 vragen gesteld over harddisks en ik duizelde na afloop letterlijk op mijn benen door de overprikkeldheid (autistivorm). Maar leerzaam!!!

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 08:01 ]

• martijn946
Probleem heeft naar mijn idee gelegen in de MBR. Toen ik namelijk Windows XP opnieuw heb geinstalleerd (met vele images tussendoor gemaakt), heb ik geen problemen gehad.
Jammer genoeg kon ik niet via de bekende methodes de MBR terug zetten, dus...dan maar zo.

Ik heb met diverse programma's uitgebreide scans gedaan op mijn HD en allemaal detecteerde ze geen foute / slechte sectoren.

MyMeuk