Toon posts:

[ADSL] aansluiten met meerdere binnenkomende lijnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier met een probleem. Ik zal van de week proberen adsl bij iemand aan te sluiten. Nou zou je denken, geen probleem! Maargoed zo simpel is het denk ik niet. Het is als volgt dat bij diegene waar het om gaat een kantoor aan huis heeft, hierdoor heeft de beste meneer 3 of ( weet niet zeker meer ) 4 lijnen en een ISDN aansluiting. Bij de plek waar het binnenkomt komen dus meerdere lijnen binnen. Deze gaan naar een soort van verdeeldoos toe waar alle kabels binnenkomen en zo weer doorverbonden worden naar een grote centrale. Ik heb de situatie nog niet helemaal goed bekeken maar volgens mij lopen de kabels die UIT de centrale komen naar de telefoons toe en het isdn gebeuren.

Wat nu het probleem is, op welke lijn moet ik de adsl splitter straks aansluiten of maakt dit weinig uit welke het is. Of moet ik uitzoeken welke lijn het op is aangevraagd en die kabel ertussenuit zoeken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 13:34 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

Reptile209

- gers -

Volgens mij moet de splitter op de lijn horend bij de aanvraag en vóór de centrale zitten. Je zou het makkelijk kunnen uitzoeken aan de hand van de hoofdnummers van iedere lijn: trek een kabel naar de centrale los en bel het (gezochte) hoofdnummer. Als je dan geen beltoon krijgt (of rare meldingen), heb je de juiste gevonden.
Maar om helemaal zeker te zijn (en niet van alles te tweaken slopen in het kantoor van een ander) zou ik even contact opnemen met de KPN of zij niet wat verhelderende opmerkingen voor je hebben. :)

Zo scherp als een voetbal!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wij hebben hier ook ISDN, je moet de ADSL splitter vóór de telefooncentrale hangen. Het is hetzelfde principe als met de gewone analoge lijn, de splitter komt altijd als eerste na het ISRA punt.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:51:
Wij hebben hier ook ISDN, je moet de ADSL splitter vóór de telefooncentrale hangen. Het is hetzelfde principe als met de gewone analoge lijn, de splitter komt altijd als eerste na het ISRA punt.
Ja maar bij jou komt er als het goed is maar 1 lijn uit het isra punt? en die word in de centrale weer verdeeld?

Bij de meneer komen er namelijk 4 uit de grond weg en niet 1 die verdeeld word tot meerdere.
Wat reptile zegt zal uiteindelijk wel gewoon zoeken zijn op welk nummer het is aangevraagd en hem daar tussen te hangen.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 18:51

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:12:
[...]

Ja maar bij jou komt er als het goed is maar 1 lijn uit het isra punt? en die word in de centrale weer verdeeld?

Bij de meneer komen er namelijk 4 uit de grond weg en niet 1 die verdeeld word tot meerdere.
Wat reptile zegt zal uiteindelijk wel gewoon zoeken zijn op welk nummer het is aangevraagd en hem daar tussen te hangen.
één van de vier lijnen bevat het nummer waarop ADSL is aangevraagd. dus één van die vier lijnen heeft een ADSL signaal terwijl de andere 3 geen ADSL signaal heeft.

dus op één van die lijnen moet er een splitter geplaatst worden. veel succes.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik dacht aan een opstelling met een quattrovox, meerdere fysieke lijnen kom je niet veel tegen. Maar veel succes in ieder geval met het zoeken van de juiste lijn.

🖥️ | 🚗

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
MadMarky schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:41:
Ik dacht aan een opstelling met een quattrovox, meerdere fysieke lijnen kom je niet veel tegen. Maar veel succes in ieder geval met het zoeken van de juiste lijn.
Het klinkt idd wel als een simpele quattrovox centrale.

TS: Heb je al eens gekeken hoe het ISRApunt eruit ziet? Als er meerdere lijnen zijn zit er waarschijnlijk een groot ISRA punt. (waar je dmv LSA-montage de diverse lijnen op aansluit)

De omschrijving van TS klinkt echter als een "simpele" ISDN setup: Een ISRA-punt, kabel naar de NT1, vanaf NT1 naar Quattrovox, vanaf daar naar (4) analoge devices.

In dat geval moet de splitter gewoon voor de NT1 komen.

Meerdere lijnen zie je ook wel, vaak bv alarm enz over analoge lijn, eventueel (gebundelde) ISDN lijnen voor spraak erbij. Maar goed, in dat geval raad ik TS zeker niet aan om dat zelf aan te sluiten gezien zijn ervaring. (en mogelijke ellende: Wie fixed het als het mis loopt?)

Verwijderd

Topicstarter
Zelf aansluiten is geen probleem Djsmiley, ik heb wel vaker adsl aangelegd maar ben nog niet eerder tegen gekomen dat ik meerdere kabels binnenkreeg voor de centrale. Ik heb het isra punt zelf nog niet gezien omdat er een kastje om het punt heenstond waar het binnenkwam maar zag wel boven het kastje meerdere lijnen lopen.

Ik heb het nog niet uitgebreid bekeken ben er even vluchtig langsgelopen maar ik had zo'n idee van voordat ik alles terplekke moet gaan uitzoeken kan ik beter even rondvragen :p

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 15:02 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:42

Speedmaster

Make my day...

Ik mag aannemen dat de aanvrager een brief met instellingen etc. van een provider heeft ontvangen.
Daar zal ongetwijfeld wel in vermeld staan op welk telefoonnummer de adsl lijn hangt, kwestie van vragen,lezen,lijnen 1 voor 1 aanprikken en testen.

Verwijderd

Topicstarter
Tuut-Tuut schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:01:
Ik mag aannemen dat de aanvrager een brief met instellingen etc. van een provider heeft ontvangen.
Daar zal ongetwijfeld wel in vermeld staan op welk telefoonnummer de adsl lijn hangt, kwestie van vragen,lezen,lijnen 1 voor 1 aanprikken en testen.
Zo'n idee kreeg ik inderdaad ook al, nadeel is alleen dat het niet even inprikken word omdat de verdeelbox onder de centrale maakt geen gebruik van RJ connectors maar met prikverbindingen waar de draden zo ingedrukt worden. Dus dat zal gewoon even zoeken worden welke het is.
Pagina: 1