Toon posts:

Kan dit in Joomla? patientengegevens beheren

Pagina: 1
Acties:
  • 518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het oriënteren op een pakket om de gegevens van mijn patienten digitaal in te voeren en tijdens behandelingen te gebruiken / bij te werken.

Ik weet dat ik richting MySQL moet denken maar werd door een patient op Joomla! gewezen, wat op zich een kant en klaar pakket is waar je server- en clientside mee kunt beheren.
Ik krijg alleen de indruk dat Joomla! gericht is op websites, webwinkels en webcommunities en is gericht en vraag me af of er wel een mogelijkheid is om via Joomla! een rechtstreekse database te maken waar ik zelf de gegevens in kan beheren...

Ik ben onervaren met database beheer en zo, dus wellicht dat er iemand me hierover wat meer kan vertellen?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het kan natuurlijk best, maar het is wel omslachtig.

Maar naast dat het omslachtig is, zou ik het ook niet gebruiken. Je wilt niet hebben dat er door een opgespoorde bug weer een zooi patientgegevens op straat komen te liggen. Volgens mij zijn er tig leveranciers die betere en meer geschikte medische pakketten leveren. Het kost misschien een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Verwijderd

Topicstarter
Het zal niet op straat komen liggen want zowel de client als de server side komen op een laptop die ik in mijn praktijk aan huis gebruik te staan. En ik wil het eigenlijk gebruiken om zelf wat ervaring in database-gebruik te krijgen.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 15:39

EnnaN

Toys in the attic

joomla is daar duidelijk niet voor bedoeld. gewoon een slecht idee lijkt me.

Wat voor gegevens wil je opslaan? Als het alleen contactgegevens zijn dan kun je vast wel ergens een off the shelf klantenbeheer iets vinden.
als het om medische gegevens gaat bijvoorbeeld, kun je dan niet beter een speciaal programma nemen? promedico/MicroHis bijvoorbeeld voor een artsenpraktijd..

sig

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06

job

joomla is wel een overkill voor wat jij ermee moet doen.
Is phpmyadmin niet voldoende voor wat jij ermee wilt?

Moet toegeven, het is wat omslachtig.. maar je kan er wel prima een database mee bijwerken.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:28
job schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:15:
joomla is wel een overkill voor wat jij ermee moet doen.
Is phpmyadmin niet voldoende voor wat jij ermee wilt?

Moet toegeven, het is wat omslachtig.. maar je kan er wel prima een database mee bijwerken.
Mja dan kan je natuurlijk ook gewoon access gebruiken, met wat mooie formulieren erbij.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06

job

Klopt, access is dan een stuk gebruiksvriendelijker en overzichtelijker.
Daar dacht ik inderdaad ook al aan, maar TS geeft aan dat hij met MySQL wil werken.

vraag me inderdaad af waarom TS gebruik perse gebruik wil maken van MySQL.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 18-02-2007 14:20 ]

Verwijderd

Als je met MySQL wilt werken is Care2x een heel goed pakket. Wordt in heel veel ziekenhuizen gebruikt en is nog is gratis ook.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:18:
Klopt, access is dan een stuk gebruiksvriendelijker en overzichtelijker.
Daar dacht ik inderdaad ook al aan, maar TS geeft aan dat hij met MySQL wil werken.

vraag me inderdaad af waarom TS gebruik perse gebruik wil maken van MySQL.
Ik wil met MySQL werken omdat ik me graag verre houd van MS software. Het is de bedoeling dat er op termijn in Linux gewerkt gaat worden, en dan snijd ik mezelf in de vingers als ik met Microsoft software iets ga opzetten...

@chatgek: Thnxz, zal er eens naar kijken!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 22:21

Barrycade

Through the...

Open Office(.org)? Zit gewoon een database functie in.

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-07 21:06
Er bestaat voor Joomla een component, DBQ-manager genaamd, waarmee je databases kan aanspreken en formulieren en queries voor onderhoud van je gegevens kan maken.

Echter, erg simpel werken vond ik het eigenlijk niet en ook redelijk beperkt. Je zit toch gevangen in wat het component aankan.

Je kan binnen Joomla zowiezo eigen php-scripts gebruiken, maar dan zou je net zo goed losse scripts kunnen gebruiken zonder al de overhead van Joomla. Ik zie voor Joomla eigenlijk geen toegevoegde waarde in dit geval, je zou al je patienten als members aan kunnen maken die in kunnen loggen, maar dan nog moet je eigen componenten maken om de gegevens aan ze te laten zien en flink tegen de joomla db aanprogrammeren, met o.a. als gevaar dat er lekken in Joomla gevonden worden (zoals hierboven al aangegeven), waar jij last van krijgt of als er een update beschikbaar is, je eigen scripts plotseling niet meer werken.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 15:39

EnnaN

Toys in the attic

ik snap niet er serieus over joomla wordt nagedacht:

TS wil een systeem om gebruikers en eventuele behandeling opslaan.
Joomla is een content management systeem...

does not compute...

sig

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:04
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:39:
[...]

Ik wil met MySQL werken omdat ik me graag verre houd van MS software. Het is de bedoeling dat er op termijn in Linux gewerkt gaat worden, en dan snijd ik mezelf in de vingers als ik met Microsoft software iets ga opzetten...

@chatgek: Thnxz, zal er eens naar kijken!
Ik zou toch niet meteen beginnen met zomaar tegen mysql aan te gaan programmeren hoor. Je kan Access ook gebruiken als opstapje om je database mee uit te denken en formulieren te maken. Volgens mij is het niet echt veel moeite om een database uit access te importeren in mysql.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Gezien al dat gedoe rond het Elektronisch Patienten Dossier (EPD) is het wellicht ook heel wat verstandiger om naar bestaande pakketten te kijken. Wie weet zitten er diverse juridische bepalingen aan dat soort pakketten die door de wetgever is opgelegd. Ik zou dus eerst eens gaan uitzoeken hoe dat deel in elkaar steekt en dat dan combineren met je eigen wensen en eisen. Pas daarna kun je gaan rondkijken naar software die eraan voldoet. Op technisch vlak heb je iets van een database nodig met een frontend zodat je op een gemakkelijke manier patientendossiers in kunt zien. Dat kun je opzich wel doen met pakketten als Microsoft Access en OpenOffice.org Base alleen als je patientenaantal stijgt dan wordt het steeds lastiger om dat met deze pakketten te beheren; ze zijn niet zo schaalbaar. Tegen die tijd zit je dan meer tegen database servers als Microsoft SQL Server, MySQL, PostgreSQL, etc.
Pagina: 1