Brom in Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 12:25
Ik heb al een tijdje een Tannoy S-SUB 15 subwoofer en heeft altijd prima gewerkt. Ik heb nu echter sinds een week een flinke brom uit de subwoofer. Het begon vorige week bij het kijken naar een film, toen leek het wel dat hij bleef hangen op een brom bij een bepaalde scene, toen ik een beetje aan de kabel had gezeten was de brom weg.

Nu zit de brom er echter continu, en na searchen heb ik het volgende geprobeerd.

- Alles uit versterker halen heeft geen zin, de sub bromt al als er een kabel op aangesloten zit (en dus niet op de versterker)
- Andere kabel, min of meer zelfde effect
- Als ik aan het uiteinde van de kabel zit, of aan de achterkant van de subwooferversterker is het even weg :? (geeft geen schokjes oid)
- Het is soms ook weg als ik de kabel op een bepaalde manier beweeg aan de kant van de subwoofer

Heeft iemand verder nog suggesties/tips? Is de subwoofer gewoon niet lekker meer of kan ik nog wat anders proberen?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 23:06

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Klinkt mij als een draadbreuk. Weet niet of het met gewoon een kabel eraan zit of met een tulp verbinding. Anders kan je namelijk proberen ff de draad opnieuw te strippen aan het einde. Soms wil dat wel een helpen. Anders een nieuwe draad proberen. Wat ook nog kan:

-Storing van buitenaf door een magentische bron (adapter enz)
-Hij heeft het idd begeven :+

Xbox Live ID:Notna8310

• Pauwl
Nog even wat meer informatie.

Ik heb ook de stroomkabel vervangen, geen resultaat.
De sub zit normaal gesproken op de sub pre-out van mijn versterker (denon 2106) en met een enkele rca (subwooferkabel) op de line-in van de sub. Zowel geprobeerd op de L en R ingang, de ene bromt wat meer dan de andere.

Ik heb dus ook al een ander kabeltje erin gestoken en daar bromt ie ook mee wanneer deze nog niet op de versterker is aangesloten, lijkt me dus niet helemaal te liggen aan de kabel?

Ik vind het wel vreemd dat de brom weg is/minder wordt als je aan de kabel zit of de subwoofer module aanraakt.

Er zitten geen andere electronische apparaten in de buurt. Ik heb wel een lamp opgehangen gisteren maar heb daar ook maar de stekker van uitgetrokken :+

• Playmaster
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-02 17:02
Misschien heb je last van een aardlus. Heb je de apparatuur wel of niet geaard aangesloten?

• Pauwl
Alle stopcontacten zijn geaard. De subwoofer zit in een ander stopcontact dan de overige apparatuur. De overige apparatuur zitten op een geaard stekkerblok, dus alles is zo'n beetje geaard. Heb de subwoofer ook op het stekkerblok aangesloten zonder resultaat.

Ik heb nog even verder getest, en de brom is bijna weg als ik een andere kabel op de sub aansluit. Ik kan deze echter niet aansluiten op de versterker aangezien deze te kort is.

Nog even over die andere kabel, als deze alleen op de subwoofer is aangesloten bromt hij al flink, als ik de kabel flink aanduw is het bijna weg. Sluit ik hem aan op de versterker dan bromt hij nog eens extra hard, en heeft aanduwen van de kabel weinig resultaat.

Ik ga wel even kijken of ik deze week van iemand een kabel kan lenen om uit te sluiten dat het aan de kabel ligt. Wel vreemd hoor want hij heeft maandenlang goed gewerkt op deze kabel.

• Tubbietje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 19:09

Tubbietje

Illegaal!

Dat probleem had ik dus ook tot gister :)

Ik had hem met zo'n el cheapo tulp kabeltje aangesloten.
Nu heb ik gister me pakketje met nieuwe kabeltjes gehad en voila... weg brom :)
Waarschijnlijk kwam het probleem door adapters en andere zooi waar die kabel langs moest voordat ie bij me subwoofer kwam!

Dus... hoogstwaarschijnlijk werkt een nieuwe goede kabel ook voor jou!

Dit is de kabel die ik heb gekocht voor de subwoofer btw

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9666

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

• Pauwl
Tja, het vreemde is dat het een relatief dure kabel was (40 euro, heb hem wel goedkoper gekregen omdat ik die bij de sub had gekocht). Maar goed ook als ik alle apparatuur uitzet waar de kabel langsgaat heeft ie het, zelfs als de versterker uitstaat.

Nog een laatste toevoeging, als ik de kabel die niet bromt aan de andere kant aanraak dan begint de sub ook weer vrolijk te brommen, de kans is dus redelijk aanwezig dat de sub ook zou gaan brommen als ik deze kabel aansluit op de versterker.

Nou ja ik zal in ieder geval kijken of ik deze week een kabel kan lenen, mocht hij het dan nog steeds hebben ga ik er maar mee terug ofzo.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Pauwl schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:22:

Nog een laatste toevoeging, als ik de kabel die niet bromt aan de andere kant aanraak dan begint de sub ook weer vrolijk te brommen, de kans is dus redelijk aanwezig dat de sub ook zou gaan brommen als ik deze kabel aansluit op de versterker.
Dat kan kloppen, dat doet elke sub/versterker, hij vangt dan de 50Hz storing van het lichtnet op (je bent zelf daar dan de antenne voor)

Kun je niet gewoon ff een laptopje oid op de sub hangen met een kort kabeltje?

Ik heb hier gisteren ook een brommende sub gehad.Daarvan waren beide elco's lek in de voeding. Na die vervangen te hebben knalde ie weer als tevoren ;)

• Pauwl
Ik heb voor de rest niet veel meer testmogelijkheden maar ik zal deze week kijken of ik van iemand een kabel kan lenen.

Ik post de resultaten wel weer :)

Edit: het is me toch gelukt om de sub via een andere kabel aan te sluiten.
Helaas, zowel op de sub out van de versterker, als van de dvd speler geeft hij nog steeds de behoorlijk luide brom.

Kan ik hieruit concluderen dat er toch echt iets mis is met de subwoofer?

Dan ga ik van het weekend maar even naar raf om hem ter reparatie aan te bieden.

[ Voor 53% gewijzigd door Pauwl op 18-02-2007 15:08 ]

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 21:55

TdV

Heb je het probleem nog op weten te lossen? Ik heb namelijk dezelfde sub en hetzelfde probleem. Het doet zich niet continu voor; dat is het vreemde. Ook als ik de sub op off zet bromt hij nog steeds, pas als ik de stekker eruit haal is hij echt uit. Als de sub op on staat versterkt hij de brom.
Pagina: 1