[UTP] Na nieuwe kabel wilt switch niet werken, PC direct wel

Pagina: 1
Acties:

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31
Ik heb sinds kort een nette UTP opbouwdoos gemonteerd en alle 8 aders aangesloten in mijn computerkamer (ik haal een nette doorvoersnelheid van 7-8MByte/sec). Deze opbouwdoos zit direct op mijn ADSL-modem/router. Ik krijg alleen niet voor elkaar om achter deze opbouwdoos een 10/100Mb switch te zetten, ik verkrijg geheel geen IP meer van de DHCP server.
Op de switch branden alle benodigde link-up lampjes, ook geeft de PC aan dat de link-up is. Ik heb al getest met een straight en cross kabel, beiden levert hetzelfde niet werkende resultaat op. Ook heb ik de kabel al doorgemeten, en alle 8 de aders zijn goed.

Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn, want ik zie niets wat fout zou kunnen zijn?

• cyctech
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11-2025
Je moet altijd straight gebruiken, Crosslink heb je niks aan bij een switch opstelling.

KLinkt wel vreemd, wel uplink maar geen datatransfer.
Kun je de switch resetten?

Wellicht eerst de switch enkle aan 1 PC hangen en dan de switch configureren als deze ook een router functie heeft. Moest ik bij die van mij ook doen SMC.

• UTMachine
De switch heb ik al meerdere malen uit/aan gezet. Deze switch is ook non-managed, dus ik kan er niets aan instellen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Om te beginnen al eens met 10mbit half duplex geprobeerd? Kan zijn dat t signaal degradeert door de verbinding naar de opbouwdoos (dan zou de doos mss niet goed zijn, of de switch te zwak), en dat 100 mbit wel tot link komt maar t TX en/of RX kanaal toch last heeft van corruptie.

• UTMachine
Good point, ik heb nog niet geprobeerd om hem op 10Mb/half te zetten (daar ik die 7-8MByte/sec haal). Zal het dadelijk proberen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb je die kabeltjes gewoon 1 op 1 aangesloten of ook netjes volgens het twisted pair principe. Als je geen twisted pair hebt krijg je inderdaad zeer brakke verbindingen bij afstanden van 2 meter en meer.

Twistedpair niet te verwarren met Crossed

• UTMachine
Ik heb twisted pair kabel gebruikt, en ik de kabel volgens het volgende principe gedaan:

http://www.pc-freak.nl/UTP_kabel_maken.htm

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ja ok, maar heb je de contactdozen op exact dezelfde manier gedaan? (en dus ook niet precies andersom?) Dus bruine kabeltje contactdoos ook naar de bruine kant op het kabeltje?

[ Voor 26% gewijzigd door Fairy op 18-02-2007 13:04 ]

• UTMachine
Ik heb uitdrukkelijk opgelet dat alle kleurtjes op juiste plek zitten, dus dat is het (jammer genoeg) niet.

[ Voor 5% gewijzigd door UTMachine op 18-02-2007 13:30 ]

• UTMachine
Nog een aanvulling op deze "soap", ik heb geprobeerd om de snelheid te locken op 10Mb/Half en nog een paar andere snelheiden, dit alles zonder enig succes.

Ik had nog geen andere pc tot mijn beschikking, maar nu heb ik nog een andere pc geprobeerd en ik heb het volgende resultaat als ik direct de kabel op de pc's aansluit:

Asus P4C800E-Deluxe Intel Pro/1000Mb - Werkt goed uit 100Mb/Full, up/down allebei goeie snelheide (>7Mbyte/sec zonder fouten)
Realtek 100Mb - Werkt NIET

Het gaat er haast op lijken dat alleen de Intel controller goed werkt, en alle overige niets doen? Ik snap er dus helemaal nix meer van :-(

• UTMachine
Nog een update, met een 1000Mb/s broadcom controller werkt het goed ... is het mogelijk dat een Gb chip een stuk gevoelig is?

• BèR
Is de Realtek de enige 100mb chip die je getest hebt? Kzou toch eens testen met andere 100mb chips, misschien is de realtek niet helemaal lekker en kan ie t net aan als ie direct op de switch zit...

• UTMachine
Ik heb de volgende combo's ook geprobeerd, zonder succes:

Switch - PC met Intel controller
Switch - PC met Broadcom controller
Switch - PC met Realtek controller
Router - PC met Intel controller
Router - PC met Broadcom controller
Router - PC met Realtek controller

De router en switch werken wel goed, deze hebben ik zoiezo nogmaals apart getest.

• BèR
Ja, maar een andere 100mbit MAX chip, dus niet Gbit op zowel switch als router, al dan niet met patchpanel. Zoals al gezegd, t kan natuurlijk zijn dat de Realtek stuk is en daarom een beetje picky met kabels..
Pagina: 1