Toon posts:

Welke geluidskaart hierbij ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hen een JVC 7022R 5.1 (5x100W) versterker met daaraan een JBL speakersetjes (5.1) met een passieve subwoofer. Dit alles heb ik nu middels mediacenter aangesloten. Het geluid is redelijk, tis natuurlijk niet top of the bill.
Nu ben ik overgestapt naar Vista Ultimate omdat ik mediacenter niet echt super stabiel kreeg draaien (tenminste er waren elke keer wel weer andere onaardigheden). Mijn mediacenter pc heeft de volgende specs:
AMD3400 op Asus K8nVE Deluxe
1024 Kingston
250 GB HD raid 1 op Promise Onboard controller
enz

Versterker zit via Sperdif aangesloten en werkt goed. Op de vesrsterker zit o.a Coax en Optisch.

Met Vista heb ik in eerste instantie geen geluid. Hij wil de standaard drivers niet installeren. Er is een soort workaround om de onboard AC97 Realtek aan de gang te krijgen maar ik wil eigenlijk toch wel wat meer er uit halen. Dus wil ik een goeie geluidskaart aanschaffen die mijn beperkt systeem (JVC met JBL passief) omhoog krikt.
Ik zie op diverse fora dat de standaard Creative oplossingen afgeraden worden.

Ik wil gewoon mijn geluid (DVD/CD en MP3 enz, geen games) optimaliseren met hetgene ik nu heb.
DVD moet op stereo/5.1/DTS afgespeeld kunnen worden (versterker ondersteund dit).
Ik zag diverse termen voorbij komen, Balanced is beter / AC3 Passthrough enz.
Ik wil er rond de 100 euris voor uitgeven, mag ook wat meer zijn als er een aantoonbare meerwaarde is. Goed geluid zie ik als een echte meerwaarde maar van de andere kant ben ik geen zware audiofiel.

Wat raden jullie me aan en dan vooral voor hetgene ik wil.
Goedgeluid uit mijn JVC/JBL set (stereo/5.1/dts, hou wel van een vollere bas) icm Vista Ultimate.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je het geluid rechtstreeks (digitaal via spdif) de geluidskaart uit brengt zou het merk/type toch niet uit moeten maken?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je via SP/DIF aansluit, maakt het merk/type zoals spone zegt, niet uit. SP/DIF gooit het signaal door naar je versterker, en die doet er pas wat mee. Ik heb zelf in mn MCE systeem een Creative SB Live 5.1 zitten, puur omdat ik deze nog ergens kon krijgen en deze een coaxiale SP/DIF aansluiting had (is net iets zeldzamer dan optical).

Verwijderd

Topicstarter
Zit er een meerwaarde t.o.v mijn JVC versterker als ik een bepaalde geluidskaart koop. En dus rechtstreeks de speakers op de pc hang. Ik neem aan dat die er zeker zijn, maar ik bedoel dan een kaart waarvan je zegt (voor redelijke prijs) kijk dan heb je een meerwaarde t.o.v wat je nu hebt. Of zeggen jullie laat die versterker er lekker tussen hangen want een kaart is hierin geen meerwaarde.
Ik moet zeggen dat ik me qua geluid voor de pc altijd weinig geinteresseerd heb.

Verwijderd

Topicstarter
kickje

Verwijderd

terractec maakt ook goede geluidskaarten

http://productsen.terratec.net/

Aureon 7.1 PCI is al te koop voor 55 euro

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 18:02 ]

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:58
Als je denkt dat jouw versterkter bij de omzetting van SPDIF naar een analoog signaal (intern dus) te wensen over laat, zou je een geluidskaart kunnen nemen en die via de analoge uitgang aan je versterker koppelen. Je laat de conversie dan dus over aan je geluidskaart ipv je versterker. Misschien zou je het kwaliteitsverschil al proberen te ontdekken met je onboard geluid; als het daar écht veel slechter is heeft het denk ik weinig nut een extra geluidskaart te kopen.
Echter, ik denk dat je converter in de versterker voldoende moet zijn, dus de kans dat dit verhaal opgaat lijkt me niet erg groot; maargoed, dat is aan jou.
Mocht je toch een aparte kaart willen dan denk ik toch dat Creative (X-Fi) gezien jouw budget de enige serieuze oplossing is.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:58
Dat deden ze vroeger nog inderdaad; de laatse series zijn zo speciaal niet meer imo.
Je had eerst de TerraTec EWX 24/96 (is nog te krijgen; wordt niet meer gemaakt). Dat was een ontzettend goede stereo-kaart. Maar van die nieuwe surround-kaarten ben ik iig niet onder de indruk.

Verwijderd

kijk eens op auzentech.com
audiofielen geluids kaarten met een mooie prijs

zie vergelijk met soundblasterkaarten:

http://www.auzentech.com/site/support/creative.php

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2007 18:13 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Over het algemeen zijn losse hi-fi versterkers van VEEL betere kwaliteit dan een geluidskaartje in je pc. Gewoon een digitaal signaal naar je versterker sturen, en deze doet de rest. Wil je beter geluid, zal je op zoek moeten naar een andere versterker. Overigens zijn je speakers het belangrijkst voor geluidskwaliteit, die produceren uiteindelijk het geluid. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb zo'n JBL setje met een passieve woofer. Heb destijds ook een actieve van Marantz getest maar dat ging ook niet lekker samen.
Misschien toch maar eens naar een nieuw setje uitkijken, heb ook twijfels of een geluidskaart een echt verschil zal maken.
Wel zijn de instellingen van een onboard kaart (Realtek op Asus K8V SE) wat beperkt. Ik kreeg het in het begin niet aan de praat op Vista Ultimate maar het was het welbekende vinkje bij de eigenschappen van de geluidskaart (Use SPdiff) ;) . Ook kan ik op die kaart alleen voor stereo kiezen, maar bij speakers gaan de keuzes tot aan 8 speakers. Dus opzich logisch dat de keuze's beperkt zijn en ik gebruik SPDiff dus zou de versterker alles moeten overnemen.
Maar nu zie ik op de versterker alleen 2 icoontjes oplichten dus lijkt het op stereo geluid uit 4 speakers en klopt dus niet. Als ik er een gewone standalone DVD speler op aansluit gaan bij 5.1 en DTS alle speakerlampjes branden. Dus iets zie ik nog over het hoofd.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Een waarschuwing, neem geen creative. Deze geven namenlijk geen 5.1 signaal digitaal. Ze kunnen enkel DVD DTS en surround doorsturen, maar dat kan de gemiddelde onboard kaart ook. Ze zijn prima analoog maar voor digitale kwaliteit heb ik mijn X-fi omgeruild voor een clubs 3d theatron dts. Hier heb ik nog geen problemen mee gehad, en hij werkt ook onder Vista.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Judaz schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:35:
Een waarschuwing, neem geen creative. Deze geven namenlijk geen 5.1 signaal digitaal. Ze kunnen enkel DVD DTS en surround doorsturen, maar dat kan de gemiddelde onboard kaart ook. Ze zijn prima analoog maar voor digitale kwaliteit heb ik mijn X-fi omgeruild voor een clubs 3d theatron dts. Hier heb ik nog geen problemen mee gehad, en hij werkt ook onder Vista.
Huh?

5.1 digitaal kan DTS zijn, kan Dolby Digital zijn. Creative kaarten zijn prima in staat deze signalen gewoon digitaal door te sturen hoor.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Exorcist schreef op zondag 18 februari 2007 @ 01:43:
Als je via SP/DIF aansluit, maakt het merk/type zoals spone zegt, niet uit. SP/DIF gooit het signaal door naar je versterker, en die doet er pas wat mee. Ik heb zelf in mn MCE systeem een Creative SB Live 5.1 zitten, puur omdat ik deze nog ergens kon krijgen en deze een coaxiale SP/DIF aansluiting had (is net iets zeldzamer dan optical).
De kaart maakt wel uit als je SP/DIF gaat gebruiken. Een SB Live 5.1 klinkt minder goed dan mijn huidige Terratec kaart, terwijl ik ze allebei digitaal had aangesloten. Een SB live verandert het geluid door resampling en mixing in een slappe brei.
Zorg er dus voor dat je een kaart uitzoekt die bitperfect 44.1khz geluid kan geven! Je zal merken dat het veel strakker gaat klinken.
De analoge uitgang (en DAC) maakt natuurlijk niet uit als je 'm digitaal gaat aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Slogra schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 15:56:
[...]

De kaart maakt wel uit als je SP/DIF gaat gebruiken. Een SB Live 5.1 klinkt minder goed dan mijn huidige Terratec kaart, terwijl ik ze allebei digitaal had aangesloten. Een SB live verandert het geluid door resampling en mixing in een slappe brei.
Zorg er dus voor dat je een kaart uitzoekt die bitperfect 44.1khz geluid kan geven! Je zal merken dat het veel strakker gaat klinken.
De analoge uitgang (en DAC) maakt natuurlijk niet uit als je 'm digitaal gaat aansluiten.
Oke

Dus je moet ook naar de Khz kijken ? Maar ik heb nu een onboard Spdif aansluiting, deze maakt af en toe ook een los contactje dus dat is ook niet alles. Maar los van dit hoe zit het met het feit dat ik geen 5.1 op mijn versterker terug zie als ik een dvd afspeel maar wel geluid krijg uit alle speakers ?
Is dit toch een beperking van de onboard kaart ? Op de versterker stel ik 5.1 in maar niet alle speakers lichten op in het display van de versterker.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Exorcist schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:17:
[...]

Huh?

5.1 digitaal kan DTS zijn, kan Dolby Digital zijn. Creative kaarten zijn prima in staat deze signalen gewoon digitaal door te sturen hoor.
Maar het kan ze niet genereren. Maw je krijgt maximaal dolby 2.1 als digitale output, tenzij het signaal rechtstreeks door gestuurd kan worden, bijvoorbeeld van een DVD stream.
Gamen in 3d signaal kan dus niet.
Pagina: 1