[RAID0] P5B deluxe + 2x WD800ADFD werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Topicstarter
Hallo,

Ik kamp met een probleem met mijn raid0-config. Ik heb van 2x een 36Gb raptor, oude type, naar 2x wd740ADFD overgestapt. Deze schijven heb ik 2e hands gekocht en komen uit een dell systeem. De typeaanduiding is voor deze schijven WD800ADFD maar ze zijn even groot als gewone 74GB schijven.

Raid opzetten in de bios van het bord gaat helemaal perfect. Het installeren van windows met de bijbehorende driver werkt ook prima. De moederbord drivers kan ik ook prima installeren. Met SiSoft kwam ik op een leessnelheid van 145MB/s. Best netjes. Alleen het probleem is dat ik de helft van mijn andere programma's niet kan installeren. Zo kan ik de driver van mijn toetsenbord er op geen manier op krijgen. Battlefield 2 installeert prima. De patch die ik daarna wil doen mislukt na een paar %. Dit omdat battlefield wat bestanden mist. Veel meer programma's heb ik niet geprobeerd omdat deze raid-config hier voornamelijk voor bedoeld is. Maar het meeste van wat ik geprobeerd heb te installeren werkt niet.

Mijn vraag is dus hoe kan het dat mijn raid-0 niet goed werkt? De leessnelheid in SiSoft is zoals hij hoort te zijn. In de bios staat alles ook goed voor de raid setup. Ik heb netjes de juiste drivers aan windows gegeven. De schijven zitten op de Intel controller aangesloten. Op de zwarte poorten. De kabels en de voeding is allemaal dik in orde. Ik heb ze aangesloten via de sata voeding en niet via de molex.

Kan het aan de schijven liggen? Of aan de combinatie van dit bord en de schijven. Of kan deze onboard controller niet omgaan met de nieuwe raptors? Ligt het aan het feit dat de schijven uit een Dell systeem komen? Wat zijn de dingen die ik evt kan uitsluiten?

De verder specs van mijn pc mocht dat nodig zijn:

-enermax 500watt voeding
-core 2 E6300 (tijdelijk gewoon stock)
-2GB kingston pc7200
-2x WD740ADFD (duh :P )
-Asus p5b deluxe/wifi-ap

Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk informatie te verstrekken. Mocht dat niet helemaal gelukt zijn wordt ik daar graag op geattendeerd om het te verbeteren. Ik heb dit topic in opslag geplaatst omdat het daar het meest mee te maken heeft dacht ik.

Groeten Roy

Youtube Download ubersnel.nl

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Even een update. Ik heb windows nu op een losse raptor geinstalleerd. Zelfde verhaal. Patchen van battlefield werkt niet en sommige drivers ook niet. De leessnelheid bedroeg 79MB/s. Dat is gewoon normaal. Hoe kan ik testen of mijn disk nog goed is? Met formatten krijg ik geen melding dat er iets fout is. Het meeste werkt ook wel gewoon maar net de belangrijke dingen waar ik de disks voor heb niet :(

Heeft iemand enig idee of dit aan de schijven ligt/kan liggen? :)

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Ligt het wel aan de schijven? Probeer memtest eens een keer, je kunt bij WD een tool downloaden (wddiag) om je disk te testen.
Kan me niet voorstellen dat het aan de disks ligt als die in orde zijn.

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 15:19

gjs

Scoobydoobydoo

Gebruik je de laatste Intel Matrix Storage Manager 6.2.1.1002?
Wat voor OS gebruik je ?

[ Voor 17% gewijzigd door gjs op 18-02-2007 10:33 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• R-O-Y

R-O-Y

Topicstarter
Als driver laad ik de desktop versie die ik mbv de asus cd kan maken. Zijn hier ook al nieuwere versies voor? Dan probeer ik die namelijk wel.

Ik gebruik windows xp voor dit spul. Moet wel omdat ik directx games wil spelen. Ik zal die tools even proberen! Bedankt iig alvast.

Of de schijven goed zijn, dat weet ik niet. Ik ga er wel vanuit. Ze komen uit een Dell systeem en zijn als het goed is niet gebruikt. Met het testen wordt dat duidelijk neem ik aan :)

EDIT: ik heb de raptors nu op de rode aansluitingen aangesloten op het bord. Alles werkt nu BEHALVE battlefield patchen. Ik heb de hele gepatchede map van mijn broertje gekopieerd en kan nu dus wel gewoon spelen. Voorlopig werkt het dus wel maar het blijft behelpen. Ik zal iig dalijk nog die testjes doen en ook misschien evt een nieuwe driver installeren. Heb xp nu al zovaak geinstalleerd dat die ene keer er wel bij kan. (ken de cd key al uit m'n hoofd |:( 8)7 )

[ Voor 33% gewijzigd door R-O-Y op 18-02-2007 12:28 ]