Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

loodhoudend/loodvrij?

Pagina: 1
Acties:
  • 227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Hey,
ik ben van plan aan een paar elektrische projectjes te beginnen, maar ik weet niet of ik nu loodhoudend of loodvrij soldeertin moet gebruiken voor punten waar heel veel stroom doorheen moet lopen... ik vind loodhoudend wat lekkerder solderen, maar zijn er ook dingen waarom ik het niet zo moeten gebruiken?
bvd

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:30
loodvrij nemen omdat lood slecht voor het mileu is? niet echt een antwoord op je vraag btw :)

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 23:25
ik dacht dat loodhoudend niet meer verkocht mocht worden, vanwege dat het slecht was voor de natuur.
Voor geleiding zou het niets mogen uitmaken hoor.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

gerre22 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:37:
ik dacht dat loodhoudend niet meer verkocht mocht worden, vanwege dat het slecht was voor de natuur.
Voor geleiding zou het niets mogen uitmaken hoor.
Loodhoudend blijft nog heel lang te koop omdat er nog toepassingen zijn die nog niet loodvrij hoeven te zijn.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Een amateur mag gewoon loodhoudend soldeertin blijven gebruiken, al kan het wel zijn dat over een paar jaar de prijs nogal stijgt van loodhoudend soldeertin (wegens minder gebruikt en voorraden op).

Het belangerijkste nadeel van loodvrij soldeertin is wel iets om rekening mee te houden: uit het loodvrij tin kunnen er "naalden groeien", vooral als het tin niet netjes uitgevloeid en er puntjes zijn, zullen hierop langzaam kleine draadjes ontstaan, die kortsluiting kunnen maken. Dat kan een goeie reden zijn om als amateur bij loodhoudend te blijven, want het loodvrije tin soldeert idd minder gemakelijk, dus heb je meer kans op slecht uitgevloeide solderingen, en dus meer kans op die naaldjes.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
naftebakje, van die draadjes heb ik nog nooit gehoord, whats the deal?
Puntjes ok, maar draadjes? van stof oid?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het belangrijkste verschil is dacht ik het hogere smeltpunt van SnAgCu legeringen en de slechtere uitvloei-eigenschappen. Met name door de hogere temperatuur is er meer kans op beschadiging van componenten.
Hand Soldering and the impact of the RoHS directive
Hand Soldering with Lead Free Alloys

edit: Het verhaal is toch een stuk ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht, de tweede link is erg uitgebreid.

[ Voor 48% gewijzigd door Henk007 op 18-02-2007 00:13 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

naftebakje schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:53:
Een amateur mag gewoon loodhoudend soldeertin blijven gebruiken, al kan het wel zijn dat over een paar jaar de prijs nogal stijgt van loodhoudend soldeertin (wegens minder gebruikt en voorraden op).

Het belangerijkste nadeel van loodvrij soldeertin is wel iets om rekening mee te houden: uit het loodvrij tin kunnen er "naalden groeien", vooral als het tin niet netjes uitgevloeid en er puntjes zijn, zullen hierop langzaam kleine draadjes ontstaan, die kortsluiting kunnen maken. Dat kan een goeie reden zijn om als amateur bij loodhoudend te blijven, want het loodvrije tin soldeert idd minder gemakelijk, dus heb je meer kans op slecht uitgevloeide solderingen, en dus meer kans op die naaldjes.
Naast amateur ook voor medische apparatuur, militare toepassingen en nog heel veel takken van de industrie.
Dus lood blijft nog lang bestaan alleen niet in consumentenartikelen.
De productie van loodhoudend soldeertin is hoog en het ziet er echt niet naar uit dat het schaars gaat worden in de komende 20 jaar.

• naftebakje
SA007 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 00:02:
naftebakje, van die draadjes heb ik nog nooit gehoord, whats the deal?
Puntjes ok, maar draadjes? van stof oid?
Google maar eens op "tin whiskers", of lees het artikel van wikipedia. Hoe het exact komt snappen ze niet helemaal, maar uit soldeertin met veel tin in, groeien erg fijne tinnaaldjes, vele jaren geleden is daar een oplossing op gevonden door lood toe te voegen aan soldeertin (NASA heeft er een aantal satellieten aan verloren enzo, aan die naaldjes, dikke miserie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
naftebakje schreef op zondag 18 februari 2007 @ 10:49:
[...]
Google maar eens op "tin whiskers", of lees het artikel van wikipedia. Hoe het exact komt snappen ze niet helemaal, maar uit soldeertin met veel tin in, groeien erg fijne tinnaaldjes, vele jaren geleden is daar een oplossing op gevonden door lood toe te voegen aan soldeertin (NASA heeft er een aantal satellieten aan verloren enzo, aan die naaldjes, dikke miserie).
Groeien die dingen langzaam of vormen ze gelijk zodra je tin uithard?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee, dat duurt jaren: zie ook de NASA website.

Interessant en vervelend probleem.

• naftebakje
Ik heb waarden gelezen als 1mm/jaar voor zink, hoe snel het bij tin gaat weet ik niet (maar bij een QPF kan je je voorstellen dat een millimeter al teveel is) . Wel werken dingen als mechanische stress op de soldeerverbinding die naaldgroei in de hand, dus daar moet je goed van opletten, beste oplossing lijkt me toch loodhoudend te gebruiken voor zaken die lang moeten meegaan (ROHS geld enkel voor consumentenzaken, die mogen snel kapot gaan).

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ah, okay, gewoon bij loodhoudend blijven dus.
bedankt.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Pagina: 1