vista en internetverbinding delen

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik ben voor familie een netwerkje aan het creeren, zodat op een 2e pc ook geinternet kan worden.
Maar dat lukt niet helemaal.

Vista pc heeft verbinding met internet (Orange adsl) via een usb-modem.
Verder zit de vista pc via een ethernetverbinding aangesloten op een simpel routertje.

De 2e pc draait op XP. Ook deze is aangesloten op de hub.

Vista kan pingen naar de router en naar de xp-machine.
Xp-machine kan naar de router binnen, niet naar vista.

De firewall van de vista-pc staat uit. De norton firewall stond aan, maar ik heb norton in msconfig uitgeschakeld: staat dus niet meer aan.
Internetverbinding wordt gedeeld.

Wat doe ik verkeerd???

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:31
kun je het internet niet gewoon op de wan poort van de router steken en dan via het netwerk het internet over beide pc's verdelen?

Twee supergrote voordelen:

1) De eerste pc hoeft niet aan te staan als de 2e wil internetten

2) Geen miserie meer met dat usb gepruts (want dat lijkt het uiteindelijk toch allemaal te zijn)

• Quacka
kwdr schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:36:
kun je het internet niet gewoon op de wan poort van de router steken en dan via het netwerk het internet over beide pc's verdelen?

Twee supergrote voordelen:

1) De eerste pc hoeft niet aan te staan als de 2e wil internetten

2) Geen miserie meer met dat usb gepruts (want dat lijkt het uiteindelijk toch allemaal te zijn)
Het lijkt me sterk dat de router kan doen alsof het een modem is.
Het probleem is dat ze geen ethernet-modem hebben, anders was er inderdaad geen probleem.

Verwijderd

Schaf gewoon een multipc ethernet modem aan..

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 22:18
Of vervang de router door een switch. Zit er in deze router niet al een switch ? Sluit dan beide PC op deze switch aan.

Daarnaast zou inderdaad iets als een firewall uit moeten worden gezet op vista. (Hoe dat moet weet ik zelf nog niet...)

[ Voor 34% gewijzigd door sander85 op 17-02-2007 22:28 ]

• Hero of Time
  • Laatst online: 22:35

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

sander85 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 22:27:
Of vervang de router door een switch. Zit er in deze router niet al een switch ? Sluit dan beide PC op deze switch aan.

Daarnaast zou inderdaad iets als een firewall uit moeten worden gezet op vista. (Hoe dat moet weet ik zelf nog niet...)
Als het om een router gaat, is het beste om de computer waar het internet op gedeeld wordt aan te sluiten aan de WAN poort van de router. Alle andere computers die internet moeten ontvangen sluit je dan aan op de switch poorten van de router. Als je de router als switch gaat gebruiken, gaat het internet delen niet werken omdat de router hier dwars zit. Een specifieke switch werkt wel.

@TS:
Kan je niet gewoon een crosskabel tussen de twee computers hangen? Gaat een stuk beter dan met een switch of router, dan weet je zeker dat als er problemen zijn, geen derde point of failure er is en dat je moet zoeken bij beide computers.

Commandline FTW

• Quacka
Hero Of Time schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 23:08:
[...]

Als het om een router gaat, is het beste om de computer waar het internet op gedeeld wordt aan te sluiten aan de WAN poort van de router. Alle andere computers die internet moeten ontvangen sluit je dan aan op de switch poorten van de router. Als je de router als switch gaat gebruiken, gaat het internet delen niet werken omdat de router hier dwars zit. Een specifieke switch werkt wel.
Hmm
Zo was ik dus begonnen, alleen ik kreeg de boel niet goed werkend.
Later heb ik ze allebei in een normale poort gedaan.

Ik heb uiteindelijk ook nog Norton verwijderd. Gevolg: Snellere pc (duh) en bestanden delen werkte opeens wel. Maar dus wel vergeten om ook de WAN-poort nog een keer te proberen.
dom dom dom...

• Quacka
wan mocht niet helpen, al heb ik het niet zelf geprobeerd, maar het die mensen zelf laten doen.
Toch maar kijken voor een normale modem. Ik heb al gezegd dat je voor heel weinig een speedtouch 510 hebt.
Die zou moeten werken met orange en wordt erg veel aangeboden op de div 2e hands-sites.

(ze willen ivm vertrek naar andere provider aan het eind van het jaar geen livebox hebben: dan moet je namelijk je contract verlengen)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Heb je internet gedeeld op vista? (kan vast wel, net als bij xp....)

heb je de vista pc op de "wereld/WAN/MODEM" poort aangesloten of op 1 van de 4 gewone poorten van de router? Dus ga de router als router gebruiken, of als switch?
-swtich --> disable dhcp in de router.
-router -> let op dat niet zowel de router als vista the zelfde subnet (192.168.0.* ? ) uitdelen.. dan kan je niet routen...

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Hero of Time
  • Laatst online: 22:35

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe staat de WAN ingesteld op de router? Staat die op handmatige config of via DHCP verkrijgen (ja dat kan bij een router WAN poort). Ik vind het namelijk vreemd waarom het niet werkt, ik heb hetzelfde gedaan zeg maar met mijn internet toen ik nog ADSL had maar alvast de router voor ons glasvezel net aan het configgen was. Netwerk kabel van de modem liep naar een switch, die ging naar de pc van mijn vader en naar boven naar mij toe. Die kabel in de router geprikt (modem gaf zelf ook dhcp) en het werkte perfect. Controleer het dus nog even wat ze precies hebben gedaan. Gewone mensen zien/weten vaak ook niet het verschil tussen de WAN poort en de switch poorten.

Commandline FTW

Pagina: 1