[Shuttle] Bios-settings worden niet 'bewaard'

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb sinds een jaar of 2 een Shuttle SN41G2. In eerste instantie gebeurde het soms dat de Shuttle crashte en dat de processor (Sempron 2400+) niet meer herkend werd. Word dan herkend als een AMD Athlon 932 MHz in XP en in de bios als een 1000 MHz... :/
De laatste dagen is het een irritante situatie geworden dat als ik de Shuttle aanzet dit gewoon al standaard gebeurd. Ik krijg de settings pas goed als de boel reset met het knopje achterop de Shuttle.
Dan de bios in. Fsb op 166MHz en multiplier op 10. Dan word hij netjes herkend als een 2400+

Echter als ik de pc weer uitzet en de volgende dag aan dan heb ik weer vrolijk een 1000Mhz systeempje. :'(

Laatste bios zit er al in. Temps etc heb ik al gecheckt en die zijn goed, dus daar crashed hij eventueel niet op. Het ligt mijn idee ook niet aan XP. Eerder aan de Shuttle of de proc. Maar kan er niet echt mijn vinger opleggen. Iemand al eens die probleem gehad?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Batterij van je CMOS is leeg. Gewoon even vervangen en probleem opgelost :)

Ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.infopackets.com/graphics/cmos+battery.gif

[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 17-02-2007 21:20 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Batterijtje van je BIOS is leeg, vervangen en klaaaaaaar :)

Verwijderd

CMOS battery type is vaak een CR2032.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb ook wel eens ruzie met dat model gehad, bleek dat geheugen timing te hoog stond waardoor telkens het bios naar save/default values ging.. misschien bij jou ook het geval.

• ManiacsHouse
DukeBox schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:22:
Heb ook wel eens ruzie met dat model gehad, bleek dat geheugen timing te hoog stond waardoor telkens het bios naar save/default values ging.. misschien bij jou ook het geval.
Mmm... Die staan volgens mij op 'auto'. Tenminste die pastie vanzelf aan. Hier maar eens mee gaan rommelen.
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:17:
Batterijtje van je BIOS is leeg, vervangen en klaaaaaaar :)
Zat ik ook al aan te denken... Dat zowiezo maar eens doen. Blijft er nog wel het probleem van de spontaane crashed wat hetzelfde effect heeft.

editje: Maar hoe onthoudie wel datum en andere instellingen enzo? Dat blijft dus wel intact...

[ Voor 6% gewijzigd door ManiacsHouse op 17-02-2007 21:49 ]

• ManiacsHouse
Aaaaaargh... Batterijtje vervangen. Andere geheugen-plakjes erin (waar hij voorheen altijd goed mee werkte). Instellingen goed gezet. En zowaar een 2400+

Even wat zitten frubbelen op internet.

Toen maar eens opnieuw opstarten gedaan. 1000 MHz... :? :?
Ik snap er geen drol meer van. Toch de proc misschien? Ga die maar eens vervangen. Heb nog wat liggen denk ik.

editje:
Inmiddels ook proc vervangen door een Athlon XP3200+. Na installeren settings in de bios op 200MHz x 11. Word gezien als een 3200+ :)
Shuttle uitschakelen en opnieuw opstarten. Word het ding herkent als een 1100MHz... 8)7
Duidelijk is dus dat de fsb naar 100MHz gaat. Maffe is dat in de bios 200MHz staat.
Alle instellingen in de bios blijven ook gewoon bewaard. Alleen de proc word niet goed herkent.
Dit is wel erg vaag.

[ Voor 47% gewijzigd door ManiacsHouse op 17-02-2007 23:45 ]

Pagina: 1