Toon posts:

nieuwe pc werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb dus zelf een pc inelkaar gezet, achteraf was het dom, maar hij doet het nu dus niet.
Als ik hem aanzet brand de powerled gewoon, en het ledje op het moederbord brand ook.
Voor de rest draaien ook alle ventilatoren. Het moederbord maakt geen geluidjes of wat dan
maar ook. Kunnen jullie mij hiermee helpen? Ik zou niet weten waar ik moet zoeken of waar ik moet beginnen. Het systeem is een: Asus P5B Deluxe
Asus 8800GTX
2x 1gb corsair 6400 CL4 geheugen
Corsair 620watt modulaire voeding
Duo E6600

Alvast bedankt voor de reacties

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:10:
Hallo,

ik heb dus zelf een pc inelkaar gezet, achteraf was het dom, maar hij doet het nu dus niet.

[...]

Ik zou niet weten waar ik moet zoeken of waar ik moet beginnen.
In dat geval is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter interessant. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-01 16:08
Wat heb kje zelf allemaal geprobeerd?
Heb je uberhaupt wel een speakertje om je moederbord geprikt?

Verwijderd

Topicstarter
ja speakertje heb ik aangesloten op het moederbord

ik zal die dingen in dat topic dat net gegeven is wel even proberen in ieder geval bedankt

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 21:16 ]

Verwijderd

Heb je wel de extra 4 pins voor je CPU, en ook 2 de PCI-Express stekkers, voor je videokaart aangesloten ?

• M.Koers
  • Laatst online: 25-01 16:08
Heb je ervaring met pc bouwen of is dit je eerste keer?
Heb je alle voedingskabels wel aangesloten?

4 pins voor de cpu
6 pins voor videokaart

Probeer het eens met een geheugen module misschien is er een brak (wissel ze wel even om ze allbij te testen)

Verwijderd

Doe je processor er eens opnieuw in ;)

Verwijderd

Topicstarter
heb de 4pins stekker er wel in, maar daarnaast zit een afdekkapje over de andere helft of iets dergelijks.
en op de videokaart zitten volgens mij 2* 6pins connectoren.

ben er nu al 2 dagen mee bezig, voordat ik cpu er opnieuw in kan doen moet ik ook eerst weer alles loshalen en het moederbord er uit halen, komt omdat ik een redelijk grote koeler heb. Ik zal eerst maar beginnen aan een goede nachtrust.

Bedankt voor alle reaties tot nu toe :*)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 21:27 ]

• iceheart
  • Laatst online: 06-01 17:25
net een foto opgezocht, er lijken 2 P4 connectors naast elkaar te zitten. voor zover ik kan zien zal het wel maar op één manier mogelijk zijn de P4 stekker aan te sluiten, dus dat zou het probleem niet moeten zijn...

is het niet zo'n connector?

but dont mind me, ik lul over iets wat ik absoluut zeker weet ;)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is je geheugen wel compatible met je mobo?

[ Voor 16% gewijzigd door Dutch_Razor op 17-02-2007 21:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu dus ook die 2P4 connectors geprobeerd, maar dat mocht ook niet helpen. Ik begin tog te twijvelen aan mijn geheugen, volgens mij heb ik de verkeerde meegenomen, ik heb twin2x2048-6400C4
dit is vast niet hetzelfde als de cm2x1024-6400C4, of is dit dezelfde maar dan 2x1024mb ?

als ik hem trouwens aanzet dan beginnen alle ventilatoren eventjes te draaien, paar seconden later gaan ze uit en dan beginnen ze weer en blijven ze ook aan.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 09:59 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
geheugen wel in de juiste slotjes gedaan?
zie boekje...

en heb je de batterij wel aan gedaan (daar heb ik een keer problemen mee gehad)

[ Voor 42% gewijzigd door Quacka op 18-02-2007 10:44 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd met het geheugen, in de gele en in de zwarte slotjes.

En over welke batterij heb je het? Ben namelijk geen batterij tegengekomen.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Maar heb je ervaring met systemen bouwen? Het kunnen anders best veel dingen wezen, zoals een verkeerd gemonteerde koeler e.d.

Als je weet wat je doet kom je er wel achter, anders zou ik er iemand anders naar laten kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 1x eerder een pc gebouwd, alweer een paar jaar terug, maar die deed het tenminste de eerste keer. Ik ga er eerst ook maar iemand anders naar laten kijken. In in ieder geval bedankt voor al jullie reacties.

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 11:04:
ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd met het geheugen, in de gele en in de zwarte slotjes.

En over welke batterij heb je het? Ben namelijk geen batterij tegengekomen.
knoopbatterijtje, deze zorgt ervoor dat bijv de tijd bijgehouden kan worden als de pc uitstaat.
Bij mij wilde de pc niet opstarten zonder. Zit op je moederbord.
Je moet de plus naar de pluskant draaen.
Op jouw moederbord zit die batterij tussen je bovenste pci-e-poort en je geheugensloten.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
EddyB, ik zie hier 1 mogenlijkheid. Bouw je systeem weer uit en plaats het moederbord even los op de tafel.
Zorg dat het geheugen erin is geprikt, je videokaart, je proccesor en je voeding.
Koppel de bedrading van je powerbutton in de kast aan die van je moederbord.
Start je systeem.
Misschien heb je een sluitingkje gemaakt met een van de busjes waarmee je moederbord op de kast vast zit geschroefd en zit er een busje op de verkeerde plek.
Je hoeft niet echt aan dat batterijprobleem te denken, die zit standaard goed in je moederbord. Kom liever niet met je vingers aan die batterij, het zout van je vingers verkort de levensduur van je knoopcel.
Ook kan je proccesor maar op 1 manier in op je moederbord. Als dat verkeerd was gegaan, dan had je nooit de koeler erop gekregen. Hoogstens dat het niet goed is gegaan met de koelpasta, maar dan start je systeem gewoon op.
Ik ben bang dat dit gewoon een DOA moederbord is.

Edit: Beste Quacka, ik bouw al sinds 1999 systemen op (heb een eigen klein bedrijf in computerbouw met ongeveer 25 systemen per jaar waarvan zeker 5 systemen met een Asus P5B Deluxe moederbord) en heb het battery-geval nog nooit meegemaakt. En met die battery aanraken heb ik in het geheel niet overdreven, ik melde dat het beter was om hem niet aan te raken. Beetje beter lezen misschien?

[ Voor 29% gewijzigd door marquis op 18-02-2007 12:38 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Quacka
nou dan heb jij kennelijk mazzel gehad.
Bij mijn laatste moederbord zat hij dus echt niet goed. En je kan prima met een doekje/papiertje dat batterijtje goed draaien. (al moet je echt niet zo overdrijven met de levensduur van de batterij door aanraking.. Tis geen halogeen lamp)

edit: je hebt toch wel die afstandbusjes gebruikt? Want anders kan je t inderdaad wel vergeten wat btreft t moederbord...

[ Voor 21% gewijzigd door Quacka op 18-02-2007 12:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de bovenstaande dingen even testen bedankt.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Kijk ook even of je geheugen wel werkt op 1,95V, sommige PC6400 hebben namelijk 2,2 volt nodig en dat kan je mobo niet levern.

Verwijderd

Topicstarter
heb hem nu werkende althans bios start normaal op, mobo maakte dus kennelijk wel kortsluiting met de kast. Heeft iemand enig idee waardoor dit zou komen? Er zitten messing afstandhouders bij de kast, maar ik weet niet of dit uitmaakt.

• marquis
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:16:
heb hem nu werkende althans bios start normaal op, mobo maakte dus kennelijk wel kortsluiting met de kast. Heeft iemand enig idee waardoor dit zou komen? Er zitten messing afstandhouders bij de kast, maar ik weet niet of dit uitmaakt.
Het is helemaal niet erg dat je moederbord contact maakt met de kast. Kijk even of je niet een busje op de verkeerde plek, in je kast, hebt geschroefd. Vergelijk de gaten van je moederbord met die van de kast. Vaak heb je ook een plategrondje op de backplate van je kast, daar staan letters op, vaak iets in de trend van ATX, mATX en zo. Of A en B of zo. Die worden in je handleidingen bij je kast vaak verklaard.

Ter aanvulling, zet niet overal de busjes. Alleen op de plekken waar je moederbord vastgeschroefd word.

[ Voor 10% gewijzigd door marquis op 18-02-2007 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik gedaan, het moederbord zit dus vast met 9 busjes en dat zijn ook ge enigen die ik er in heb gedaan.

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 13:46
Weet je zeker dat hij kortsluiting maakte?

Toen ik mijn P5B deluxe systeem bouwde deed hij precies hetzelfde. Na talloze pogingen had ik hem toen een kwartier aan laten staan.. Om de bios batterij op te laten laden. Na dat kwartier deed hij het wel gewoon.

• marquis
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:31:
dat heb ik gedaan, het moederbord zit dus vast met 9 busjes en dat zijn ook ge enigen die ik er in heb gedaan.
Oke, das mooi. Zaten je kaarten er wel goed in? Geen kabeltjes klem of gelegd onder het moederbord die evnetueel die storing zouden kunnen veroorzaken?

Verwijderd

Topicstarter
in de kast deed hij helemaal niks behalve de ventilatoren laten draaien en toen ik hem buiten kast opstarte deed hij het meteen

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik vind het altijd weer prachtig om te lezen dat mensen hun bios batterijtje opladen. Ik heb er nog nooit op zien staan dat het Ni-CD of NiMH batterijen zijn, deze zijn niet oplaadbaar ! !

EddyB heb je toevallig van de kleine rode rondjes in huiis die je bij je kast geleverd krijgt ? Die kun je tussen je moederbord en de messing busjes plaatsen, wil wel eens helpen in geval van sluiting.

[ Voor 35% gewijzigd door motormuisje op 18-02-2007 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb het er weer ingezet zoals het er in het begin zat, ook alles op dezelde manier aangesloten maar nu doet hij het wel. Wel raar, misschien komt het omdat mij nooit wat meteen de eerste keer lukt :+

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 14:45 ]

• marquis
motormuisje schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:54:
Ik vind het altijd weer prachtig om te lezen dat mensen hun bios batterijtje opladen. Ik heb er nog nooit op zien staan dat het Ni-CD of NiMH batterijen zijn, deze zijn niet oplaadbaar ! !
Ben ik met je eens. Maar ja, dat is vaak ergens eenmaal de wereld in gejaagd en dat blijft vaak gewoon ellenlang doorleven.

EddyB, ik heb gewoon een vermoede dat er ergens een draadje niet goed zat. Of een kaart een beetje scheef (komt vaak voor als je een goedkope kast heb die een beetje getordeerd is). Of zelfs een IDE kabel die er niet helemaal goed in zit, ook daardoor weigert soms een systeem op te starten. Mooi dat het werkt ;)

[ Voor 27% gewijzigd door marquis op 18-02-2007 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat denk ik nu ook ja, nu nog het probleem dat hij geen dvdspeler/dvdbrander ziet, maar wel een floppydrive en een atapi cdrom (oid.) terwijl ik niet eens een floppydrive of cdromspeler heb.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Atapi CDROM in de bios is de DVD ROM. Plaats er maar eens een Vista DVD in, als het goed is moet dat perfect werken.

Sommige mobo's/biossen zien inderdaad floppydrives die er niet zijn, heb ik ook een keer gehad. Wel vreemd maargoed het werkte :P

Verwijderd

Topicstarter
zal eens proberen, wel raar dat hij dan me dvdbrander niet ziet.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 16:22:
dat denk ik nu ook ja, nu nog het probleem dat hij geen dvdspeler/dvdbrander ziet, maar wel een floppydrive en een atapi cdrom (oid.) terwijl ik niet eens een floppydrive of cdromspeler heb.
Kan die DVD-speler van jou ook CD-ROMs afspelen?
Die ATAPI CD-speler is gewoon je DVD-drive.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
heb die atapi cd speler als 1st boot device gezet, maar als ik dan de windowsinstalatie dvd er indoe zit hij telkens er over dat hij geen proper boot device kan vinden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Druk tijdens het opstarten (tijdens de POST) op F8 en selecteer de dvd speler.
Heb je hem wel goed aangesloten? Jumpertje goed ingesteld e.d. Staat in je BIOS de IDE controller aan?

[ Voor 40% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2007 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
als ik op F8 druk ziet hij alleen de hardeschijven en de floppy drive die er niet is, heb ze aangesloten met die hdd lintkabel en ook op de goede plaats op het moederbord, ook heb ik het stroom er op aangesloten. In het bios staat niets over een IDE controller.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er staat in de BIOS twee keer iets over een IDE controller. Alleen noemen ze hem de ene keer S-ATA/P-ATA controller ipv IDE controller, wat op hetzelfde neerkomt.

Kijk hier eens:
Afbeeldingslocatie: http://i2.neoseeker.com/neo_image/150299/article/asus_p5b/bios_intperiph1.png

Verwijderd

Topicstarter
die dingen staan allemaal wel op enabled

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als die aanstaat is het derde scherm dat je te zien krijgt bij het opstarten een scherm waarin alles staat wat die conrtoller ziet + de melding 'press any key...'
Zie je dat scherm ook en stat daar ook je DVD speler? Zo nee moet je toch eens goed kijke nnaar de aansluiting + jumpers en die dirve eens testen in een ander systeeem.

Verwijderd

Topicstarter
ik zie wel dat van press any key, volgens mij heb ik hem wel goed aangeslote. En over welke jumpers heb je het? (ben niet heel erg into die dingen)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Die jumpers achter op je DVD drive naast de andere aanlsuitingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.buildyourowncomputer.net/images/img_jumper2.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 18-02-2007 17:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat moet gewoon worden aangesloten op het moederbord? Vind het wel raar want mijn andere pc heeft dat ook niet.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:38
Niet. :)

De volgende keer weet je wat je nu verkeerd gedaan hebt, iedereen moet het een keer leren...

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
ben wel blij dat ik nu zo ver ben gekomen en heb er ook ckr veel van geleerd alleen dit gedoe nu dat hij dvd speler niet ziet vind ik maar vaag :/

• Quacka
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:45:
ben wel blij dat ik nu zo ver ben gekomen en heb er ook ckr veel van geleerd alleen dit gedoe nu dat hij dvd speler niet ziet vind ik maar vaag :/
das t mooie van zelf bouwen: dat je veel leert.

Weet je zeker dat de dvd goed is en opstartbaar is?

Verwijderd

Topicstarter
dvdspeler weet ik niet zeker, maar er zit ook een dvdbrander in. Het zou mij raar lijken dat ze alle 2 stuk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 18:07 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:23:
dat moet gewoon worden aangesloten op het moederbord? Vind het wel raar want mijn andere pc heeft dat ook niet.
Heb je het afgelopen halfuur op google eens gezocht naar 'CD-rom jumpers'?

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
fsfikke schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:01:
Er staat in de BIOS twee keer iets over een IDE controller. Alleen noemen ze hem de ene keer S-ATA/P-ATA controller ipv IDE controller, wat op hetzelfde neerkomt.

Kijk hier eens:
[afbeelding]
Nou euhm bij je bios bij het tabblad advanced....

Je zei wel dat alles op enabled stond maaare.... bij ''Jmicron controller mode'' staat in de afbeelding IDE. Kan me iets herinneren dat ik bij mijn vorige moederbord kon instellen IDE + SATA of alleen SATA of alleen IDE.

Als het bij jou op sata staat snap ik wel dat je pc geen drives ziet.

specs

Verwijderd

Topicstarter
heb even snel de dvdromspeler van mijn zusje er in gedaan en hij pakt hem meteen, zouden dan toch
de dvdspeler en dvdbrander stuk zijn? Ik zoek dat nog wel even uit, heeel erg bedankt voor jullie goede hulp, dit heeft mij weer veel geld bespaart en wat ervaring opgeleverd. Bedankt! :*)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 18:18 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:17:
heb even snel de dvdromspeler van mijn zusje er in gedaan en hij pakt hem meteen, zouden dan toch
de dvdspeler en dvdbrander stuk zijn?
Denk het eerlijk gezegd niet.

Ik zou eens goed gaan kijken naar dat jumper verhaal. Die zitten niet op je moederbord (ja ook maar die bedoelen we niet) maar op je dvd drives. Als je beide drives op 1 IDE kabel hebt zitten zet je er bijv 1 op master en de andere op slave.

specs

Verwijderd

Topicstarter
ja ik snap wat jullie bedoelen, er staat alleen niet bij wat welke is. Ik kom hier voor de rest wel uit. Bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 18:25 ]

Pagina: 1