[ME] Installatie starten vanaf harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Ik heb hier een oude laptop binnengekregen van een school, daar stond nog Windows XP op, maar deze was eigenlijk te zwaar voor deze laptop. Het is echter wel zo dat er een licentie voor Windows ME bij deze laptop zit, en deze wil ik dan ook weer opnieuw installeren op de laptop..

Het probleem is echter dat de laptop mijn kopie van de installatie-cd van Windows ME niet lust om van te booten, booten vanaf een diskette vind-ie ook niet zo leuk.

Ik heb echter wel de middelen om de harde schijf van de laptop aan te sluiten op een andere pc (dewelke Windows XP draait), en kan de inhoud ervan dus vrij bewerken..

Nu zou ik dus graag de installatiebestanden van ME er zodanig opzetten dat de installatie automatisch wordt gestart vanaf de eerste keer dat er wordt geboot vanaf deze harde schijf, is dit mogelijk?

Of weet iemand een andere mogelijkheid om de installatie op gang te trekken? Bijvoorbeeld door MS-DOS op deze harde schijf te zetten met ondersteuning voor cd's, om vervolgens via het dosprompt de installatie aan te zwengelen.. Maar hoe krijg ik dan weer MS-DOS op deze harde schijf via een Windows XP-installatie (van de pc waarop de hdd van de laptop momenteel is aangesloten)?

Ja, ik weet het: Windows ME is niet echt de beste Windowsversie ooit gemaakt *understatement*, maar ik werk liever legaal voor deze laptop, het is toch niet ik die ermee moet werken O-)

• CyberThijs
  • Laatst online: 21:30
*bump* Niemand die raad weet? :'(

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-02 21:07
als je de andere computer op kan starten van een ms-dos diskette, en de harde schijf dan herkend wordt, kan je deze formatteren en vervolgens met het 'sys' commando dos laten installeren. vervolgens onder windows xp de folder win9x kopieren en de laptop met de harde schijf opstarten, in dos naar de win9x folder navigeren en setup starten.

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• mambo No5
  • Laatst online: 08-03 13:54

mambo No5

Bad Apple?

Volgens mij kan je inderdaad de inhoud van de CD naar je hdd kopieren, maar je moet dan alsnog via een bootdisk opstarten en handmatig het bestand Setup.exe opstarten. Wat je overigens ook kan doen is de installatie op de andere pc opstarten, maar na het kopieren van de bestanden (na de eerste reboot dus) de pc uitzetten, HDD weer in de laptop hangen en dan de laptop booten. Als het goed is zal dan pas de hardwaredetectie beginnen en heb je een clean install :) Zorg overigens wel even dat de laptopschij geformateerd is naar een FAT32 filesystem; NTFS word niet geslikt door ME.

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Een andere Windows ME cd downloaden die wel bootable is?. Dit mag gewoon omdat het om je licentie gaat en niet om de CD.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Met een opstartdiskette (of -CD) je gewone computer opstarten en dan:
format Laptopschijf: /s

gebruiken, hierdoor wordt de harde schijf geformatteerd en de systeembestanden gekopiëerd, waardoor er vanaf de laptopharddisk kan worden opgestart. Hierna kopiëer je de installatiemap voor Windows ME naar de schijf.

Nu kun je de schijf terugplaatsen in de laptop, om vervolgens
C:\WinME\Setup.exe

uit te voeren. Succes, en pas op met formatteren! :+

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 18-02-2007 21:34 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Pagina: 1