ATI videokaart aan het sterven?

Pagina: 1
Acties:
  • 441 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tonmen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-07-2008
Hallo,

Sinds enige tijd doet mijn videokaart raar. Na het opstarten verschijnen er allemaal strepen op het scherm (zie foto). Soms gaan ze na een tijdje weer weg, maar meestal wordt het erger, zeker wanneer ik met de muis een venster beweeg. Het kan ook zijn dat het probleem een week niet voorkomt. Ik heb 2 Samsung 940BF schermen aangesloten en op beide schermen komt het probleem voor. Ze doen het prima op een andere pc.

Heb al geprobeerd om de nieuwste drivers te installeren maar dat hielp niet echt.

Is de videokaart langzaam aan het sterven?

Graag jullie advies cq mening.

Groeten, Tonnie

Afbeeldingslocatie: http://www.twinbrothers.nl/tmp/videokaart.jpg
--------[ GPU ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grafische Processor Eigenschappen:
Video kaart: ATI Radeon 9800 Pro (R350)
GPU Codename: R350
PCI-apparaat: 1002 / 4E48
Transistoren: 117 miljoen
Procestechnologie: 0.15u
Bus Type: AGP
Geheugengrootte: 128 MB
GPU Kloksnelheid: 378 Mhz
RAMDAC kloksnelheid: 400 Mhz
Pixel Pipelines: 8
TMU Per Pipeline: 1
Vertex Shaders: 4 (v2.0)
Pixel Shaders: 1 (v2.0)
DirectX hardware ondersteuning: DirectX v9.0
Pixel Fillrate: 3024 MPixel/s
Texel Fillrate: 3024 MTexel/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type: DDR
Bus Breedte: 256 bit
Werkelijke kloksnelheid: 338 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid: 676 Mhz
Bandbreedte: 21632 MB/s

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ziet er uit als een stervende vidkaart. Een Radeon 9800 heeft dit probleem vaker, vaak is het de koeling van het ding. Gooi er eens wat extra koeling op en kijk of het probleem blijft.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het zou niet de eerste keer zijn dat een 9800Pro er spontaan op achteruit gaat. Je zou even kunnen controleren of er stof ophoopt in de heatsink en rond de fan en of deze überhaupt nog draait.

Anderzijds kun je de videokaart natuurlijk in andere systemen testen, maar ik denk dat je er inderdaad van uit kunt gaan dat de videokaart aan het eind van zijn Latijn is.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gooi eens een screenshot on-line. Als ze daar op staan, is het je videokaart (of eventueel moederbord, maar da's minder voor de hand liggend), als ze daar niet op staan, is het je scherm :)

-komt idd vaker voor bij deze kaartjes-

[ Voor 10% gewijzigd door TheZeroorez op 17-02-2007 20:23 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
The_Zeroorez schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:22:
Gooi eens een screenshot on-line. Als ze daar op staan, is het je videokaart (of eventueel moederbord, maar da's minder voor de hand liggend), als ze daar niet op staan, is het je scherm :)
tonmen schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:15:
[...]

Ik heb 2 Samsung 940BF schermen aangesloten en op beide schermen komt het probleem voor. Ze doen het prima op een andere pc.
;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• tonmen
Hierbij een screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://www.twinbrothers.nl/tmp/videokaartscreenshot.jpg

Lijkt dus idd op het einde van de kaart (nét 3 jaar oud) :'(

Wat zou een goede vervanger zijn? (AGP, liefst met 2 x DVI).
Ik gebruik de PC voornamelijk voor grafisch werk. proc = P4 2.4Ghz

Gr, Tonnie

• TheZeroorez
  • Niet online
http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/49 of http://tweakers.net/pricewatch/cat/49 ??

Verder is grafisch werk een nogal ruim begrip, je hebt mensen die photoshoppen, en mensen die modelleren, en daar tussenin zit heeeeel veel..
:X

[ Voor 23% gewijzigd door TheZeroorez op 18-02-2007 15:42 ]

• tonmen
Hoi,

het is vooral photoshoppen, géén 3d werk.

Ik zag deze:
Club3D GeForce 7600GT 256MB, GDDR3, AGP, DVI/Tv-Out, Retail

[edit]
zie net dat deze dual DVI heeft en da's wat anders dan 2xDVI. :?
misschien deze dan?
XFX GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T73A-UDE3
maar ben niet zo bekend met XFX
[einde edit]

Ik wacht de reacties nog wel even af.

Gr, Tonnie

[ Voor 35% gewijzigd door tonmen op 18-02-2007 16:31 ]

Verwijderd

Dan kan je beter de XFX GeForce 7600GT 256MB DDR3 DualDVI AGP Retail kopen, die heeft meer ondersteuning voor bijv, een nieuwe koeler, mocht dat ooit nodig zijn.
Ik gebruik de XFX zelf ook, lees desnoods mijn Product Survey. het is echt een prima kaart

(XFX is overigens beter dan Club3D)

Hier vind je mijn Product Survey http://tweakers.net/productsurvey/150014

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 18:15 ]

Verwijderd

Da's ook toevallig. Mijn 9800 PRO heeft EXACT dezelfde problemen als die van tonmen. Sinds deze week.....

Ik heb de kaart in een andere PC gehad en daar vertoonde hij dezelde kuren. Ik heb er een Zalman koeler opzitten die ik opnieuw heb voorzien van koelpasta en ook is de kaart helemaal ontdaan van stof. Geen verandering helaas.

De kaart is exact 3 jaar oud en komt uit een Dell systeem.

Ik gebruikte hem voor gamen dus ik ben bang dat ik maar beter kan investeren in een PCI-e systeem ipv iets gelijkwaardigs te vinden in AGP vorm. ;(

Hoewel, elk excuus voor een nieuwe computer is natuurlijk :*)

Bye,
Zito

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:13:
Dan kan je beter de XFX GeForce 7600GT 256MB DDR3 DualDVI AGP Retail kopen, die heeft meer ondersteuning voor bijv, een nieuwe koeler, mocht dat ooit nodig zijn.
7xxx = 7xxx, of je dan een XFX of een Club3D neemt, een nieuwe koeler erop kan toch wel.
(XFX is overigens beter dan Club3D)
Dat dacht iedereen, maar met de G70 is het tegendeel meer dan eens bewezen :X

Ik weet niet hoe serieus je Photoshopt, maar een 7600GT is goed ja, eigenlijk kun je misschien beter een GS nemen, het liefst met 512MB GRAM. Waarom? Omdat die paar MHz'jes voor jou geen donder uitmaken, en je als Photoshopper (vooral met grote bestanden) meer hebt aan extra grafisch geheugen dan een iets snellere kaart. Ook is een GS eigenlijk altijd passief gekoeld..

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:23:
[...]
7xxx = 7xxx, of je dan een XFX of een Club3D neemt, een nieuwe koeler erop kan toch wel.
Niet als je bijvoorbeeld voorkeur hebt voor een Zalman VF-900, dan moet je dus gaan zitten modden aan de koeler, aangezien veel koelers alleen ondersteuning bieden voor kaarten waarbij de gaten maximaal 75.5 mm van elkaar afliggen, en bij de Club3D is dat 80mm, natuurlijk is een 7xxx een 7xxx daar zal nooit verschil tussen zitten.

[...]
Dat dacht iedereen, maar met de G70 is het tegendeel meer dan eens bewezen
Daar ben ik het niet mee eens. maar ja ieder zijn eigen mening, maar als jij zegt bewezen, mag je van mij een bewijs opsturen, ik sta open voor informatie ;)

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:34:
[...]

Niet als je bijvoorbeeld voorkeur hebt voor een Zalman VF-900, dan moet je dus gaan zitten modden aan de koeler, aangezien veel koelers alleen ondersteuning bieden voor kaarten waarbij de gaten maximaal 75.5 mm van elkaar afliggen, en bij de Club3D is dat 80mm, natuurlijk is een 7xxx een 7xxx daar zal nooit verschil tussen zitten.
Hmm.. nooit geweten :)

Maargoed, ik neem iig niet aan dat de TS een actieve koeler wil :P
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. maar ja ieder zijn eigen mening, maar als jij zegt bewezen, mag je van mij een bewijs opsturen, ik sta open voor informatie ;)
offtopic:
Er zijn hééél veel mensen geweest met problemen op de overklokte modellen van G70 kaarten. XFX heeft deze kaarten gewoon terug gestuurd met de mededeling dat er niets mis mee was, wat wel degelijk zo was. Sommige leveranciers hebben toen kaarten van een nieuwere revisie als vervanging gegeven, op hun eigen kosten. De fouten lagen overduidelijk bij XFX (en andere kaart-makers, maar die deden niet zo schijnheilig..)
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:13:
[...]

OFFTOPIC: Dat heeft niet met kwaliteit te maken, eerder met service, maar ik moet toegeven dat kan je als producer niet flikken met je klanten.

Conclusie:
Als je geen andere koeler wilt en toch een goede kaart met goede klantenservice, koop dan Club3D
(Of desnoods een ander merk)

Wil je geen risico lopen dat hij ooit overhit raakt en dus een nieuwe koeler nodig hebt en maakt klantenservice je eigenlijk weinig uit, koop dan XFX
...Dat heeft ook met de kwaliteit te maken, die kaarten waren brak, en horen goed getest te zijn.

De kwaliteit van 'gewone' kaarten verschilt trouwens niet enorm veel per fabrikant. Over het algemeen zijn BFG en EVGA het soepelste qua overklokken, vervangen en koelers, en service. Ook zijn de kaarten enorm betrouwbaar.

Maar zoals ik al eerder zei: Dit maakt niet uit voor een 'standaard' model. Je kunt net zo goed een Asus of Club3D halen.

Verder heb je voor een kaart die je niet overklokt NOOIT een andere koeler nodig omdat hij anders 'oververhit' raakt ;)

[ Voor 32% gewijzigd door TheZeroorez op 19-02-2007 18:07 ]

Verwijderd

offtopic:
Er zijn hééél veel mensen geweest met problemen op de overklokte modellen van G70 kaarten. XFX heeft deze kaarten gewoon terug gestuurd met de mededeling dat er niets mis mee was, wat wel degelijk zo was. Sommige leveranciers hebben toen kaarten van een nieuwere revisie als vervanging gegeven, op hun eigen kosten. De fouten lagen overduidelijk bij XFX (en andere kaart-makers, maar die deden niet zo schijnheilig..)
OFFTOPIC: Dat heeft niet met kwaliteit te maken, eerder met service, maar ik moet toegeven dat kan je als producer niet flikken met je klanten.

Conclusie:
Als je geen andere koeler wilt en toch een goede kaart met goede klantenservice, koop dan Club3D
(Of desnoods een ander merk)

Wil je geen risico lopen dat hij ooit overhit raakt en dus een nieuwe koeler nodig hebt en maakt klantenservice je eigenlijk weinig uit, koop dan XFX

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Tsja, Ati hè ;)
* McGryphon wijst op nick

maar ziet er idd uit als afstervende kaart (spuit 759 :P)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• tonmen
Geforce of ATI, XFX of Club3d. 8)7
Het maakt mij niet zo veel uit.(weet er eigenlijk ook niet wat beter is)
Ik heb gewoon een nieuwe AGP kaart nodig (géén PCIe aanwezig op MB) met 2 DVI aansluitingen en hij moet mijn huidige kaart kunnen evenaren kwa prestaties.

Gr, Tonnie

• TheZeroorez
  • Niet online
tonmen schreef op maandag 19 februari 2007 @ 17:43:
Geforce of ATI, XFX of Club3d. 8)7
Het maakt mij niet zo veel uit.(weet er eigenlijk ook niet wat beter is)
Ik heb gewoon een nieuwe AGP kaart nodig (géén PCIe aanwezig op MB) met 2 DVI aansluitingen en hij moet mijn huidige kaart kunnen evenaren kwa prestaties.

Gr, Tonnie
Een 7600GS zou mooi zijn, je moet dan alleen wel je drivers helemaal opschonen.
Als je een ATi wilt zou ik voor een X1600 gaan.

Echt veel meer zinnigs is hier niet over te zeggen. Vaak kun je gewoon 'de goedkoopste' nemen. Let wel op: soms hebben de goedkoopste lagere kloksnelheden dan de 'standaard', da's dus niet altijd echt goedkoper.

Voor de rest zul je hier toch echt zelf over moeten beslissen.

Verwijderd

Nou ik ben de volgende met exact hetzelfde probleem met een 9800 pro(Sapphire 3 jaar oud)
Ik wil deze topic toch maar even naar boven halen want ik ben ervan overtuigd dat een slecht contact de veroorzaker is. Bij het buigen en kloppen op de kaart krijg je bovenstaande effecten.
Dit treed zowel op in WinXP alswel Linux, dus het is geen driver issue.
Mijn vermoeden is:

# kapotgescheurde condensator (smd, geen elco)
# printbreuk
# ergste geval agp slot rot (ik denk zelf van niet)

Koeler heb ik al opnieuw gemonteerd (bedroevend ding overigens) maar een warmteprobleem sluit ik uit.

Deze week hoop ik een busje coldspray te bemachtigen en een microscoop om de zaak verder te onderzoeken, maar garantie om het te vinden geef ik niet want het lijkt erop dat de print meerdere lagen kent. Tevens zijn de geheugen chips zo gesoldeerd dat je daar nooit meer bij kan.

nb, als alternatief had ik ook al een Geforce 7600GT in gedachten mocht het niet lukken, ATI en ASUS komen niet meer in aanmerking maar dat heeft te maken met Linux.

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 10:29
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:38:
# printbreuk
Klussen/prutsen is natuurlijk altijd mooi maar volgens mij kun je er alvast twee wegstrepen. AGP-rot is het in ieder geval niet want dan zou een nieuwe videokaart het probleem ook moeten hebben. Een printbreuk lijkt me ook sterk omdat het dan op elk moment zou moeten plaatsvinden en het probleem doet zich pas voor na een minuut of drie na het opstarten van de pc.

Ik heb het probleem creatief proberen op te lossen door een 'windturbine' op de videokaart te richten en later ook een nieuwe koeler (niet de juiste natuurlijk want er zat geen standaardkoeler op en dat zou wel heel handig geweest zijn). Het mocht allemaal niet baten, ik heb mijn ATI 9700pro AIW (voor mij NOOIT meer een AIW) vervangen voor een NVidia 7600gs.

• MauSS
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-06-2023
Ik denk jou 9800PRO uit z'n lijden verlossen... en de hamer erop! 8)7

en koop gewoon een mooi nieuw kaartje! :) (voor een paar tientjes)

nee zondergekheid ik heb dat probleem ook met mijn 9800SE destijds gehad,..

heb toen ook de koeling gecheckt en er een andere op gedaan zonder resultaat toen heb ik 'm maar in de ton gemietert!

A world without gadgets is no world ;)

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43

Cheezus

Luiaard

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:38:
Mijn vermoeden is:

# printbreuk
Waarschijnlijk eerder een los contact van een van je GPU of geheugen 'pinnetjes'. De chips zijn alleen helaas BGA, wat er op neerkomt dat je het praktisch niet zelf kunt controleren of fixen. Als laatste strohalm zou je kunnen proberen de chips stevig te klemmen zodat ze niet van hun plaats kunnen komen en dan met een heatgun ze flink te verhitten zodat het tin eronder smelt en opnieuw contact maakt.

Verwijderd

Helaas pindakaas, geheugenchip zit vermoedelijk los, heb er een steun ondergezet en kan er nog wel mee werken. De optie met die heatgun lijkt mij eigenlijk geen goed idee, ik ben bang dat de hele chip doorfikt.

Ik haal mij een 7600 gt en zal ondertussen bedenken wat ik met dit geval zal doen, kan altijd nog gebruikt worden voor expirimenten in linux of WinXP.

Wellicht dat iemand er een expirimenteel biosje in wil proberen.

• Tomfish
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 23:02:
Helaas pindakaas, geheugenchip zit vermoedelijk los, heb er een steun ondergezet en kan er nog wel mee werken. De optie met die heatgun lijkt mij eigenlijk geen goed idee, ik ben bang dat de hele chip doorfikt.

Ik haal mij een 7600 gt en zal ondertussen bedenken wat ik met dit geval zal doen, kan altijd nog gebruikt worden voor expirimenten in linux of WinXP.

Wellicht dat iemand er een expirimenteel biosje in wil proberen.
Als hij echt niets meer doet, mag hij wel bij mij aan de muur komen hangen, samen bij zijn andere soortgenoten >:)
Pagina: 1