Kabel TV analoog en digitaal slecht geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr. Dave
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-02 16:06
Ik heb sinds kort last van slecht geluid bij het tv kijken.

symptomen:
bij prologic surround is de kanaalscheiding niet goed, het geluid van de center speaker is ook op de front en back speakers te horen als een soort van digitale ruis.

zenders:
moeilijk te zeggen, ik ben een lijst aan het maken, ik heb de indruk dat het niet steeds dezelfde kanalen zijn. De storing is zowel in het digitale kanaal als in het analoge kanaal aanwezig.
Het geluid van film-een is vrijwel altijd slecht.

Deze zenders waren vandaag slecht:
arte
at5
bbc1
dier en natuur
discovery
extreme
film1.1
film1.2
film1.3
ketnet
national
ndr
brabant
rai uno
swr
travel
at home

wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen:
- nieuwe tv kabels;
- stroom kabels, speaker kabels en tv kabels niet samen in één kabelgoot;
- reset van decoder, TV, video en receiver;
- drie verschillende receivers hebben allen hetzelfde probleem;

bij welke bronnen werkt surround wel goed:
- voorbespeelde videobanden
- DVD's
- CD's
- een aantal TV zenders danwel bepaalde uitzendingen op dat kanaal
- de duitse zenders die AC3 uitzenden

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.

• Mr. Dave
Is er iemand uit Sittard, die eens kan kijken of hij hetzelfde probleem heeft?

• Mr. Dave
Herkent er niemand deze problemen?

• Mr. Dave
Ik heb dit probleem nu al bij een aantal mensen in Limburg waargenomen, ik kan me niet voorstellen dat het verder niemand opvalt. Met name over de achterspeakers was het gisteren bij een uitzending op ketnet duidelijk te horen, een soort hoge toon/digitale ruis afkomstig van de stemmen op het center kanaal. De receiver stond op NEO 6-cinema.

Met name op de filmkanalen is het erg storend, ik vraag me af of er niet in AC3 kan worden uitgezonden.

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Is het niet gewoon de surround-decoder die het stereosignaal niet lekker decodeert ?

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je schrijft "sinds kort" heeft het wel goed gewerkt dan?

Invoegen doe je zo!

• Mr. Dave
@Ldenninger, de storing lijkt toch in het door Essent aangeboden signaal te zitten. Ik heb het probleem bij meer mensen geconstateerd.

@Diederik Het viel me pas op toen ik mijn nieuwe receiver ging uitproberen en afregelen, ik heb nu 3 receivers uitgeprobeerd (onkyo, marantz, onkyo) met alle 3 hetzelfde probleem. Het is een subtiel probleem, je moet echt vlak naast de achter speaker gaan zitten om het te horen. Ik kan me voorstellen dat het niet direct opvalt, de mensen die ik op het probleem wees was het daarvoor nooit opgevallen.

• Diederik
  • Niet online
Mr. Dave schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:08:
@Ldenninger, de storing lijkt toch in het door Essent aangeboden signaal te zitten. Ik heb het probleem bij meer mensen geconstateerd.

@Diederik Het viel me pas op toen ik mijn nieuwe receiver ging uitproberen en afregelen, ik heb nu 3 receivers uitgeprobeerd (onkyo, marantz, onkyo) met alle 3 hetzelfde probleem. Het is een subtiel probleem, je moet echt vlak naast de achter speaker gaan zitten om het te horen. Ik kan me voorstellen dat het niet direct opvalt, de mensen die ik op het probleem wees was het daarvoor nooit opgevallen.
Is het niet zo dat op de zenders die je aangeeft een 'normaal' stereo signaal wordt aangeboden?

Zo ja dan worden er 2 kanalen aangeboden en is de decoder in de receiver verantwoordelijk voor het splitsen in meerdere kanalen. Het lijkt me niet meer dan logisch dat dit niet perfect gaat oftewel, ik denk dat er behoorlijk sjieke apparatuur nodig is om een stereo signaal perfect uit te splitsen. Wat de decoder in de receiver doet is meer het benaderen van echt surround geluid.

Invoegen doe je zo!

• Mr. Dave
Ik denk dat je daar een punt hebt. Ik vind het knap waardeloos dat er films in 'normaal' stereo worden uitgezonden. Is dat nog ergens te vinden (in een tv-gids of op een site), zodat je vooraf weet of het geluid van een film/serie te pruimen is. Het vreemde is dat ik CD's met 'normaal' stereo wel prima kan luisteren op NEO-6 cinema, ik vermoed daarom dat er meer mis is met het aangeboden TV-signaal waardoor de prologic info niet meer goed in het stereo-kanaal aanwezig is.

• Diederik
  • Niet online
Juist omdat nog zoveel in stereo wordt uitgezonden zoals films en series, heb ik gekozen voor een setup met 2 flinke zuilen als fronts en kleine speakers als center/rear.

De pro logic surround decoder gebruik ik dan ook niet en ik krijg gewoon goed geluid.

Invoegen doe je zo!

• Mr. Dave
Inderdaad, gewoon stereo is prima.

En daar zit ik dan met 5 grote speakers (20 - 36.000 Hz), maar afwachten tot er wat meer in AC3 wordt uitgezonden.

Pagina: 1