Toon posts:

IPB installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Waarschijnlijk een domme vraag, maar toch stel ik hem

Ik stap over van ADSL naar IPB.

Er zit nu een kabel door de muur die naar boven gaat naar mijn huidige(ADSL) modem.

Vanaf de modem gaat er een eternet draad en voilá internet.

Echter nu is het geval dat de experia box beneden staat, dat betekent dus dat de ethernet draad naar boven moet worden getrokken. Dat is echter onmogelijk, de draad is te dik.

Daarnaast vrees ik voor signaal verlies want het is een grote afstand van de experia box naar mijn PC.

Nu mijn vraag:

Is het mogelijk om de telefoonlijn die er nu in mij huidige modem zit(4 draden) om te zetten naar een eternet kabel EDIT (8 draadjes)

Anders dien ik een ontvanger aan te schaffen om het draadloos signaal op te vangen, dat is dan de enige oplossing die overblijft..

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:36:
Is het mogelijk om de telefoonlijn die er nu in mij huidige modem zit(4 draden) om te zetten naar een eternet kabel(7 draadjes)
Bij mijn weten heeft een ethernet kabel 8 aders, maar dat terzijde.. In ieder geval: dan zou je dus extra aders door een bestaande telefoonlijn heen willen gaan trekken? Lijkt me zo dat dat niet gaat lukken...
Probeer toch maar eens te kijken of je niet toch een cat5 kabel naar boven kunt trekken...

blub

Verwijderd

experia box???, dan zie ik draadloze mogelijkheden :P

koop gewoon een draadloze stick, is veel makelijker dan klooien met een kabel

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 18:52 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:36
Voor een 100Mbit netwerk heb je 4 aders nodig dus dan zou theoretisch je telefoonlijntje voldoende zijn. Echter in de praktijk heb je zoveel verlies dat je na pakweg 5 a 6 meter telefoonlijn gebruikmakend als ethernetkabel je ergerd aan de verbinding.

Mijn advies koop een PCI/ USB wifi kaart/ stick.

• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 23:04

rick77

... get to the point!

Mijn advies is ook wireless... snelste gedaan.

Maar als de telefoonkabel in een (elektra-)buis licht zou je er makkelijk een utp-kabel (=ethernet-kabel) naast kunnen leggen. Ik weet niet je bedoelt met "dat past niet", maar als je de utp-stekkertjes bedoelt: die kun je er als je de kabel hebt getrokken "aanknijpen" (losse stekkertjes met een krimptang monteren).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, inderdaad de cat 5 kabel heeft 8 draadjes.

Het probleem is dat het "onmodelijk" is om de draad naar boven te trekken, er is te weinig ruimte in de kabelgoot. Het heeft al ontzettend veel moeite gekost om de telefoon kabel naar boven te trekken.

Daarnaast is een cat5 kabel ook een heel stuk dikker, dus dat wordt haast een onmogelijke opgave.

Overigens moet ik nog zien of ik de activatie code krijg volgende week, je weet het nooit met kpn/planet, maar dat ter zijde!

In theorie zou het kunnen om 4 draadjes aan te sluiten, in plaats van 8 draadjes aan te sluiten,...

Ik ben erg benieuwd naar de snelheid wanneer ik dat doe. Alleen hoe kom ik aan een cat5 stekker die ik vast kan klikken aan mijn telefoon/isdn kabel.

Uiteindelijk zou ik ook wel op draadloos uitkomen. De Wi-Fi van Siemens van de kpn kost 49,95 euro. Lijkt mij een erg dure prijs. Mijn experia box is trouwens ook van Siemens.

Jullie hadden het over een USB Wi-Fi stick. Wat kosten die dingen en wat zijn de ervaringen?!

Trouwens nog bedankt voor de snelle re-spons!!

Verwijderd

Adviesprijzen van de door KPN ondersteunde adapters zijn 44,95 voor een ST121g en 49,95 voor de GS108 van Siemens. Beide voldoen meer als prima. Vindt je support vanuit KPN niet belangrijk en ben je zelf handig genoeg op netwerkgebied, kun je ook met ieder ander yakkietakkie 802.11g compatible apparaat aan de gang. Houdt wel rekening met het feit dat KPN de EB standaard op WPA beveiliging uitlevert... Suc6 in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb nog eens goed nagedacht en ben aan het tekenen gegaan.

Er is nog wel een manier om mijn PC boven gedraad aan te sluiten, dit is mijn inziens wat veiliger. (toch?)

Ik zou graag jullie mening willen horen over welke situatie jullie het beste lijkt.

Ik weet dat de spliter voor de hoofdlijn moet zitten, maar beide telefoons werken ook nu.

Situatie nu aangelegd(klik op de afbeelding voor een betere weergave):

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a109/Den_85/situatienu.jpg

Mogelijke nieuwe situatie(klik op de afbeelding voor een betere weergave):

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a109/Den_85/situatielater.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand geen advies?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Gaat niet werken. De splitter moet voor iedere telefoon zitten. Ook is het doorgaans verstandig om de splitter en het modem zo dicht mogelijk bij je hoofd-telefoonaansluiting/ISRA te plaatsen. Dit in verband met mogelijk snelheidsverlies.

Wat je wel zou kunnen doen is je huidige telefoonlijn eruit halen, en vervolgens er een CAT6 (UTP) kabel doorheen gooien. 4 aders gebruik je voor het netwerk, en 2 voor de telefoonlijn. Hou je zelfs nog 2 aders over. Dat is toch echt de enigste oplossing die ik zie, aangezien, als je het goed doet, je modem altijd op een andere verdieping zal staan als je PC.

Verwijderd

Topicstarter
nijn-01 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:55:
Gaat niet werken. De splitter moet voor iedere telefoon zitten.
Bij mijn huidige abbonement werkt het wel. Alleen bij IPB krijg ik natuurlijk met VOIP te maken, dus dan zal ik alle telefoon achter mijn modem moeten zetten wil ik met VOIP kunnen bellen, vermoedt ik

Er komt nogal wat bij kijken wil je het goed installeren. :/ Helaas komt de hoofdlijn niet in de meterkast binnen, maar in de huiskamer wat het ook moeilijker maakt om alle draden weg te werken.

UTP kabel is te dik om naar boven getrokken te worden.

Alleen wat ik niet begrijp, is dat bij ADSL ook de splitter voor alle telefoons moet zitten, echter de spliter zit op dezelfde plaats in het netwerk als in de tekening boven en dat werkt ook gewoon.

Sorry als ik dom overkom maar ik ben maar een Noob op dit gebied.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 13:32:
Er is nog wel een manier om mijn PC boven gedraad aan te sluiten, dit is mijn inziens wat veiliger. (toch?)
qua veiligheid hoef je draadloos niet te laten hoor. Gewoon beveiligen dmv standaard wpa encryptie en klaar, bij de experia box is dit zelfs standaard ingesteld. Sowieso is het ergste wat er anders kan gebeuren dat er iemand anders meelift op jouw verbinding, of je moet wel heel interessante/gevoelige gegevens versturen dat iemand er interesse in heeft om dat op te vangen.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Als je een telefoon voor de splitter plaatst en je neemt die telefoon op, ligt je internet eruit. Eventueel zou je op iedere telefoon die tussen je hoofdaansluiting en je modem zit een apparte splitter kunnen installeren, maar netjes is het niet.

Heeft die kabel van je misschien 4 aders? Dan zou je 2 aders voor het signaal naar het modem kunnen gebruiken, en 2 aders voor naar de telefoons.

Verwijderd

Topicstarter
nijn-01 schreef op zondag 18 februari 2007 @ 19:25:
Als je een telefoon voor de splitter plaatst en je neemt die telefoon op, ligt je internet eruit.
Dat is nu ook niet het geval, dus als ik het goed begrijp zal veranderen wanneer ik ipb heb??

Als dat het geval is, wordt het nog een hoop knutselen.

De telefoons van boven zijn apart aangesloten op de hoofdlijn.

De telefoon beneden is aangesloten op de splitter, die ook opaart aangesloten is op de hoofdlijn.

Welke kabel bedoel je?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:26

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 21:37:
[...]

Dat is nu ook niet het geval, dus als ik het goed begrijp zal veranderen wanneer ik ipb heb??

Als dat het geval is, wordt het nog een hoop knutselen.

De telefoons van boven zijn apart aangesloten op de hoofdlijn.

De telefoon beneden is aangesloten op de splitter, die ook opaart aangesloten is op de hoofdlijn.
Je zegt het in een eerdere post zelf al: je krijgt VOIP. Dat betekent tevens dat er geen telefoonsignaal meer op je lijn zit, dus dat een toestel dat voor de splitter zit aangesloten niet kan bellen. Het enige wat je met dat toestel zou kunnen bereiken, is je verbinding storen. Zowel je telefoons als je internet moeten allemaal via de Experia gaan lopen.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Oké duidelijk taal!

Bedankt iedereen.

Conclusie:

Splitter & Experia Box zo dicht mogelijk bij de hoofdlijn zetten, ivm signaal verlies
Alle Telefoons op de Experia Box aansluiten.

Gedraad of draadloos maakt weinig uit.

Zodra alles werkt, laat ik het jullie weten.

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 14:32
@ Den_85, ook in je oude situatie was het niet goed aangesloten.

ADSL sluit je op de volgende manier aan....

- IS/RA => splitter => naar telefoon en ADSL modem.

Doe je het anders kunnen er problemen (zoals wegvallen signaal als er gebeld wordt), straks met IPB zal je het ongeveer hetzelfde aansluiten.

IS/RA => splitter => Experiabox => naar telefoon en PC (bedraad of draadloos).

Later zal je de splitter er tussen uit kunnen halen, KPN zet dan de lijn om van Analoog naar Digitaal en dan is de splitter niet meer nodig.

Verwijderd

Je zegt dat er van beneden naar boven een 4 aderige kabel loopt.. wat je dan makkelijk kunt doen is 1 paar gebruiken om je ISRA punt door naar boven te zetten.. en het andere paar als retourlijn gebruiken voor je telefonie.. je sluit dan gewoon al je telefoons parallel aan op dat aderpaar.. en je modem staat boven naast je pc! ;)

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:51
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:53:
Je zegt dat er van beneden naar boven een 4 aderige kabel loopt.. wat je dan makkelijk kunt doen is 1 paar gebruiken om je ISRA punt door naar boven te zetten.. en het andere paar als retourlijn gebruiken voor je telefonie.. je sluit dan gewoon al je telefoons parallel aan op dat aderpaar.. en je modem staat boven naast je pc! ;)
Met kans op verlies.
En dus als er een storing komt zullen ze zeggen dat het daar aan ligt.

Verwijderd

Als die kabel een twisted pair is dan zal dat wel loslopen..

• Foamy

Foamy

Fulltime prutser

Tsja,maar zodra er ook maar iets is mag ie van KPN de hele reutemeut weer naar beneden gaan verplaatsen, dan is ie weer terug bij af...

blub

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[b]
Dat werkt inderdaad perfect, ik heb dat in eerste instantie bij mijn vader ook zo opgelost. Hij heeft later een decht toestel, met meerdere handsets gekocht, dus de retour is nu niet meer nodig....
tafmaf schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:55:
[...]

Met kans op verlies.
En dus als er een storing komt zullen ze zeggen dat het daar aan ligt.
En dat is snel uit te sluiten door even je modem te verplaatsen, zolang je er geen 75+ meter kabel tussen zet, maar een meter of 15 tot 20 (wat voldoende is in de gemiddelde woning) gaat dit prima, zelfs met de allergoedkoopste platte bagger kabel. (Eigen ervaring met ongeveer 15 meter superdunne platte kabel)

• teigetjuh
  • Niet online
Foamy schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 08:38:
Tsja,maar zodra er ook maar iets is mag ie van KPN de hele reutemeut weer naar beneden gaan verplaatsen, dan is ie weer terug bij af...
Heb ik 1 keer gedaan, puur uit frustratie voor de kpn, omdat na 3 weken er nog steeds geen VOIP was. (bleek dus foutief bij kpn te zijn.) Als het eenmaal draait hoef je je hier niet direct zorgen om te maken.

• Foamy

Foamy

Fulltime prutser

Leuke is dat het misschien in eerste instantie goed gaat, maar zodra er een paar mensen bij geprikt worden in de centrale of een upgrade van hun adsl hebben aangevraagd gaat de kwaliteit van je signaal dusdanig achteruit dat je 15 meter kabel in eens een klapperende verbinding gaat krijgen, terwijl het op het isra wel gewoon werkt. En hou er rekening mee dat het om IPB gaat, geen adsl. Dan heeft je box toch iets beter signaal nodig..

blub

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na meerdere malen met de helpdesk aan de telefoon gezeten te hebben, werkt het nu dan eindelijk.

Alles is draadloos aangesloten, op mijn desktop heb ik 54 mb/ps dat vind ik redelijk.

Het probleem was dat de telefoon het wel deed maar dat ik geen connectie kreeg met de experia box.

Na meerdere malen de WPA key ingevoerd te hebben is dat probleem ook opgelost. Nu hopen dat er geen stroomstoring komt.

Gegroet!!

• teigetjuh
  • Niet online
Foamy schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 09:46:
Leuke is dat het misschien in eerste instantie goed gaat, maar zodra er een paar mensen bij geprikt worden in de centrale of een upgrade van hun adsl hebben aangevraagd gaat de kwaliteit van je signaal dusdanig achteruit dat je 15 meter kabel in eens een klapperende verbinding gaat krijgen, terwijl het op het isra wel gewoon werkt. En hou er rekening mee dat het om IPB gaat, geen adsl. Dan heeft je box toch iets beter signaal nodig..
Ik geloof niet dat we het hier over een kabel modem hebben....
Euh.... IPB is een product puur op adsl. tis niets meer dan een internetverbinding en daarbij krijg je nog een stukje voip over die verbinding. Misschien dat je verhaal opgaat als we het over een ADSL2+ 20Mbit verbinding hebben, maar we hebben het hier over een IPB (adsl-1) verbinding....

Verwijderd

Topicstarter
bericht verwijderd

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2007 17:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het opstarten duurt het enige tijd voordat mijn desktop verbinding heeft met mijn modem.

Hij knikkert de verbinding er een paar keer uit(ik zie een kruisje) voordat ik daadwerkelijk verbinding heb.

Mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld.

Waar kan ik instellen dat de pc na het aanmelden of opstarten van de pc direct verbinding met de modem maakt, voordat hij andere programma's gaat opstarten?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
gebruik je een kabel of draadloos?
if kabel, welke kabel gebruik je?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
Nee met kabel zou ik geen last hebben van dit probleem.

Het betreft een draadloze verbinding

Verwijderd

DHCP server in EB uitzetten, aangeven dat je macadres een fixed IP heeft in de EB (kan bij de Siemens, ST780 niet geprobeerd) , fixed IP ook bij je netwerkkaart invullen.
Zorg ervoor dat er geen andere apparaten in de 2.4 ghz band je draadloze signaal wegdrukken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou hier begrijp ik dus echt helemaal niks van!!

Wkie biedt uitkomst
Pagina: 1