Ik heb een VoIP telefoon icm budgetphone. Hiervoor moeten poort 5060 en 8000 gemapped worden. Maar wat ik me nu afvroeg: Moet ik nu een poortmap maken voor 192.168.2.24 (de pc die erachter komt (telefoon heeft een doorlusfunctie) of voor 192.168.2.25 (de telefoon zelf) of voor allebei? En hoe kom je erachter of de poorten via tcp of udp gemapped moeten worden? Ik wil namelijk snel dit aan de praat krijgen, zodat ik met mijn vriendin kan kletsen.
SIP gebruikt TCP poorten. (uiteraard) moet je deze forwarden naar je telefoon.
Als je je telefoon tussen je modem en je PC indrukt (en hij dus 2 poorten heeft) dan zal er vermoed ik een routerfunctie in zitten. Dan hoef je geen poorten te forwarden. (Tenzij je daar nog weer een router voor hebt).
Je kan ook kijken naar STUN, dan hoef je geen poorten te forwarden.
Als je je telefoon tussen je modem en je PC indrukt (en hij dus 2 poorten heeft) dan zal er vermoed ik een routerfunctie in zitten. Dan hoef je geen poorten te forwarden. (Tenzij je daar nog weer een router voor hebt).
Je kan ook kijken naar STUN, dan hoef je geen poorten te forwarden.
Volgens mij is de voice-data UDP, en SIP kan UDP of TCP zijn.
Zoals je al zelf zegt, moet je 2 poorten mappen, anders gaat het niet werken. Gaarne ook rekening houden met je VOIP client, sommige alloceren de voice-data poort dynamisch, en dat port-map erghhh slecht ;-)
Zoals je al zelf zegt, moet je 2 poorten mappen, anders gaat het niet werken. Gaarne ook rekening houden met je VOIP client, sommige alloceren de voice-data poort dynamisch, en dat port-map erghhh slecht ;-)
tis ondertussen gelukt
Inderdaad de telefoon mappen (logisch eigenlijk
) op poort 8000 en 5060... Hij doet het nu en mijn vriendin en ik kunnen gratis bellen