[Ubuntu] Hardeschijf en boot probleempjes

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuest
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01-2024

TheGuest

De enige echte

Topicstarter
Hallo,

Ik zit al een tijdje te denken om Ubuntu te installeren. Dus ben ik vandaag aan de slag gegaan. Ik draai momenteel Windows XP op een RAID0 configuratie. Daarnaast heb ik nog 2 schijven in RAID0 hangen met daarnaast 2 losse 250 gig schijven (zonder RAID dus).

Omdat ik het simpel wilde houden wilde ik niet proberen om Ubuntu op een RAID0 configuratie te zetten en koos ervoor om Ubuntu op een van die losse schijven te zetten. Maar ik wilde daarbij wel de bestanden houden die er nog op stonden voor gebruik in Windows.

De live CD installatiewizard was vrij recht toe recht aan en Ubuntu was geïnstalleerd. Nu komt het probleem. Na de reboot, start gewoon Windows XP op. Ik krijg dus geen Grub te zien waarbij ik kan kiezen (ik vermoed dat het ligt aan het RAID0 gedoe)
Tevens is de schijf die ik heb gepartitioneerd volledig onbruikbaar, volgens Windows moet ik hem formatteren. Als ik het met de live CD check zie ik dat de partities wel goed zijn ingedeeld. 35 gig ext3 en een paar gig aan swap maar de overige 200 gig ziet hij als Unknown (wat dus NTFS had moeten zijn)

Op het moment draai ik GetDataBack om mijn data terug te vissen omdat ik even geen andere oplossing weet. Is er een makkelijkere manier? (is er een manier om van unknown naar ntfs te gaan zonder data recovery)

En hoe krijg ik de bootloader te zien zodat ik kan kiezen in wel OS ik op wil starten?

Met google kom ik ook niet verder dus ik hoop dat een van jullie mij in de goede richting kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je Linux partitie opstarten met een grub boot floppy of CD? Met dezelfde rescue disk kun je meteen proberen of je alsnog het master boot record aanspreekbaar kunt krijgen met je favoriete grubmenu erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Dat XP de schijven niet kan lezen is niet raar, er zijn programma's voor Windows die ext2/3 lees -en schijfmogelijkheden toevoegen. Ik denk dat je dus inderdaad even de stap van het maken van de bootloader overnieuw moet doen, waarschijnlijk heb je niet je eerste bootable device gepakt om grub neer te zetten :?

http://www.diskinternals.com/linux-reader/ (als proggie bijv)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGuest
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01-2024

TheGuest

De enige echte

Topicstarter
Ik probeer geen ext3 in Windows uit te lezen maar gewoon mijn verkleinde NTFS gedeelte van de schijf.
Als ik in Windows met Acronis Disk Director mijn NTFS schijf verklein dan is deze gewoon prima leesbaar. Ga ik daarna Ubuntu installeren met de opdracht om de unallocated space te gebruiken op dezelfde schijf dan maakt hij daar een rotzooi van.

Mijn NTFS partitie is dan niet meer leesbaar en hij heeft het swap als extended van de NTFS geplaatst met daarnaast de ext3 partitie.

Tijdens de installatie wordt mij niet gevraagd waar de grub neergezet moet worden en inderdaad hij zal het gewoon op de non boot schijf zetten waar ik niets aan heb.

Ik zal proberen handmatig de partities in te stellen. Ik heb al wat gevonden op google: http://www.psychocats.net/ubuntu/installing
Samen met de gub boot floppy zal ik proberen om de grub in het mbr van mijn windowsboot schijf te krijgen.