Toon posts:

Gemakkelijk herkennen van DDR2?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broer had een geheugenmodule gevonden en vroeg zich af of het DDR of DDR2 was. Helaas zat er geen label op waar het op stond. Ondertussen is hij erachter gekomen omdat het niet pastte in een moederbord die gewoon DDR had. Echter ik ben op onderzoek uit gegaan en heb niet echt antwoord kunnen vinden op mijn vraag: hoe kan je het verschil herkennen tussen DDR en DDR2? Dus eigenlijk als je een module hebt zonder label of wat dan ook en eventueel geen referentie (bijv. in andere PC of zoals m'n broer had, een mobo) hoe kan je dan zien wat het is?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even de nummertjes die op het stickertje staan door Google heen rammen?

Verder: RAM FAQ en RAM FAQ :z
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:54:
Je bedoeld het stickertje waarvan ik aangaf dat die er niet op zit?
Mja, staat er dan ook niet iets van text ergens anders op het RAM? Meestal zit er namelijk wel _iets_ op. Zelfs aan de samsung chippies zou je het kunnen herkennen..

[ Voor 102% gewijzigd door TheZeroorez op 17-02-2007 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoeld het stickertje waarvan ik aangaf dat die er niet op zit?

Verwijderd

je kan de chipnummers eventueel door google gooien, als je snelheden van het geheugen kan vinden dan kan je daaruit al een redelijk zeker besluit nemen of het ddr of ddr2 is.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-04 11:38
ddr2 heeft 240 "pinnetjes" DDR heeft er 184. Tellen dus

Verwijderd

Topicstarter
Keesk: daar dacht ik ook al aan, maar helaas is dat wel een erg tijdrovende en lastige opgaaf. Maar als er echt geen andere oplossing is (waar ik dus wel op hoop) dan is dat dus de enige manier? :-(

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:59:
Keesk: daar dacht ik ook al aan, maar helaas is dat wel een erg tijdrovende en lastige opgaaf. Maar als er echt geen andere oplossing is (waar ik dus wel op hoop) dan is dat dus de enige manier? :-(
Gast, kom op.. Het zijn er geen 54909 oid :X

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-04 16:45
misschien kan je met deze tip tijd besparen:
tel maar 1 zijde en doe het totaal aantal x 2

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14
TheZeroorez schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:00:
[...]

Gast, kom op.. Het zijn er geen 54909 oid :X
Afbeeldingslocatie: http://asnet.com.tr/ddr2/images/ddr2_6.jpg

Meet uit welke het meest rechts zit is DDR.

Als het niet past op DDR is het toch DDr2 8)7 .

[ Voor 8% gewijzigd door Termi op 17-02-2007 16:04 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Zie hierboven, (volgens mij) alle DDR-2 modules zijn opgebouwd uit kleinere chips 'zonder' pootjes :)
Heb al heel wat van die reepjes gezien, en DDR2 had altijd van die vreemde chips ;)
Zo weet je het binnen een seconde.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of het is gewoon SD RAM. Als het 3 stukjes met pinnetjes heeft dan is het SD. Heeft het er 2 dan is het of DDR1 of DDR2. Ook is DDR2 vaak te herkennen aan de chips omdat die meestal vierkant zijn ipv langwerpig.

Edit: Dat tellen is trouwens zo gedaan hoor, en dan weet je het echt zeker. Ik heb wel eens een foto gemaakt van een CPU om daarna in Paint Shop Pro alle 775 pinnetjes te tellen om zeker te weten dat het een Socket 775 CPU was :P

[ Voor 35% gewijzigd door PilatuS op 17-02-2007 16:09 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:05:
Edit: Dat tellen is trouwens zo gedaan hoor, en dan weet je het echt zeker. Ik heb wel eens een foto gemaakt van een CPU om daarna in Paint Shop Pro alle 775 pinnetjes te tellen om zeker te weten dat het een Socket 775 CPU was :P
1. Waarom in godsnaam een foto? Heb je het weggestreept oid?
2. Kon je het niet zo herkennen? Kan zo 123 geen socket noemen die op 775 lijkt..
3. Je kon ook gewoon even tellen wat er wel zat, dan het gat in het midden tellen, en even vermenigvuldigen en aftrekken ;)

• PilatuS
  • Niet online
Ik ben wel zo slim geweest om 1 rij te tellen en dan gewoon die rij keer 8 zegmaar en dan verder op die manier de boel uit te rekenen. Vandaar dat ik er een foto van gemaakt heb om het idd weg te strepen. Het was binnen 3 minuten zeker dat het een 775 CPU was.

Het kwam doordat ik wel al een Core 2 Duo mobo had maar nog geen E6600 CPU. Ik had hier een P4 liggen maar wist niet 100% zeker dat het een 775 was. Wel voor 98% zeker maar wou toch ff tellen voor die andere 2% onzekerheid :P

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:05:Edit: Dat tellen is trouwens zo gedaan hoor, en dan weet je het echt zeker. Ik heb wel eens een foto gemaakt van een CPU om daarna in Paint Shop Pro alle 775 pinnetjes te tellen om zeker te weten dat het een Socket 775 CPU was :P
die moeite had je toch echt niet moeten doen.
zitten er pinnetjes op aan de onderkant: geen LGA775 CPU
zitten er geen pinnetjes maar bolletjes "lands" dan is het wel een LGA775 cpu
}:O

• PilatuS
  • Niet online
Ja jullie hebben gelijk hoor :P

Ik wist ook wel behoorlijk zeker dat het wel een 775 was alleen had ik zoiets van om het echt 100% zeker te weten kan ik gewoon ff tellen. Tuurlijk kon ik het ook op andere manieren weten maar op dat moment had ik gewoon zoiets van ff tellen = antwoord :)

Edit: Genoeg over mijn domme tel actie plz :+ :P

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 17-02-2007 19:12 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

DarthPlastic schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:05:
Zie hierboven, (volgens mij) alle DDR-2 modules zijn opgebouwd uit kleinere chips 'zonder' pootjes :)
Heb al heel wat van die reepjes gezien, en DDR2 had altijd van die vreemde chips ;)
Zo weet je het binnen een seconde.
Mijn DDR1 heeft ook kleine chips(Tiny BGA, lijkt op videokaart geheugen) dus dat hoeft niks te zeggen, maar over het algemeen klopt het wel wat jij zegt.
PilatuS schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 18:51:
Ja jullie hebben gelijk hoor :P

Ik wist ook wel behoorlijk zeker dat het wel een 775 was alleen had ik zoiets van om het echt 100% zeker te weten kan ik gewoon ff tellen. Tuurlijk kon ik het ook op andere manieren weten maar op dat moment had ik gewoon zoiets van ff tellen = antwoord :)
LoL, hoe kan je nu een S775 verwarren met een ander er is er geen één die maar in de buurt komt qua vorm en aansluiting. (echt helemaal niks lijkt erop :P )

[ Voor 36% gewijzigd door mad_max234 op 17-02-2007 19:01 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Zowel TSOP (Thin Small Outline Package) als BGA (Ball Grid Array) worden op beide standaarden gebruikt. Bij de één gebeurt dit alleen vaker dan bij de andere.

De makkelijkste manier om erachter te komen is door de afstand tot de inkeping op te meten.
Als je de module op tafel legt zodat de inkeping meer aan de rechterkant zit is de afstand vanaf het begin van de module tot het midden van de inkeping 7,3cm bij DDR en 7,1cm bij DDR2.

Afbeeldingslocatie: http://www.infinityx.nl/upload/DDR_DDR2.jpg

Een SDR SDRAM module heeft twee inkepingen, dus dat lijkt me overduidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Rone op 17-02-2007 19:04 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

r00n schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:00:
[...]
Een SDR SDRAM module heeft twee inkepingen, dus dat lijkt me overduidelijk.
Niet echt...

Twee inkepingen kan zoveel zijn:

FPM
EDO
BEDO :)
SDR-SDRAM

- en dan nog 3.3V of 5V en unbuffered, registered of buffered varianten :z

De buffering en voltage kun je uit de inkepingen halen, maar zeker bij 3.3V kan het werkelijk alles zijn en moet je dat uit de chips zelf halen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

bij DDR2 zie je niet waarmee de chip is gesoldeerd aan de pcb, bij ddr1 wel :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
dion_b schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:24:
[...]

Niet echt...

Twee inkepingen kan zoveel zijn:

FPM
EDO
BEDO :)
SDR-SDRAM
Je draait het om. Ik zeg niet dat een geheugenmodule met twee inkepingen SDR SDRAM is, maar dat SDR SDRAM altijd twee inkepingen heeft en een geheugenmodule met één inkeping derhalve geen SDR SDRAM is, wat overigens een reactie was op PilatuS:

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 17-02-2007 20:33 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Snakiej schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:26:
bij DDR2 zie je niet waarmee de chip is gesoldeerd aan de pcb, bij ddr1 wel :)
Lees mijn post eens, en van de ander tweakers. 8)7

BGA chips(zo heten die chips, en zijn aan de onderkant vast gesoldeerd) zijn er ook voor DDR1.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 17-02-2007 21:08 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PilatuS schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 16:05:
Of het is gewoon SD RAM. Als het 3 stukjes met pinnetjes heeft dan is het SD. Heeft het er 2 dan is het of DDR1 of DDR2. Ook is DDR2 vaak te herkennen aan de chips omdat die meestal vierkant zijn ipv langwerpig.

DDR RAM is SDRAM ;).

Linkje naar de Wikipediapagina

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 17-02-2007 21:14 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1