Toon posts:

PC wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn MEDION Moederbord MD8088 socket 478 heeft het begeven.
Specs van MD8088:
  • 3 GHz Pentium 4
  • 512 MB DDR400-geheugen
  • Radeon 9800 XL met 128 MB (AGP-aansluiting)
  • Seagate-harde schijf van 160 GB
  • Pioneer DVD-schrijver
  • DVD-rom
  • tv-tuner
  • 7 USB2.0-poorten
  • 2 FireWire-aansluitingen
Nu heb ik een nieuw moederbord besteld, gekregen en tenslotte alles geinstalleerd.

Nieuw moederbord:
  • Asrock P4i65G, i865G (mATX, Sound, LAN, SATA, VGA)
Probleem nu: Bij het drukken op de startknop draait de cpu-ventilator een seconde en dan gebeurt er niets meer.
  • Heb al alles eens eruit gehaald en gestart met voeding, mobo, cpu en videokaart alleen => zelfde probleem. (Zelfs zonder CPU zou er toch een POST moeten zijn toch?)
  • Ik heb de voeding van die pc op ander systeem getest en daar werkt die perfect.
Wat kan mijn probleem zijn?
Het enige waaraan ik kan denken is dat in het mobo gewoon een productfout zit en dat er niets anders opzit dan die terug op te sturen?

Verwijderd

deze mobo heb ik ook een keer gehad en dit gebeurde bij mij ook.

als ik de power button indrukte, starte hij op om vervolgens na 2 seconden weer uit te gaan. Hierna duurde het weer 2-3 seconden alvorens hij weer opnieuw begon op te starten. Dit gebeurde echter alleen als ik de pc aanzette. Niet meer daarna.

ik weet niet of andere mensen hier ook last van hadden.

Verwijderd

Moeilijke kwestie

1. Asrock staat niet bekend als zijnde een A merk en het is vaak dump van Asus.
2. Ik zou zo'n systeem niet meer opwaarderen want Vista wordt 3x niks. Ik zou doorsparen voor een nieuw systeem in zijn geheel ter zijner tijd. Nu kun je er nog wat kleine games onder XP mee spelen, maar ik draai liever geen LOTR BFME II op jouw PC.
3. ben je zeker dat je geen acryllen trui aan had of iets anders dat lekker vonkt als jet het uittrekt. Een stagiaire bij ons wilde ooit met zo'n trui aan een server beginnen. Server op het nippertje weten te redden door stagiaire vermanend toe te spreken. Die trui gaat uit, maat. ESD is een groot probleem met moederborden omdat je altijd wel iets aanraakt op het moederbord anders is montage niet mogelijk.

Ga je met moederborden aan de gang dan is 'iets vochtig' katoen het beste en dan ook meteen even je vingers nat maken met jodenlijm en de kast blijven vasthouden aan een rand zodat alle spanning weg kan vloeien via de aarde. Heb je toch 2 handen nodig, dan niet meer dan voor 1 handeling. Meteen weer die kast vastpakken. Ik ben er zelf paranoia mee omdat ik geen schade wil hebben. Daar overlijden heel veel moederborden door; onzorgvuldige montage.

Je kunt garantie proberen te claimen, maar wees eerlijk, alleen als je zeker weet dat je het zorgvuldig hebt gedaan en dat weet je niet altijd zelf. Daarom geven ze je best vlug een nieuw moederbord mee.

PS: Weet je zeker dat alle onderdelen compatible zijn met je moederbord. Zo kent Asus een probleem met sommige ATi kaarten. ASrock is nogal kritisch met geheugen. Het allerbeste zou zijn om met de PC in de auto even naar een goede zaak te rijden voor inzage. Zelfs ik doe dat nog wel eens omdat ik soms simpelweg het gereedschap ervoor niet in huis heb. Ik neem écht geen enkel risico met mijn systeem waar ik 1414 euries voor heb neergelegt. Een volle maand werken. Hij moet nog echt mee tot eind dit jaar en dan komt er een nieuw hig-end systeem in huis met de nieuwe games. Dat kost gewoon zo'n 1500 euro voor de kast alleen. Je snapt dus wel dat voorzichtigheid is geboden. ik hoop dat je garantie krijgt en ik hoop dat het niet iets is met compatibiliteit. Zo bekijk ik op internet reviews over een bepaald onderdeel als ik dat wil hebben zodat ik alleen het beste van het beste in huis haal.

TIP:

Gebruik witte katoennen handschoenen. Deze zijn niet duur en bij ons op het werk verplicht.
Ik weet niet of rubberen handschoenen ook mogen. Deze zijn in elke supermarkt te krijgen. je kent ze wel, die dunne handschoentjes voor de afwas, maar wel dik genoeg om duizende volts te isoleren??.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 15:31 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Misschien blijft de knop op een of andere manier contact maken, zodat het moederbord meteen weer uit gaat zodra je hem aan zet. Kijk ook ff in de PMG FAQ.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Weet je zeker dat niet alleen je moederbord deze aardbol heeft verlaten? Als je bijvoorbeeld kortsluiting gekregen hebt, is het heel waarschijnlijk dat ook je processor en RAM naar het land van hun voorvaderen zijn. Als deze er niet inzitten, kan het zijn dat ie inderdaad niet opstart. Kun je eventueel onderdelen testen in een werkende computer? Of er zonder CPU een POST is weet ik niet, ik dacht het niet overigens. In elk geval komt er blijkbaar geen power-ok signaal door, waarna je voeding ermee kapt. (kan ook dus een timingsgeval tussen voeding en mobo zijn bedenk ik net), dan zou je vervanging van je mobo moeten kunnen regelen, als de ouwe door Medion/wieookdiejedatdingaansmeert bezorgd is. Zou in elk geval Medion even een mailtje schrijven, wellicht helpt het.

@ Exuimtum : ook al is het een B-merk, het zou gewoon moeten werken, doet het dat niet, dan is ie stuk. Statische electriciteit kan, maar als je een beetje oplet gaat het wel goed (meestal, hoewel ik de gok niet meer neem)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Topicstarter
@ stefan001: Dat kwam ook bij me op. Ik heb die powerbutton-aansluiting ook al verstoken enzo. Blijven op de startknop drukken hielp ook niet.

@Exuimtum: Ik ben altijd heel voorzichtig bij het plaatsen van mobo's omdat ik weet dat die spanningen heel schadelijk gevolgen kunnen hebben. Trouwens die pc is van mijn pa en die zou nog net een half jaartje moeten meegaan want dan heeft hij weer recht op een nieuwe pc. Daarom dat ik niet heel het systeem wil vernieuwen.

@FreezeXJ: Ik zal nog alle componenten eens testen op ander systeem. Alleen cpu zal ik niet kunnen testen maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik kortsluiting zou gemaakt hebben. Ik zou niet weten wat ik mis gedaan heb.(niet eerste keer dat ik systeem zelf samenstel) Anders zit er niets anders op dat mobo terug te sturen.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 15:35:
@ stefan001: Dat kwam ook bij me op. Ik heb die powerbutton-aansluiting ook al verstoken enzo. Blijven op de startknop drukken hielp ook niet.
:?

Ik zou gewoon proberen starten door de powerr-pinnetjes gewoon even kortsluiting te laten maken, mbv een schroevendraaier.
Pagina: 1