Laptop Onboard audio v.s. Hercules Fortissimo 2

Pagina: 1
Acties:

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022
Volgende maand wil ik een stereo setje gaan aanschaffen, puur omdat ik het brakke geluid van mijn Logitech 2.1 setje zat ben. Dit zal dan bestaan uit 2 zuilspeakers en een stereo versterker. Helaas ben ik er nog lang niet uit wat dit precies gaat worden dus dat laat ik even in het midden. Prijsklasse zal voor de speakers op €200,- (maximaal) p.s. zitten en voor de versterker €250/300.

Maar ik koop dit voornamelijk om muziek af te spelen (MP3). Op dit moment heb ik alleen een laptop met Realtek HD audio die dan de muziek zou moeten verzorgen. Alleen begin ik op dit moment een beetje de twijfelen over de uitvoer kwaliteit van deze laptop. Nu heb ik dus ook nog wat losse hardware liggen waarmee ik met wat nieuw spul wel een dedicated MP3/DivX bakje kan bouwen. Ook heb ik nog een Hercules Forissimo 2 geluidskaartje liggen. Zou dit nou veel winst opleveren qua kwaliteit, of zal je dat niet gaan merken op een versterker / speakers van deze prijsklasse? Enige voordeel is dan wel dat ik geen meters kabel van mijn laptop naar de versterker hoef te leggen.

Ook zie ik eigenlijk nooit optische ingangen op versterkers van deze prijsklasse zitten, gaat het dan geen kwaliteitsverlies opleveren als ik de 3,5mm jack gebruik? Want op veel receivers zitten wel optische ingangen, is dan misschien een receiver een betere keus? Want had al wel gelezen dat een versterker qua geluid vele malen beter is dan een receiver van dezelfde prijs :?

Dus, samengevat, is een Hercules Fortissimo 2 een betere kaart dan moderne onboard geluidskaarten zoals de Realtek HD audio?

[ Voor 4% gewijzigd door Ebayzo op 17-02-2007 13:16 ]

Default blanke hetero

• Ebayzo
Schopje :>

Default blanke hetero

Verwijderd

Met hetzelfde probleem zat ik ook.
Ik had een oude versterker, zonder optisch materiaal, op mijn PC. Die had een Creative Xtreme Music, en die heb ik later verkocht. Toen zat ik weer op de Realtek HD Audio. Ik moet zeggen, het klinkt heel anders als die Creative, en dit merkte ik vooral in games.

Toen mijn versterker kapot ging, heb ik maar een receiver aangeschaft met optische ingangen. En ik moet je zeggen, dit klinkt toch wel een stuk beter dan via de 3.5mm jacks. Komt ook voor een groot gedeelte door de versterker (oud ding :P) maar ik doe niets meer liever dan via SP/DIF werken.

Beetje samengevat:
-SP/DIF = digitaal, dus hierbij is geen andere geluidskaart nodig
-Realtek en Hercules zijn beide niet echt gericht op muziekliefhebbers. Dus wil je de beste kwaliteit dan moet je verder zoeken :P
-Versterker beter als een receiver: dit moet je zelf testen. Ga eens een HiFi winkel binnen en probeer het verschil te luisteren. Ik heb het niet kunnen horen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ja, ik denk het wel. Ooit de Fortissimo 1 gehad, keurig kaartje, nu de Fortissimo 4, pure weergave op 44.1 kHz is fijn. In mijn ervaring ruist zelfs moderne (High Definition :S ) onboard audio behoorlijk. K denk dat er bij losse kaarten toch iets minder bezuinigd wordt op DACs. Verder zal de CPU usage toch wat minder zijn dan een ALC880 ofzo die nogal software-gestuurd is.

• Ebayzo
BèR schreef op zondag 18 februari 2007 @ 12:14:
Ja, ik denk het wel. Ooit de Fortissimo 1 gehad, keurig kaartje, nu de Fortissimo 4, pure weergave op 44.1 kHz is fijn. In mijn ervaring ruist zelfs moderne (High Definition :S ) onboard audio behoorlijk. K denk dat er bij losse kaarten toch iets minder bezuinigd wordt op DACs. Verder zal de CPU usage toch wat minder zijn dan een ALC880 ofzo die nogal software-gestuurd is.
Ja ok, CPU usage zal niet het probleem zijn omdat ik waarschijnlijk sowieso maar voor een dedicated bak ga, ook we makkelijk met divx e.d. Alleen het optische of analoog verhaal. Want als ik voor optisch ga, zit ik hoogstwaarschijnlijk vast aan een receiver. Ik wil gewoon het beste geluid met de PC (dus MP3) als bron.

Default blanke hetero

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als je voor optisch gaat kun je ook een losse dac aansluiten. K denk dat je met de Fortissimo 2.0 analoog aangesloten maar bitter weinig verschil gaat horen tov optisch 2.0, het laatste stukje voor de versterker is toch altijd analoog, en die 20kHz die audio maximaal is vangt onder normale omstandigheden echt niet veel storing in op 1,8m standaard interlinks.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:27

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heeft je laptop geen optical out? Vaak is die gecombineerd met je koptelefoon jack, en met een verloopstekkertje van 2 euro kun je je notebook optisch aansluiten :)

Hier stond een dode link.

• Ebayzo
strandbal schreef op zondag 18 februari 2007 @ 14:24:
Heeft je laptop geen optical out? Vaak is die gecombineerd met je koptelefoon jack, en met een verloopstekkertje van 2 euro kun je je notebook optisch aansluiten :)
Ja precies, optisch is geen probleem qua bron (ook niet op de MP3/DivX PC) maar een versterker heeft vaak geen optisch in.

Default blanke hetero

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Ebayzo schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:52:
[...]
Ja precies, optisch is geen probleem qua bron (ook niet op de MP3/DivX PC) maar een versterker heeft vaak geen optisch in.
Maar een receiver wel ;) . Waar staat trouwens dat een versterker velen maler beter is dan een receiver in dezelfde prijsklasse?

• Ebayzo
heracles schreef op zondag 18 februari 2007 @ 20:06:
[...]

Maar een receiver wel ;) . Waar staat trouwens dat een versterker velen maler beter is dan een receiver in dezelfde prijsklasse?
O-)

Lees ik op diverse sites, waaronder dit forum. Vooral in het "Show je Home cinema" topic zie je het nogal regelmatig voorbij komen. Maar ik sta open voor andere meningen. Probleem is alleen dat iedereen een eigen mening heeft en het waarschijnlijk toch luisteren gaat worden. Maar hou er wel van om al een beetje "ingelezen" erheen te gaan. Mijn keus ging in eerste instantie ook uit naar een receiver, maar als ik lees dat je voor minder / zelfde geld beter / zelfde geluid kan krijgen uit een versterker dan is dat natuurlijk wel interessant. Moeilijk....

[ Voor 15% gewijzigd door Ebayzo op 18-02-2007 22:04 ]

Default blanke hetero

Pagina: 1