[2000] Windows 2000 ziet bestanden op XP niet

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb een het volgende netwerk: pc1 (met XP Home) en een laptop (met Windows 2000). Beide hangen aan een router, beide kunnen internetten, op beide staan mappen geshared en "bestanden en printers delen" aangevinkt bij de netwerkkaarten/eigenschappen.

Via Windows XP op mijn pc1 zie ik de gedeelde mappen op mijn laptop dus die richting werkt alleen zie ik op mijn laptop pc1 niet.

Net view op de laptop geeft:
Systeemfout 6118.

De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.
Net view op pc1 geeft na een seconde of 20 keurig "pc1" en "laptop" aan.

Zowel pc1 als de laptop heeft dezelfde werkgroepnaam en beide pc's hebben dezelfde username en password.

Deze systeemfout doet vermoeden dat een firewall de toegang blokkeert, echter deze staat op de XP Home pc uit en Windows 2000 heeft geen firewall.

Ik kan overigens wel van de laptop naar pc1 pingen.

Iemand een idee hoe ik via Windows 2000 toegang krijg tot mijn gedeelde bestanden (of ueberhaubt pc1) op de Windows XP Home pc?

Ter info: op beide computers staat "computer browser" in de services aan maar ook met eentje uit ziet de laptop de pc niet.

Misschien niet van belang maar er staat in Verkenner/Extra/Mapopties/weergave nergens de mogelijkheid om eenvoudig bestanden delen in- of uit te schakelen. Is dat omdat dit de Home-editie van XP betreft?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vreemd dat je geen eenvoudig delen hebt. Dit hoort wel bij Xp Home te zitten. Als je een map wilt delen, ziet dat er dan uit zoals bij 2000 of anders? Heb je ook een tabblad security (die hoor je te hebben als je kan sharen zoals bij 2000).
Wat krijg je als je via IP adres naar de computer gaat ipv naam? Heeft Google en de GoT Search niets opgeleverd? Is bovenstaande alles wat je zelf hebt gedaan voordat je ging posten? Lees dan de volgende keer de Policie door die voor dit forum geldt.

Commandline FTW

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:12:
Vreemd dat je geen eenvoudig delen hebt. Dit hoort wel bij Xp Home te zitten. Als je een map wilt delen, ziet dat er dan uit zoals bij 2000 of anders? Heb je ook een tabblad security (die hoor je te hebben als je kan sharen zoals bij 2000).
Wat krijg je als je via IP adres naar de computer gaat ipv naam? Heeft Google en de GoT Search niets opgeleverd? Is bovenstaande alles wat je zelf hebt gedaan voordat je ging posten? Lees dan de volgende keer de Policie door die voor dit forum geldt.
Delen ziet er XP-erig uit, i.t.t. bij Windows 2000.
Tabblad security (je bedoelt beveiligingscentrum in configuratiescherm?) geeft aan dat firewall uitstaat.
Nee ik google en zoek hier op GOT al meer dan een week.

Ik begrijp alleen niet wat je met "via ip adres naar de computer gaat ipv naam" bedoelt?

Edit: Ik heb overigens ook nog NetBIOS via TCP/IP inschakelen geprobeerd (hoewel mijn laptop via DHCP zijn gegevens ontvangt) en deze staat nu weer op "NetBIOS-instelling van de DHCP server gebruiken". Beide instellingen lossen het probleem niet op.

Ik zie nu dat pingen met laptop naar ip van pc1 wel lukt maar pingen naar de naam "pc1" een time-out geeft.

Edit 2:
Ik heb beide computers een nieuwe werkgroepnaam gegeven. Ik heb mijn laptop zowel met kabel als draadloos aan mijn router hangen.

Met draad: ik heb (eindelijk) toegang tot PC1.
Draadloos: krijg ik de melding als omschreven in de eerste post.

Het ligt dus aan de WLAN adapter, althans de daaraan gerelateerde software/instellingen.

Het is een Linksys WPC54GR adapter. Omdat ik met wpa encryptie verbind en op de laptop Windows 2000 staat dat wpa uit zichzelf niet ondersteunt gebruik ik McAffee Wireless Security om toch met wpa te kunnen internetten. Dat werkt maar welllicht staat dit het bestanden delen in de weg.

Iemand een idee?

[ Voor 36% gewijzigd door -Stef- op 17-02-2007 13:43 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat het McAfee problemen geeft zou kunnen, maar ik kwam nog dit artikel tegen.
Wat ik bedoel met security is het tabblad security (of beveiliging) bij de eigenschappen van de map. Als je eenvoudig delen aan hebt staan, dan heb je een ander scherm voor delen dan bij 2000.
Via ipadres naar computer ipv naam is dus ipv \\computernaam, ga je naar \\ipadres. Werkt dat wel? NetBIOS is het beste om gewoon standaard te laten staan. Je geeft ook aan dat je via kabel prima de computer kan benaderen, dat duidt op een DNS probleem op je WiFi. Vreemd dat je dan wel internet hebt, aangezien je router als primaire DNS dienst doet. Weet je toevallig ook welke chip je wifi kaart in je laptop gebruikt van Linksys? Probeer dan namelijk eens de driver van de chipfabrikant (hoogstwaarschijnlijk RaLink).
Voer ook eens op beide computers een flusdns en registerdns uit: start > uitvoeren > cmd > 'ipconfig /flushdns' en 'ipconfig /registerdns'. Doe dit uiteraard als je niet met een kabel verbonden bent met je laptop naar de router toe, anders heeft het nog geen nut en zal de laptop via de kabel proberen te connecten naar de computer.

Commandline FTW

• KNOEST
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-01 13:19

KNOEST

ik hoorde een klok luiden...

Ik denk toch aan een instelling. Probeer het volgende: bekijk op je laptop of bij beide netwerkverbindingen wel de bestands en printerdeling aanstaat. Dit moet je per verbinding/ netwerk opnieuw instellen. Dit omdat je aangeeft dat je bekabelt wel verbinding krijgt... Check alle eventuele firewalls ook per verbindings type, dat loste het bij mij op in elk geval...

Succes.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

KNOEST schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:28:
Ik denk toch aan een instelling. Probeer het volgende: bekijk op je laptop of bij beide netwerkverbindingen wel de bestands en printerdeling aanstaat. Dit moet je per verbinding/ netwerk opnieuw instellen. Dit omdat je aangeeft dat je bekabelt wel verbinding krijgt... Check alle eventuele firewalls ook per verbindings type, dat loste het bij mij op in elk geval...

Succes.
Als bij de 'client' Bestanden en Printers delen uit staat, kan hij nog wel naar een 'server' toe waar dat wel aanstaat zonder problemen, ongeacht de interface waar het overheen gaat. Aangezien hier de 'client' de 'server' niet kan benaderen op naam via wireless maar wel via kabel staat het op de 'server' goed. Waar nu naar gekeken moet worden is wat het verschil in instellingen is van de LAN met de WLAN interface. Ik doel hier op ip adres, gateway, dns server en subnetmask.

Heeft McAfee een firewall log? Kijk daar eens in om te zien wat er gebeurt. Kijk ook eens wat er in de router allemaal staat in het log, misschien zie je daar ook nog iets staan, bijvoorbeeld dat hij een internet dns aan gaat roepen voor de naam van de lokale computer. Verander de naam eens van pc1, kan je hem dan wel benaderen?

Commandline FTW

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:06:
Weet je toevallig ook welke chip je wifi kaart in je laptop gebruikt van Linksys? Probeer dan namelijk eens de driver van de chipfabrikant (hoogstwaarschijnlijk RaLink).
Voer ook eens op beide computers een flusdns en registerdns uit: start > uitvoeren > cmd > 'ipconfig /flushdns' en 'ipconfig /registerdns'. Doe dit uiteraard als je niet met een kabel verbonden bent met je laptop naar de router toe, anders heeft het nog geen nut en zal de laptop via de kabel proberen te connecten naar de computer.
Er zit inderdaad een RaLink chipset in. Vreemd genoeg ziet mijn laptop op dit moment wel de gesharede bestanden op pc1, terwijl ik alleen maar wireless verbonden ben. Als het probleem zich morgen weer voordoet zal ik eens een dnsflush en een registerdns doen.

Voor nu in ieder geval bedankt voor je input.

Pagina: 1