shuttle 41sn Fan problemen*

Pagina: 1
Acties:

• Amien90
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2021
ik heb een barebone shuttle 41sn..helaas werd de temperatuur van de proc steeds te warm, waardoor de PC uitsloeg. Bleek dat de 80mm fan niet meer aansloeg. Heb toen de fan vervangen. Aanvankelijk leek de PC het weer naar behoren te doen. Gisteren is ie toch weer afgeslagen. De nieuwe FAN gaat ook niet meer aan. Het lijkt mij dat de FAN zelf niet kapot kan zijn .. toch?

Ik vermoed zelf dat het de sensor zelf is die kapot is. Mijn vraag is . zou dat kunnen en zoja hoe kan ik dat checken/repareren. of is dit het einde van mijn moederboard.

met speedfan wordt wel de temp aangegeven van de CPU .. maar de fan zelf slaat niet aan.
voeding is ook pas vervangen

iemand tip .. of gewoon nieuwe PC bestellen

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Fan direct aan 12V hangen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Ik zit aan 3 dingen te denken.

Voeding misschien niet goed meer (zodat ie de fans niet aan kan kicken). Al lijkt me dat een beetje onwaarschijnlijk omdat de rest het wel doet.

Fancontroller kapot.

Of dat de fan temperatuur controlled is (de fancontroller dan) en dat ie vergeet de fan weer aan te zetten als het warm begint te worden. Of, dat de controller de fan wel aan wil zetten, maar op een laag toerental en de fan net niet genoeg stroom krijgt om op gang te komen.

In de eerste 2 gevallen kun je niet zo gek veel doen, het 3e geval kun je evt in de bios kijken of de fan temp gestuurd word.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 13:32

Caveman

whahoehaha

Als alles goed werkt op het aanslaan van de fan na, zou ik gewoon de fan permanent aansluiten (eventueel op 7v voor wat geluidsreductie)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

Mischien kan je je garantie clamen. Als je die nog hebt...

• Amien90
dank voor de snelle reacties.

- voeding is niet kapot want ik heb net 2 weken geleden een nieuwe gekocht (nadat er rook kwam uit de vorige
- geen garantie meer .. de shuttle heeft afgelopen 3-4 jaar ofzo .. 24/7 aangestaan
- 12V is een goed idee .. net ff gedaan .. fan gaat direct lopen..
- de shuttle heeft een temp managment in de bios .. deze heb ik op always on gezet .. waardoor de fan alsnog niet aangaat

- het kan toch niet de sensor zijn? omdat de temp wel wordt aangegeven op de PC.. wat kapot is, is toch he signaal van de sensor naar de fan .. die moet zeggen: jij moet ff werken wat ik heb het heet
of zit dat ook verwerkt in de sensor .. waar zit deze sensor eigenlijk? meegebakken in het moederboard?

• Amien90
ok .. pc werkt weer .. thanks voor de 12v/7v tip .. stom dat ik daar niet aan gedacht heb ..

is het mogelijk om zelf een soort sensor in te bouwen? de temp zelf word nog gewoon gemeten.
ik zou natuurlijk van die fancontrollers kunnen gaan gebruiken .. maar die hebben volgens mij geen sensor .. alleen een knop om het aantal v's te regelen en daarmee de snelheid van de fan.. maar niet
automatisch .. toch? zalman fanmate?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Amien90 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:58:
ok .. pc werkt weer .. thanks voor de 12v/7v tip .. stom dat ik daar niet aan gedacht heb ..

is het mogelijk om zelf een soort sensor in te bouwen? de temp zelf word nog gewoon gemeten.
ik zou natuurlijk van die fancontrollers kunnen gaan gebruiken .. maar die hebben volgens mij geen sensor .. alleen een knop om het aantal v's te regelen en daarmee de snelheid van de fan.. maar niet
automatisch .. toch? zalman fanmate?
er zijn -dacht ik- wel temperatuurschakelaars voor fans te koop die je direct aan de 12V kunt hangen. Even zoeken is mijn tip.

• Amien90
die heb ik wel gevonden .. direct op 12V .. alleen dat zijn schakelaars aan/uit .. of dat je het aantal volt met een knop kunt aangeven .. ik wil het graag automatisch :) .. zou je dan een sensor ergens bij je processor moeten plaatsen .. of werkt het niet zo?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Amien90 schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 13:14:
die heb ik wel gevonden .. direct op 12V .. alleen dat zijn schakelaars aan/uit .. of dat je het aantal volt met een knop kunt aangeven .. ik wil het graag automatisch :) .. zou je dan een sensor ergens bij je processor moeten plaatsen .. of werkt het niet zo?
Google is your friend:

http://www.google.nl/sear...re+controlled+fan&spell=1

Hier staat een fancontroller op basis van temperatuur:
http://www.ikbenstil.nl/p...h=102_273&products_id=336

[ Voor 11% gewijzigd door j-w op 17-02-2007 13:44 ]

Pagina: 1