[Delphi/Access] Probleem op andere pc's

Pagina: 1
Acties:

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 15:33

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik heb een applicatie geschreven welke bovenop een access database draait. Op mijn ontwikkelpc werkt het, op andere systemen niet.

Ik gebruik Kadao dus heb ik geen OLE DB koppeling of wat dan ook nodig. De basis Access database werkt op alle systemen ook prima, alleen de koppeling met een tweede Access bestand levert problemen op. De Open operatie op de DB failt daar. Het is een database die een mdw bestand nodig heeft om te koppelen. Ik link voor het openen van de DB ook aan dat bestand, dus het zou goed moeten gaan. De paden heb ik naar een log geschreven en die kloppen keurig.

Cogito Ergo Credo

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Niet werken ?
Dan krijg je hoogstwaarschijnljik een foutmelding; wat zegt die foutmelding ? Dat kunnen we niet van hieruit zien.

https://fgheysels.github.io/

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
whoami schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 10:27:
Niet werken ?
Dan krijg je hoogstwaarschijnljik een foutmelding; wat zegt die foutmelding ? Dat kunnen we niet van hieruit zien.
nee ik ook niet, een try except vangt 'm af, ik zal 'm raisen en loggen.

[update:]
"U hebt niet de juiste machtigingen voor het gebruik van het object C:\....\2005.mdb Laat uw systeembeheerder of de persoon die het object heeft gemaakt, de juiste machtigingen voor u instellen."

Erg handig die Access rechten...

Zie ook topic: \[Delphi/Access] Benaderen van een Snelstart database toen werkte het dus wel voor de ontwikkelpc, maar nu het ding klaar is niet voor de andere pc's. SnelStart.mdw wordt meegegeven bij het openen als SystemDatabase

[ Voor 44% gewijzigd door jopiek op 17-02-2007 10:41 ]

Cogito Ergo Credo

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
jopiek schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 10:28:
[...]

[update:]
"U hebt niet de juiste machtigingen voor het gebruik van het object C:\....\2005.mdb Laat uw systeembeheerder of de persoon die het object heeft gemaakt, de juiste machtigingen voor u instellen."

Erg handig die Access rechten...

Zie ook topic: \[Delphi/Access] Benaderen van een Snelstart database toen werkte het dus wel voor de ontwikkelpc, maar nu het ding klaar is niet voor de andere pc's. SnelStart.mdw wordt meegegeven bij het openen als SystemDatabase
Hoe vervelend die Access rechten zijn blijkt wel, of er zit een bug in KaDao. Iig dit is de oplossing:
- Op designtime moment zet ik de SystemDatabase gewoon weer op system.mdb
- in de oncreate van (in mijn geval) de datamodule, zet ik de betreffende kadaodatabase SystemDatabase op de gewenste mdw file.

Nu werkt het opeens wel goed. Gisteren uren mee geworsteld, dankzij een eenvoudige, voor de hand liggende tip van whoami, toch nog even extra in die rechten gekeken (ik wist al wel dat het daar aan moest liggen, maar nu wist ik het door de log voor 100%) het opgelost.

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

jopiek schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 10:28:
Je hebt 't al opgelost, maar een essentiele exception onderdrukken is natuurlijk nooit handig. Je blijft je dan een breuk debuggen. "Ja, maar op mijn machine werkt 't!"...

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:00:
[...]
Je hebt 't al opgelost, maar een essentiele exception onderdrukken is natuurlijk nooit handig. Je blijft je dan een breuk debuggen. "Ja, maar op mijn machine werkt 't!"...
Het probleem is echter dat Excel en Acces af en toe zeer irritante fouten tonen (met name excel). Bijv. excepties op nmerieke velden die niet helemaal goed geformatteerd zijn. En zo ook deze Access error. Voor de klant is het alleen zaak om te weten of het importeren gelukt is en is een error van 5 regels alleen maar verwarrend. Ik laat dus gewoon zien in de software of het importeren gelukt is of niet en daar gaat het om.
Daarnaast was het goed getest, alleen dit deel niet op onafhankelijkheid van de ontwikkelmachine.

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Je hoeft ook niet iedere exception in vol ornaat aan de gebruiker te tonen, maar loggen is wel 't minste wat je kunt doen (tip: madExcept).

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 12:02:
Je hoeft ook niet iedere exception in vol ornaat aan de gebruiker te tonen, maar loggen is wel 't minste wat je kunt doen (tip: madExcept).
Tnx, daar kijk ik eens even naar.

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1