Linksys WRT54GS router als AP achter een Livebox werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ben momenteel bezig om een netwerk op te zetten voor thuis. Dat lukt allemaal heel aardig maar wat me maar niet wil lukken is om mijn Orange Livebox (DHCP aan, deelt adressen uit in de range 192.168.1.2-50) IP-adressen uit te laten delen aan apparaten die aan de erachter hangende Linksys WRT54GS zijn gekoppeld.

Die WRT54GS heb ik nou eenmaal, een accesspoint was achteraf misschien handiger geweest. Momenteel zit er de DD-WRT firmware op vanwege de wat uitgebreidere functionaliteit. Het probleem is echter niet anders met een std-firmware.

Wat wil ik bereiken?
Livebox deelt adressen uit aan álle apparaten, WRT54GS niet.
Gateway voor alle pc's/laptops moet het ip-adres van de Livebox (192.168.1.1) zijn en niet die van de WRT

Huidige instellingen:
Livebox: DHCP aan, range 192.168.1.1-50 (subnet 255.255.255.0 etc)
Linksys: DHCP: disable(forwarder), WAN IP = DHCP (hij krijgt een aut IP van de Livebox), LAN IP moet ik zelf opgeven (waarom, voor een accesspoint??) 192.168.1.2.

Nu is het zo dat ik in de nieuwe setup geen IP-adres krijg op mijn laptop, zowel via kabel als onbedraad. Als ik het met wat gerommel wel zover krijg, dan is de gateway niet 192.168.1.1 maar 192.168.1.2 (dus dan is blijkbaar de WRT54GS tóch DHCP aan het spelen?....).

Als de gateway van mijn pc's niet overal gelijk is dan kan mijn nieuw aangeschafte MFC netwerkprinter/scanner niet afdrukken via het netwerk dat achter de router hangt. Hoe los ik dit op een correcte manier op door de router te laten functioneren als AP? Via de search heb ik al gezien dat er meer mensen zijn met dit probleem maar een recht-toe-recht-aan oplossing heb ik nog niet gezien. Werkt deze combi gewoon niet goed samen of weet iemand wel een goede oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door Toink op 17-02-2007 00:01 ]

• Toink
  • Niet online
Ben er op basis van dit topic al achter dat je de WRT eerst in moet stellen als AP en daarna de kabel van de Livebox naar de router moet verplaatsen van WAN naar een LAN aansluiting.

Linksys WRT54g 'ombouwen' naar AP

De vraag is nu alleen hoe ik de WRT precies in moet stellen? Dat staat in bovenstaand topic niet zo duidelijk. Ik heb een WAN die ik static instel op 192.168.1.50 en vervolgens kan ik daar subnet 255.255.255.0 en gateway/DNS op 192.168.1.1 instellen.

Dan, als ik de DHCP uit zet dan kan ik nog een keer de local instellingen veranderen:
IP: 192.168.0.1
subnet: 255.255.255.0
gateway/dns: 192.168.1.1

Wanneer ik dit instel dan krijg ik tóch nog geen IP toegekend. Als ik 'm dan op de laptop fixeer op 192.168.1.30 dan heb ik verbinding en internet.... wat zie ik over het hoofd?

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-03 12:03

itsalwaysme

Graast voor DB

je kan de WRT toch gewoon op bridge-modus zetten, DHCP uit, nog wel een ip geven in de livebox range. en dan zou hij het moeten doen. Moet je wel de kabel in de WAN poort doen.

Wat je ook kan doen, is je kabel gewoon in je WAN poort proppen en dan de WRT laten werken als router. het nadeel is dat je alle poorten door de livebox en door de WRT moet forwarden. Ik weet overigens niet of dat langzamer is.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Toink
  • Niet online
De kabel heeft altijd in de WAN-poort gezeten maar dat werkt dus niet in combinatie met mijn printer. Vandaar dat ik hem al AP wil gebruiken.

Verwijderd

Om je linksys als switch en accespoint te gebruiken (zonder router functie) moet je het volgende doen:
- Geef de linksys als LAN ip adres: 192.168.1.51 (Buiten de DHCP scope van livebox).
- Plaats de kabel *NIET* in de WAN poort, maar in een van de normale ethernet poorten en je bent klaar.

• Toink
  • Niet online
Bedankt maar dat schrijf ik zelf al hierboven. Toch geeft ie geen IP-adressen door dus blijkbaar staat één van de andere instellingen niet goed. Misschien kun je daar nog iets over zeggen?

Verwijderd

Ok, het is nog vroeg :).

Maar jij stelt je WAN ip ook in op de range van de livebox, misschien dat dat voor een probleem zorgt.

Ik zou bij de WAN instellingen van de linksys even een ander netwerk kiezen, bv:

Static IP
IP Adres 10.0.0.1
Subnet Mask 255.255.255.0
Gateway 0.0.0.0

Meer zou je niet hoeven in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2007 09:09 ]

• Toink
  • Niet online
Wanneer ik die waarden invul krijg ik melding dat ik een invalid gateway value in heb gevuld bij de WAN. Zet ik daar toch 192.168.1.1 in dan krijg ik hetzelfde liedje als eerst. Overigens kan ik de WAN poort ook uitschakelen maar ook dan nog steeds geen DHCP.

Maargoed, om het wat te vereenvoudigen heb ik de originele firmware er weer opgezet met de volgende settings:

Afbeeldingslocatie: http://img1.putfile.com/thumb/2/4709040962.jpg

Met deze settings werkt alles als ik een IP forceer maar krijg ik geen IP toegekend terwijl er een kabel loopt van de Livebox naar een LAN-poort van de WRT54G. Wie helpt me aan het laatste stukje info?

>>> PROBLEM FIXED. HyperWRT met exact dezelfde instellingen werkt wel (?).

[ Voor 98% gewijzigd door Toink op 17-02-2007 15:37 ]

Pagina: 1