Toon posts:

Half transparante achtergrond

Pagina: 1
Acties:
  • 460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor onze vriende groep een klein gastenboek van het internet gehaald (php) en deze heb ik in style en script wat zitten verbouwen.. Nou hebben we eigenlijk en vrij irritante achtergrond (plaatjes met verschillende kleuren en de basis kleur is zwart, op dat zwart zijn allemaal plaatjes geplakt met O.A. wit er in). Ik wil deze achtergrond absolut houden maar ik kan geen goede letterkleur vinden (momenteel wit, kun je op de meeste kleuren wel lezen maar dus niet op de witte delen).. Mooier lijkt het me om de tabellen (waar de tekst dus in staat) een wat vaag zwarte kleur te geven zodat je nog wel vaag de achtergrond kunt zien maar de tekst wel goed kunt lezen..
Ik heb voor dit een mooi programmatje, Jasc Software Paint Shop Pro 7 en Animation Shop 3.. Ik zorg voor een vakje van bijv. 10x10px en zorg voor een transparante achtergrond.. Dan verf ik hem zwart en kan ik via pallet lagen hem zeg maar half doorzichtig maken zodat hij een beetje transparant is maar ook zwart, dit doe ik dan als achtergrond van de tabel (waar de tekst in staat) en probleem opgelost.. Het enige probleem is dat ik hem niet goed op het web krijg.. Als het goed is krijg ik hem wel goed opgeslagen maar op de webpagina ziet hij bijv. 100% grijs, dus niet half transparant.. Iemand enig idee hoe ik dit in hels naam kan oplossen dat hij dat wel goed doet?
(site adres wil ik liever niet geven dat er niet iedereen op komt, ik zal kijken of ik tijd heb morgen om even een demotje voor jullie op het web te zetten, dan weten jullie waar ik over praat.)

BTW,
Kom er net achter dat hij het volgensmij niet goed opslaat, iemand een programma/idee hoe ik hem wel zo kan opslaan als ik wil? Dus bijv. half of een kwart transparant (dus I.P.V. transparante achtergrond krijg je dan vaag die plaatjes te zien) en de rest zwart achtig/vaag zwart..

Verwijderd

JPG: Geen transparantie
GIF: Alleen 100% transparantie
PNG: Semi-transparantie

Welk bestandsformaat gebruik je?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
bij psp 7 is het trouwens ook zo dat als je png hebt, dat je hem niet normaal moet opslaan maar via file->export..
daar kan je dan ook aangeven dat hij deels transparant moet zijn. (bij png)

trouwens moet je op websites nog wat truukjes toevoegen om hem in IE 6 en ouder deels transparant te maken ivm MS buggyness

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En dan heb je nog een wat grove methode, maar die werkt wel zonder scripting op de meest antieke browsers: een pixel-om-pixel GIF als background image.

edit:
Die kleine puntjes links bovenin, dat is 'm ;)

[ Voor 12% gewijzigd door benoni op 16-02-2007 23:14 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:01
Uhm, DHTML/CSS?
http://www.w3schools.com/dhtml/dhtml_css.asp

code:
1
filter: alpha(Opacity=20);

Zomaar een ideetje (lijkt me een stuk makkelijker dan met plaatjes gaan klooien).

[ Voor 19% gewijzigd door NitroX infinity op 16-02-2007 23:34 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• BasieP
NitroX infinity schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:31:
Uhm, DHTML/CSS?
http://www.w3schools.com/dhtml/dhtml_css.asp

code:
1
filter: alpha(Opacity=20);

Zomaar een ideetje (lijkt me een stuk makkelijker dan met plaatjes gaan klooien).
waar je bij mijn weten direct alle onderliggende elementen mee transparant maakt ;)
bovendien heb je 4 regels code nodig (voor 4 verschillende browser typen 1)
elke browser snapt dus 3 regels niet wat resulteert in of conditional comments, foutieve code (in alle browsers) of ranzige javascript.

• NitroX infinity
Ik heb voor onze vriende groep een klein gastenboek van het internet gehaald...
ff navragen welke browsers ze gebruiken, gebruiken ze dezelfde dan is het toch geen probleem? :)

Overigens dacht ik aan het transparant maken van de achtergrond afbeelding, daar ligt als het goed is niets onder :P

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• BasieP
NitroX infinity schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:51:
[...]

ff navragen welke browsers ze gebruiken, gebruiken ze dezelfde dan is het toch geen probleem? :)
behalve dat je het jezelf foutief aanleert en niemand meer van browser mag wisselen ;)
Overigens dacht ik aan het transparant maken van de achtergrond afbeelding, daar ligt als het goed is niets onder :P
als jij een achtergrond afbeelding opvat zoals het hoort (Dus css property 'background-image') dan kan er prima iets 'op' dat divje, table, body of whatever element zitten hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door BasieP op 16-02-2007 23:52 ]

• NitroX infinity
Ik ging er van uit dat die plaatjes op de body zelf zaten, niet op tabellen etc.
Maar dan zou je alsnog een div/tabel met een een z-index van -1 er in kunnen gooien, toch?

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023

hobbeldebobbel

tjop tjop

als je eeen gifje neemt van 2x2 pixels en daar van links boven en rechts onder de kleur grijs maakt en de rest doorzichtig laat dan krijg je als resultaat een 50% transparent ding.

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hobbeldebobbel schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 14:54:
als je eeen gifje neemt van 2x2 pixels en daar van links boven en rechts onder de kleur grijs maakt en de rest doorzichtig laat dan krijg je als resultaat een 50% transparent ding.

Je kunt ook het gifje uit mijn post hierboven pakken ;)

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 22:30

Zerora

Ik Henk 'm!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:47:
JPG: Geen transparantie
GIF: Alleen 100% transparantie
PNG: Semi-transparantie

Welk bestandsformaat gebruik je?
PNG kan wel transparantie aan, maar raad ik af ivm het support van sommige browsers. IE kan geen PNG transparantie aan bijv.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb het op http://atlex.nl/ opgelost door over de achtergrond een witte layer te leggen in Paint.net en die halftransparant gemaakt. Vervolgens heb ik 'm als JPEG opgeslagen en dan komt er dit uit. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, alleen idd via IE krijg je die PNG afbeelding niet goed weergegeven.. Ik gebruik aaltijd Mozilla FireFox, en daar werkt hij perfect op..
Hoe kan ik dit oplossen dat hij dat ook via IE goed doet? Ik kan iedereen natuurlijk ook FireFox laten gebruiken, maar dat pixel om pixel geeft geen mooi effect...
Jullie hadden iets met DHTML maar kan dit in PHP pagina's? En hoe moet ik die toepassen? Dit is volgensmij best een probleem omdat de meeste nog een oudere verzie van IE gebruiken (dus niet IE 7.0 of Mozila FireFox)..

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 21:17
Volgens mij heb je hier wel wat aan.

Een PNG (JS) hack. Nadeel is dan alleen dat mensen JS geactiveerd moeten hebben...

[ Voor 20% gewijzigd door borstel op 17-02-2007 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt niet omdat het een achtergrond is dus die heeft geen with en hight instellingen...

• BasieP
Zerora schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 15:06:
[...]

PNG kan wel transparantie aan, maar raad ik af ivm het support van sommige browsers. IE kan geen PNG transparantie aan bijv.
http://basiep.nl/fotos/ <-- dat is toch echt half transparante png's in IE...

Verwijderd

Topicstarter
Zeker IE 7, op mijn website doet hij het niet goed gecheckt met IE 6.0.. Tevens krijg ik een heele bult reclame van lycos (via IE dan hé, gebruik normaal Mozilla Firefox is veele malen beter :)) weet iemand misschien hoe je die kl*te banners (niet die helemaal bovenin maar net eronder) weg kunt krijgen?..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 20:05 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Betalen voor je hosting. :) Lycos is gratis, en in ruil daarvoor krijg je reclame op je site.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de achtergrond heb ik denk ik al een oplossing en ik denk dat het met die reclame ook wel goed gaat komen, even terug bladeren op een ander forum of dat daar het juiste script bij staat... Die reclame die ik weg wil hebben is weg te krijgen de andere niet maar dat maakt me niks uit..

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alpha in een achtergrond-PNG in <= IE6 kan heel eenvoudig, zie dit voorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Blaise op 19-02-2007 22:44 ]

• akaIDIOT
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:33
Als je een egale achtergrondkleur achter je plaatje hebt kan je de PNG "background-chunk" gebruiken. Dit zorgt er voor dat als een browser geen alpha-meuk ondersteund alle transparantie berekend wordt alsof de gespecificeerde kleur er achter zit. IE snapt dat ook, terwijl FF e.d. gewoon de exhte alpha-meuk pakken. TweakPNG kan dat prachtig, net als nutteloze chunks (met name fotosoep kan daar wat van) er uit halen (voor kleine plaatjes scheelt dat al gauw 50%). TweakPNG is hier te vinden.

*stu!ter* *boink*

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan kan je in 99% van de gevallen beter een JPG gebruiken.
Pagina: 1