Game pc ± €1500

Pagina: 1
Acties:

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 09:30
Hallo tweakers,

Ik ben nieuw hier op tweakers, en ik wil graag een goede game pc gaan aanschaffen waar ik wel een jaar of 2 mee vooruitkan. Naast games wil ik hem ook voor zware toepassingen zoals winrar, quickpar ed gebruiken, maar dan wil ik het liefst nog wel tegelijkertijd iets anders kunnen doen op de pc.
Er zijn echter nog wel een paar knelpunten waar ik niet uitkom.

Componenten:

Processor: Intel C2D E6600
Leek me wel de beste keuze, prestaties goed in verhouding met prijs
Had eerst nog wel even getwijfeld tussen de E6400 en deze, maar ik denk dat deze toch beter geschikt is.

Videokaart: Gainward Geforce 8800GTS 640MB Golden Sample
Ik wil wel zeker een 8800GTS, maar bij Digitique hebben ze twee 8800GTS 640MB kaarten van Gainward, 1 normale en 1 'Golden Sample' versie. Op de site van zowel Digitique als Gainward kon ik niet vinden wat de verschillen waren. Weet iemand wat het uitmaakt? De prijs van de Golden Sample is 15 euro duurder. Ik wil geen 320MB kaart.
Ik neem toch de golden sample deze is standaard vanuit de fabriek uit a overgeklokt.

Geheugen: Kingston KVR667D2N5K2/2G 2GB 667Mhz
Hier zit dus een knelpunt. Ik wil wel een beetje overklokken, maar ik zou niet weten welk geheugen ik nodig heb om de 3Ghz te halen. Is 667 Mhz geheugen daarvoor genoeg, of moet ik dan echt naar de 800 Mhz? Ik zat te denken om het geheugen uit de Best Buy Guide van januari te nemen, de Kingston KHX6400D2LLK2/2G van 2GB 800 Mhz, maar dan zit ik meteen aan het randje van mijn budget en kan ik geen windows, muis en toetsenbord meer betalen. Als ik gewoon geheugen zou nemen, dan zou het denk ik de Kingston KVR667D2N5K2/2G worden, 2GB 667 MHz.
Graag jullie advies hierover.

Gewoon goedkoop geheugen schijnt ook goed te zijn, dus neem ik dat.

Moederbord: Gigabyte GA-965P-DS3
Komt ook uit de Best Buy Guide van januari. Lijkt me een goed moederbord en alles wat ik nodig heb zit erop dacht ik zo.

Harde schijf: 1x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB SATA
Meer heb ik voorlopig niet nodig, later kan ik altijd nog een tweede schijf erbij kopen.

Behuizing: Cooler Master Mystique 631 Zwart
Vind ik een mooie kast, en hij schijnt ook goed te zijn.

Voeding: Antec NeoHE 500 Watt Antec Smartpower 2.0 500 watt
Deze leek mij wel goed, maar is er misschien een goed goedkoper alternatief?
Misschien is de Antec Smart Power 2.0 500 of 450 watt ook goed?

Ik neem inplaats van de NeoHE toch de Smartpower 2.0, lijkt me ook wel genoeg, aangezien in het gamesysteem van de BBG van januari maar een Smartpower 2.0 450 watt zit, en daar zit dan wel een 8800GTX in.

Processorkoeler: Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Prestaties schijnen heel goed te zijn, en nog een zacht prijsje ook.

Monitor: Samsung 206BW 20" breedbeeld
Snelle reactietijd van 2ms, een soort opvolger denk ik van de 205BW, die ik in eerste instantie wilde nemen, maar deze lijkt me beter en ik vind hem ook mooier.

DVD-brander: Samsung SH-182M
Schijnt een goed apparaat te zijn, en heeft ook lightscribe.

Toetsenbord en muis: nog onbekend. Iemand aanbevelingen?

Verder wil ik ook graag Windows Vista Home Premium erbij nemen, maar dat kan alleen als mijn budget dat toelaat. Iemand nog wat besparingstips misschien?

Ik hoop dat ik mijn eerste post zo goed verzorgd heb.

Groet,
Roland

[ Voor 8% gewijzigd door blu-fox op 17-02-2007 11:47 ]

#FFTB #CRO validator Kingstaker

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor 3ghz moet je een FSB van 333 hebben. Dit betekent dat je 667mhz geheugen moet hebben om dat synchroon te draaien. Als je wilt weten hoe het precies werkt moet je maar even rondzoeken want dit is al tig keer gevraagd.
Verder ziet het er aardig uit, eventueel kun je nog de 320MB versie overwegen van de 8800GTS. Die presteert maar weinig minder, maar scheelt wel veel geld.

• blu-fox
Bedankt voor je antwoord.
Voor hoge resoluties was het toch beter om een 640MB versie van de 8800GTS te nemen? Tenminste dat had ik gelezen.
En wat is nou eigenlijk het verschil tussen normaal geheugen en overclock geheugen behalve de koeler eromheen? Ik heb al gezocht op het forum, maar ik kon het niet vinden, alleen hele oude topics. Heeft iemand een link naar meer info misschien?
En over de monitor, ik las net ineens dat mensen hun 226BW ingeruild hadden voor een andere omdat de prestaties toch niet goed waren, is er misschien een beter alternatief voor de 206BW?

Groet,
Roland

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
hesr schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:12:
Bedankt voor je antwoord.
Voor hoge resoluties was het toch beter om een 640MB versie van de 8800GTS te nemen? Tenminste dat had ik gelezen.
Ja, maar het is het geld imo niet waard. Anandtech heeft een leuke benchmark.
En wat is nou eigenlijk het verschil tussen normaal geheugen en overclock geheugen behalve de koeler eromheen? Ik heb al gezocht op het forum, maar ik kon het niet vinden, alleen hele oude topics. Heeft iemand een link naar meer info misschien?
Overklokgeheugen is geheugen waarmee je je processor goed kunt overklokken of geheugen dat je kunt overklokken (of beide).
En over de monitor, ik las net ineens dat mensen hun 226BW ingeruild hadden voor een andere omdat de prestaties toch niet goed waren, is er misschien een beter alternatief voor de 206BW?

Groet,
Roland
Er is in dat segment een boel concurrentie. Maar ik zie niet in wat er slecht is aan de 206BW. Het is wel een scherm met een TN paneel, maar dat voldoet voor de meeste mensen.

• blu-fox
Oke, ik denk dat ik eruit ben. Ik neem de Gainward 8800GTS 640MB Golden Sample, die is maar 15 euro duurder maar ik al vanuit de fabriek overgeklokt.
Ik neem het goedkope kingston geheugen van 667Mhz en de smartpower 2.0 inplaats van de neohe.
Zo kan ik ook vista erbij nemen en toetsenbord en muis.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

hesr schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:08:
Oke, ik denk dat ik eruit ben. Ik neem de Gainward 8800GTS 640MB Golden Sample, die is maar 15 euro duurder maar ik al vanuit de fabriek overgeklokt.
Ik neem het goedkope kingston geheugen van 667Mhz en de smartpower 2.0 inplaats van de neohe.
Zo kan ik ook vista erbij nemen en toetsenbord en muis.
tip : bezuinig NOOIT op je voeding ;) zeker niet als je een 8800 GTS neemt ;)

een budget 500watt power supply levert echt niet meer dan 400watt ;) hij piekt alleen wat hoger ;) de langere load kan hij niet aan.

verder is het geheugen meer dan voldoende, wil je overclocken? dan kan je later altijd nog geheugen koelers aanschaffen, wat stukken aan geld scheelt en bijna net zo goed is ;)

Daarnaast zou ik toch voor Vista Ultimate gaan, zeker als je alles met je PC wilt doen wat er mogelijk mee is ;) je kan gewoon een oem versie aanschaffen omdat je een hele PC neemt. Home premium is 90 euro, Ultimate is 166 ;)

[ Voor 12% gewijzigd door KatirZan op 16-02-2007 23:12 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Mxxx
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Hoi,

Zoals gezegt gewoon 667 mhz geheugen nemen kan hij precies op 3ghz en je wat betreft je voeding ik heb zelf een Tagan 480 watt maar ik naast me een stroom verbruik metertje staan

en ik krijg hem maar tot 300watt met:

E6600
2 hd's
1 dvd speler
ati x1900xt 512 mb
1 switch en klein 2.1 setje
en beeldscherm samsung syncmaster 940BF 19inch

krijg ik hem niet over de 300 dus met antec smart power 450/500 red je het makkelijk

en op dit moment beetje tweakers forum kijken en msn en muziek trekt hij 176 watt dus ikd enk dat je geen zorgen hoeft te maken ;)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Mxxx schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:56:
Hoi,

Zoals gezegt gewoon 667 mhz geheugen nemen kan hij precies op 3ghz en je wat betreft je voeding ik heb zelf een Tagan 480 watt maar ik naast me een stroom verbruik metertje staan

en ik krijg hem maar tot 300watt met:

E6600
2 hd's
1 dvd speler
ati x1900xt 512 mb
1 switch en klein 2.1 setje
en beeldscherm samsung syncmaster 940BF 19inch

krijg ik hem niet over de 300 dus met antec smart power 450/500 red je het makkelijk

en op dit moment beetje tweakers forum kijken en msn en muziek trekt hij 176 watt dus ikd enk dat je geen zorgen hoeft te maken ;)
Athlon XP 64 3000+ @ 2,65ghz
1gb Corsair Twin @ volt OC
BFG 7600GT OC (640mhz/1520mhz)
120gb SATA2 hdd
300GB SATA2 hdd
200GB IDE hdd
DVD brander
DVD speler
5.1 set op 7.1 Creative soundboard
En de standaard zooi op mijn videokaart, toetsenbord en muis etc...etc...

340Watt peak ;) geloof mij, neem een goede voeding, zoals ik hierboven al vermeld heb ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
KatirZan schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 10:01:
[...]

Athlon XP 64 3000+ @ 2,65ghz
1gb Corsair Twin @ volt OC
BFG 7600GT OC (640mhz/1520mhz)
120gb SATA2 hdd
300GB SATA2 hdd
200GB IDE hdd
DVD brander
DVD speler
5.1 set op 7.1 Creative soundboard
En de standaard zooi op mijn videokaart, toetsenbord en muis etc...etc...

340Watt peak ;) geloof mij, neem een goede voeding, zoals ik hierboven al vermeld heb ;)
Vooral door dat overclocken, anders kom ook jij niet boven de 300W

een 8800 verbruikt natuurlijk ook wel wat extra, maar het zal mij verbazen als je constant boven de 400W komt. Zelfs met een klein beetje overclocken.
Dus ook met een minder 500W gaat het prima draaien. (zolang het geen sweex/qtec is..)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Je systeem ziet er super uit! Ik heb over geen enkel onderdeel opmerkingen, behavle dat het hele goede keuzes zijn.

Over het geheugen klopt het inderdaad dat 667Mhz (heet ook wel DDR2-PC5300 geheugen) perfect is voor jouw doelen, de Core2Duo kan dan prima tot 3.0Ghz worden geklokt. Je hoeft geen speciaal geheugen te kopen met koeling of geheugen wat specifiek voor overklokkers is uitgebracht oid. De prijzen zijn gelukkig weer wat gedaald, 2Gb DDR2 RAM (667mhz) is al voor 120 euro te krijgen.

Over de voeding: Op zich heeft KatirZan gelijk dat je niet teveel moet bezuinigen op de voeding. Maar een SmartPower2 450Watt nemen in plaats van een NeoHe 500 Watt kan echt wel in een systeem als dit. De Smartpowers zijn bijna net zo goed als de NeoHE, één stapje minder maar toch van Antec (is een A-merk). Dat is absoluut geen probleem. Als je nou een Sweex voeding zou nemen ofzo, dan was het een heel ander verhaal geweest. Dergelijke goedkope voedingen leveren niet wat ze beweren en zijn veel minder stabiel. Maar de smartpower is gewoon goed. Jouw systeem zal hooguit 350 watt trekken, zelfs met die 8800-videokaart, dus met 450Watt zit je veilig.

Oftewel een prima systeem! Voor de muis heb ik zelf de Logitech MX518 besteld, een goede gamingmuis met internettoetsen (volgende/vorige). Als toetsenbord heb ik een simpel Logitech Media Keyboard besteld, die volstaat volgens mij prima en kostte slechts 12 euro bij Azerty. Ziet er ook netjes uit, is zwart en heeft een paar extra knoppen voor het gemak. Beide zijn ze met draad, omdat ik dan nooit hoef op te laden. Een muis waarvan de batterijen leeg gaan is voor mij een stap terug en niet vooruit. In mijn situatie heb ik niks aan draadloos, misschien is dat bij jou anders.

Als je echt iets speciaals wilt, kun je gaan voor de G11 of G15 (met ingebouwd lcd-schermpje) toetsenborden, maar die vind ik zelf veel te duur. Er zijn ook toetsenborden met toetsen die indrukken als een laptop, zoals de Logitech Ultra-flat. Dat vinden sommige mensen heel prettig, anderen juist niet (zoals ik). Als je een combinatieset zoekt, is misschien de MX3000 set wel wat. Succes verder!

[ Voor 4% gewijzigd door geert1 op 17-02-2007 10:51 ]

• blu-fox
Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!
Ik heb even de startpost geupdate, ik neem nu het goedkope geheugen en een Smartpower 2.0 500 watt voeding, lijkt me genoeg aangezien er in de gamepc van de BBG van januari maar een Smartpower 2.0 450 watt zit, en daar zit wel een 8800GTX in.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
KatirZan schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:11:
[...]

tip : bezuinig NOOIT op je voeding ;) zeker niet als je een 8800 GTS neemt ;)

een budget 500watt power supply levert echt niet meer dan 400watt ;) hij piekt alleen wat hoger ;) de langere load kan hij niet aan.

verder is het geheugen meer dan voldoende, wil je overclocken? dan kan je later altijd nog geheugen koelers aanschaffen, wat stukken aan geld scheelt en bijna net zo goed is ;)

Daarnaast zou ik toch voor Vista Ultimate gaan, zeker als je alles met je PC wilt doen wat er mogelijk mee is ;) je kan gewoon een oem versie aanschaffen omdat je een hele PC neemt. Home premium is 90 euro, Ultimate is 166 ;)
Nooit bezuinigen op je voeding? Ja, als je een Sweex of Trust voeding neemt van 15 euro gaat dat op, maar een Antec 450 Watt voeding is gewoon genoeg. Dus kan je zo besparen.

Jij gebruikt die ' ;) ' wel erg veel zeg :P .

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

hello_moto schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:19:
[...]
Nooit bezuinigen op je voeding? Ja, als je een Sweex of Trust voeding neemt van 15 euro gaat dat op, maar een Antec 450 Watt voeding is gewoon genoeg. Dus kan je zo besparen.

Jij gebruikt die ' ;) ' wel erg veel zeg :P .
offtopic:
Ja, dat is een tik, dat heb ik wel vaker...

Net even mijn eigen PC door gemeten (bovenstaande dus) en onder full load inclusief de koeling op maximum, alle schijven die aan het draaien zijn pakt deze 340watt weg van mijn voeding :)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1