[ATI X****] Vertical sync troubles, driver prob?

Pagina: 1
Acties:

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb al een tijd last van het feit dat de vertical sync functie niet lekker werkt.

Gerelateerde hard-/software gegevens

CPU: Intel C2D E6600
3D: ATI X1900XTX (Crucial)
Scherm: Samsung 930BF @ DVI

Het probleem

Nu kunnen er een aantal mogelijkheden zijn waarom het niet lekker werkt. Eerst maar even een beschrijving van het probleem:
Ik stel altijd in het ATI Catalyst Control Center in, dat ik vertical sync geforceerd aan wil hebben ("always on").
Maar wanneer ik dan BattleField 2 ga spelen (het enige spel wat ik wel eens speel), dan is vertical sync gewoon UIT. Zeer irritant, want voor het oog lijkt dat dus veel minder vloeiend + irritante beeld verdeling.
In windows XP hielp het meestal om de driver defaults te laden, en vervolgens de optie weer in te stellen (always on). Ik kon dan 1, of een paar keer, spelen met vsync aan. Met de laatste Omega driver had ik het probleem niet. Het deed zich na 10 x spelen in ieder geval nog niet voor.
Echt 100% zeker kan ik dit niet zeggen, omdat ik op dat moment ben overgeschakeld op Windows Vista Business.
En, helaas, de ATI Catalyst 7.1 driver voor windows Vista geeft hetzelfde resulaat als de ATI drivers voor windows XP. Helaas geen Omega drivers nog voor Vista, dus dit heb ik niet kunnen testen.

Ik vind het een appart probleem, aangezien het gekomen nadat ik geupgrade ben naar een X1900XTX kaart van een X850 kaart. Het probleem kan ik niets over vinden. Logische stelling zou zijn, dat het dus aan de X1900XTX ligt. Maar dit wordt minder waarschijnlijk als ik zeg dat een vriend van me ook dit probleem had met een X800XTPE tot dat hij de omega drivers ging gebruiken. Maar dan vind ik het op zich vreemd dat er niets te vinden is op internet, of zijn er zo weinig mensen die met vsync aan spelen ?

Eventuele oorzaken

Nu zou het probleem in een aantal dingen kunnen liggen:

1.De X1900XTX is niet helemaal gezond meer
2.De fout zit in Battlefield 2
3.Een bug in de ATI drivers

1. Dit lijk me niet waarschijnlijk, omdat een vriend van me hetzelfde probleem meende te hebben met zijn X800 XT PE. Ik ben niet geheel zeker over de correctheid van zijn instellingen, maar het probleem was ook bij hem weg bij gebruik van de Omega drivers.

2. Ook dit lijkt me niet de oorzaak, omdat de ATI driver het laatste woord zou moeten hebben wanneer vertical sync op "always on" staat.

3. Waarschijnlijk, ik vraag me af of meer mensen hier last van ondervinden.

Ook sluit ik niet uit dat het een combinatie is van de ATI drivers die niet lekker samenwerken met dual core CPU's. Het probleem kwam eigenlijk nadat ik een en ander had geupgrade (opteron 146-->opteron 170, X850XT --> X1900XTX). Daarbij deed ik ook een nieuwe instalatie van windows XP met nieuwe drivers. Ik weet niet meer welke drivers dit toen waren, maar ik heb in ieder geval 6.9 tot en met 7.1 getest.

Mijn vraag

Mijn vraag is eigenlijk simpel:
Hebben meerdere mensen het probleem dat vertical sync. niet aan wil bij gebruik van ATI drivers ?
Geef evt aan of je single of dualcore gebruikt/welke driver/ welk spel.

Alvast bedankt :)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

als het goed is zou je meer fps moeten krijgen met V-sync uit en dus een vloeiendere ervaring moeten hebben

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:12:
als het goed is zou je meer fps moeten krijgen met V-sync uit en dus een vloeiendere ervaring moeten hebben
Meer fps krijg je wel ja, maar vloeiender lijkt het zeker niet. Alles boven de 60 fps kan een menselijk ook niet meer registreren, dus 180fps of 60 fps maakt niet uit.
Maar doordat het beeldscherm een refreshrate heeft (bijvoorbeeld een TFT op 70 Hz) zal, wanneer er meer FPS dan de refreshrate wordt toegestuurd naar de monitor, een blokkerig beeld ontstaan bij beweging. Dit komt omdat niet ieder pixeltje van het beeld de informatie van hetzelfde frame ontvangt.

Vertical synchronisation zorgt er dus voor dat dit wel gebeurd, doordat de FPS gesynchroniseerd wordt met de refreshrate van de monitor.

Dit soort beelden kom je dus alleen tegen als vsync niet ingeschakeld is.

Maargoed, dit is verder offtopic, want de functie werkt gewoon niet correct hier.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

ik krijg exact dezelfde beelden met vsync aan of uit... (heb dan wel nvidia) owjah en om je uit een droom te helpen... een refreshrate heb je geen ene fuk aan bij TFT's, die werken namelijk helemaal anders als een CRT waardoor je dit type beeld met vervorming blijft houden... helaas...

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:34:
ik krijg exact dezelfde beelden met vsync aan of uit... (heb dan wel nvidia) owjah en om je uit een droom te helpen... een refreshrate heb je geen ene fuk aan bij TFT's, die werken namelijk helemaal anders als een CRT waardoor je dit type beeld met vervorming blijft houden... helaas...
Uhm... type van vervorming blijft houden? Als je het over dingen als Ghosting hebt, oke... Maar dit is een probleem dat los staat van het type beeldscherm. Ik weet dat de refreshrate bij een TFT niet uitmaakt, werkt ook stukkie anders dan op CRT's ja. Verder is het probleem dus weg met gebruik van de omega drivers.

Dat je zelfde beeld krijgt met vsync uit of aan, zou kunnen omdat je minder FPS dan je refreshrate hebt. Of de game/driver zorgt ervoor dat het geforceerd aan of uit blijft.

Maargoed, ik zou graag willen weten of andere ATI gebruikers last hebben van dit verschijnsel.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

daar kan ik je idd niet mee helpen :)

even ter informatie: het maakt verder bij mij niet uit of ik het in de drivers forceer, in het spel of welk spel ik speel, ook oude spelletjes hebben hier last van. (heb een 7900GTX)

offtopic:
nog even een offtopic vraagje aan jou:

hoe kan het dat jij je daar
1. druk over maakt (de verschuiving door V-Sync=off)
2. dat het jou uberhaupt opvalt dat deze "verschuiving" plaatsvind want het is alleen bij een snelle horizontale beweging en is het volgende frame bij wijze van alweer weg??? het valt mij alleen op als ik er op let namelijk... (misschien een id voor jou: minder op de beeldjes letten en meer op het spel zelf... misschien ga je dan zelfs wel iedereen pwnen ;) :P )

ben gewoon benieuwd naar jouw motivatie

[ Voor 114% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2007 22:14 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Met first person shooter merk je het echt zo goed. Nu ben ik ook perfectionist, dus ik zie dat al helemaal goed. Maar het is toch echt overduidelijk, en ben zeker niet de enige. Vsync uit is gewoon irritant :)

Het is toch veel mooier als het beeld klopt. Verder komt een beeld met vsync uit gewoon veel stotterender over. Speel gewoon eens met vsync aan, dan wil je niet meer anders hoor. (alleen maar vooruitgang...)

Vsync met mn 7900GT werkt overigens wel prima ja, ik zou bijna die kaart als vervanger pakken als er niet snel een omega driver / oplossing voor in vista komt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-02-2007 22:16 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Tutti-frutti schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 21:11:
Meer fps krijg je wel ja, maar vloeiender lijkt het zeker niet. Alles boven de 60 fps kan een menselijk ook niet meer registreren, dus 180fps of 60 fps maakt niet uit.
OT: Dat is onzin. Het menselijk oog kan veel meer beelden registreren dan we zelf kunnen merken; ik geloof dat de werkelijke grens rond de 500 ligt. Dat we het verschil niet zien tussen 60fps en 180fps ligt ergens anders aan. (bijvoorbeeld de refresh rate van je monitor :+)

Bij mij werkte v-sync ook niet op m'n oudere Ati kaart (x550). Geen idee waarom niet, maar persoonlijk vind ik het niet echt een vereiste om ermee te draaien. Misschien zou het kunnen zijn dat je kaart hierdoor minder gestressd wordt, maar ik roep maar wat.

hoi

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Even een update

Gisteren ook even halflife 2 geinstalleerd en gespeeld. Hier loopt alles 100% vloeiend en vertical sync werkt dan ook gewoon prima.
Maar daarna kwam ik achter iets wat ik niet helemaal had verwacht. Op mijn 2e pc heb ik gisteren namelijk ook Windows Vista Business geinstalleerd.
Daarin zat voorheen een AMD opteron 146 (single core) en heb ik gisteren geupgrade naar een Intel E4300 (dual core). Videokaart is een 7900GT(@GTX).
Waar in windows XP met de single core CPU (opteron 146) dus geen probleem was met vertical sync met NVidia, heeft deze nu met dual core + windows vista exact hetzelfde probleem als mijn main pc. Het probleem lijkt dus meer te zitten in BF2, wellicht in combinatie met een dual core CPU.
Ik hoop snel op een oplossing vanaf ATI en/of Nvidia. Op EA hoef ik niet te rekenen denk ik.

edit:

Dit vind ik net op de nvidia site:

Selecting Vertical Sync (vsync) from the NVIDIA Control Panel does not affect DirectX applications.
Due to architectural changes in the new Windows Vista Window Display Driver Model (WDDM), the graphics driver can no longer disable vsync from its own driver or Control Panel. Selecting this option from the NVIDIA Control Panel will have no affect on DirectX applications. For applications that use Direct3D on Vista, use the vertical sync setting within the application. We are adjusting the help text in the NVIDIA Control Panel to make this clearer to our customers.

[ Voor 32% gewijzigd door Tutti-frutti op 04-03-2007 23:12 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1