Toon posts:

DVD-afspeelproblemen na installatie videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, ik heb een hardnekkig probleem en door verschillende mensen werd ik hiernaartoe verwezen alszijnde het 'centre of knowledge', dus ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen want ik word zo onderhand gek.

Dit is de situatie:
Een jaar lang heb ik de onboard-videochip (S3 UniChrome 64MB) van mijn computer gebruikt met volle tevredenheid en zonder enige problemen. Toen deze niet compatibel bleek te zijn met de MagicTune software van mijn nieuw Samsung-monitor, en omdat ik weer eens wat wilde gaan Quaken (vond geen OpenGL drivers voor de S3), besloot ik maar een videokaart aan te schaffen. Wel een AGP, want mijn moederbord bleek geen PCI-e te ondersteunen en natuurlijk met DVI-uitgang omdat mijn nieuwe monitor dit nu ook ondersteunde. Mijn keuze viel op een GeForce 6200 256MB. Na montage en installatie kreeg ik nogal wat softwareproblemen: DVDs afspelen ging met niet meer soepel (schokkend en stilstaand beeld), en Quake spelen werd zowat onmogelijk: na enkele minuten kreeg ik een Blue Screen Of Death, nog nooit meegemaakt in XP.
Omdat mijn XP-install een jaar oud was en toch al niet zo stabiel besloot ik maar te formatteren. Helaas verhielp dit de problemen niet....afspelen van DVDs bleek zowat onmogelijk: harde crash vaak na minder dan een minuut. Ik heb toen de GeForce uit mijn computer gehaald, monitor terug aangesloten op de on-board, en lo en behold: DVDs speelden weer als een zonnetje.
Omdat ik dacht dat het aan de kaart lag heb ik deze terug naar de verkoper gebracht die begrip toonde en deze terugnam. Omdat ik toch wel een videokaart wilde heb ik dan maar een ASUS A9250 (Radeon 9250-chip/128MB) gekocht.
Helaas bleken na montage en installatie de DVD-problemen niet verholpen. Ik heb zowel PowerDVD, WinDVD als VideoLAN als afspeelsoftware gebruikt, maar allen vertoonden ze dezelfde problemen: aanvankelijk lijkt alles goed te gaan, maar na ongeveer 5 minuten begint het beeld te schokken, het scherm wordt even zwart, het beeld begint weer te spelen, voor even, en uiteindelijk loopt het programma vast, waarbij ik dan ook het volgende scherm te zien krijg:
Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/7917/vpurecoversi7.jpg
VPURecover is blijkbaar een onderdeel van de ATI-Catalyst driversoftware die de instellingen van de kaart probeert te herstellen als deze door een externe bron (WinDVD?) wordt gewijzigd.
Verschillende wijzigingen aanbrengen in de instellingen van de DVD-afspeelsoftware, zoals het inschakelen van hardwareversnelling hielpen niet.
Ook heb ik de nieuwste drivers gedownload van de ATI-website (de nieuwste drivers op de ASUS-site dateerden nog van april 2006), maar ook dit zette geen zoden aan de dijk.
Dit is echt frustrerend omdat ik vaak DVDs kijk op mijn computer en ik vind het enorm irritant dat videokaarten van 256 en 128MB blijkbaar niet kunnen wat een simpel 64MB onboard-chipje wel kan, namelijk zonder onderbrekingen een DVD afspelen.
Wat wel heel vreemd is, is dat Quake III Arena, zij het nog niet geupgrade naar de laatste pointrelease, in een resolutie van 1024 x 768 draait als een tierelier....geen problemen hier!

Ik hoop dat iemand me de gouden tip kan geven, want ik sta zowat klaar om de hele zooi uit het raam te kieperen, en ik ben nochtans niet iemand ie het snel opgeeft.

Voor de volledigheid hier mijn system-specs

moederbord: MSI K8MM3
processor: AMD Sempron 2600+ 1.60GHz
geheugen: 1024MB
voeding: ADT-350 350W output max
video: ASUS A9250
geluid: AC97 Vinyl onboard
DVD-drive: NEC ND-4550A
monitor: Samsung SyncMaster 971P
harddisks: 1x WD 40Gb + 1x SeaGate 80Gb + 1x WD 250Gb (extern)

Alvast dank bij voorbaat...ik hoop dat ik genoeg informatie gegeven heb, zoniet dan hoor ik het graag.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen de volgende dingen nog uitgeprobeerd, echter zonder resultaat:

- BIOS geflasht van versie 1.3 naar 1.5
- ATI drivers en PowerDVD5 geïstalleerd van de CDs die bij de Club3D ATI Radeon 9250 zaten die ik 2 jaar geleden kocht
- DVD gekopieerd naar harde schijf en van die locatie afgespeeld (om zeker te weten dat het niet aan de drive lag) : maakte geen verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Heb zonet de ATI Radeo Omega drivers v3.8.252 geprobeerd, maar ook dit hielp niet.

Komaan mensen, is er niemand hier die hier zijn tanden kan/wil inzetten?? |:(

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Misschien een stomme vraag (zie het zo snel niet staan), maar heb je in de BIOS de on-board videokaart ook uitgeschakeld staan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Deze (overigens zeer logische) vraag werd me al eerder gesteld, maar ik kan nergens in mijn BIOS een optie vinden waarmee ik de onboard video kan uitschakelen.

Dit zijn mijn settings onder Advanced Chipset Features >> AGP & P2P Bridge Control:

AGP Aperture Size : [128M]
AGP 3.0 Mode : [8X] (fixed)
AGP Driving Control : [Auto]
AGP Driving Value : [DA] (fixed)
AGP Fast Write : [Disabled]
AGP Master 1 WS Write : [Disabled]
AGP Master 1 WS Read : [Disabled]
AGP 3.0 Calibration Cycle : [Disabled]
VGA Share Memory Size : [64M]

En dit mijn settings onder Integrated Peripherals:

AC97 Controller [Enabled] (dit is dus mijn geluidschip)
Onboard LAN Controller [Enabled]
Onboard LAN Option ROM [Disabled]
USB Controller [All Enabled]
USB Device Legacy Support [Enabled]
IDE Devices Configuration:

OnChip SATA [Disabled]
x Sata Mode IDE
IDE DMA transfer acces [Enabled]
OnChip IDE Channel 0 [Enabled]
OnChip IDE Channel 1 [Enabled]
IO Devices Configuration:

Onboard FDC Controller [Disabled]
Com Port 1 [3F8/IRQ4]
Com Port 2 [2F8/IRQ3]
UART Mode Select [Normal]
xRxD,TxD Active Hi,Lo
xIR Transmission Delay Enabled
xUR2 Duplex Mode Half
xUSE IR Pins IR-Rx2Tx2
Parallel Port [378/IRQ7]
Parallel Port Mode [Normal]
xEPP Mode Select EPP1.7

Volgens de mainboard manual zou ik bij VGA Share Memory Size i.p.v. 64M ook 32M, 16M, 0 en Disabled moeten kunnen kiezen, maar in de praktijk blijkt dat ik alleen kan kiezen tussen 16M, 32M, 64M, zoals blijkt uit onderstaande foto die ik ff met mijn digitale camera heb gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img100.imageshack.us/img100/6527/biosyf0.jpg

Het flashen van de BIOS veranderde niets aan bovenstaande parameters en voegde ook geen extra opties/keuzemogelijkheden toe.