Toon posts:

[Excel] Data kopiëren en aanvullen ontbrekend waardes

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem waar ik niet uitkom. Ik exporteer data met verkoop gegevens voor het komende jaar. Deze staat in kolom A. Omdat er nog niet voor iedere dag producten zijn verkocht ontbreken er data. Nu wil ik echter de data kopieren naar kolom B middels een formule waarbij hij ontbrekende data aanvult en hier een 0 waarde meegeeft. Deze kan ik dan weer vergelijken met kolom C, de cijfers van vorig jaar.

Dus bijv.

datum verkocht
01-01-06 5
03-01-06 4
06-01-06 3

moet worden

datum verkocht
01-01-06 5
02-01-06 0
03-01-06 4
04-01-06 0
05-01-06 0
06-01-06 3

Met functies als zoeken en vert.zoeken kom ik er niet uit.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08
Als je een lijst hebt met alle data en je zet achter iedere datum een vert.zoeken functie, dan zal je een N/A (of in NL N/B) fout krijgen voor de dagen die niet gevonden worden.(Let erop dat je het 4e argument van vert.zoeken FALSE/ONWAAR/0 laat zijn). Die fouten kan je uitfilteren met de ISFOUT() of ISNA/ISNB() formule. Je krijgt dus iets als:
ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(rijtje argumenten)),0,VERT.ZOEKEN(Rijtje argumenten))

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Dit gaat prima met som.als.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben niet zo heel ervaren in excel en kom er desondanks de tips niet uit.

Wat ik eigenlijk zoek is een formulie die de datum uit cel c1 vergelijkt met een hele reeks datums in kolom A1:A365 en vervolgens bij een match de waarde die hierachter staat in kolom b (aantal verkocht) kopieert naar cel d1(aantal verkocht). Bij geen match een 0

Dus als de datum in cel c1 overeenkomt met een datum in kolom A kopiëer dan de waarde die in kolom B achter deze datum staat dan in cel d1. Is dit niet zo geef dan een 0.

Maar hoe krijg ik dat nu exact in een formule

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 14:11 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:08:
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben niet zo heel ervaren in excel en kom er desondanks de tips niet uit.

Wat ik eigenlijk zoek is een formulie die de datum uit cel c1 vergelijkt met een hele reeks datums in kolom A1:A365 en vervolgens bij een match de waarde die hierachter staat in kolom b (aantal verkocht) kopieert naar cel d1(aantal verkocht). Bij geen match een 0

Dus als de datum in cel c1 overeenkomt met een datum in kolom A kopiëer dan de waarde die in kolom B achter deze datum staat dan in cel d1. Is dit niet zo geef dan een 0.

Maar hoe krijg ik dat nu exact in een formule
Zie mijn eerdere post: Begin eens met het stukje zonder die nul. Gebruik daarvoor Vert.zoeken.
Vervolgens zet je er de ISFOUT(....) omheen en dan ga je stoeien met de ALS formule.
F_J_K's oplossing werkt ook (en zelfs beter), maar is wat moeilijker inzichtelijk te maken/ in stukjes te hakken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt dan ga ik verder stoeien. Ben al wel iets verder nu. Als hij is gelukt zal ik de uiteindelijke oplossing wel even posten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mag ik vragen waarom je "lege" dagen wil creeren ?
wat is de toegevoegde waarde hiervan / wat wil je hierme bereiken ?

Iperf

Pagina: 1