[Vista 32bit]4 GB geheugen. 3070 mb?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb pas geleden een nieuw systeem aangeschaft bij Dell. met 4 GB geheugen (ddr2 pc-5700)
nu is het zo dat vista maar 3070MB Ram ziet. en dus 1026(?) MB Ram mist.. nu weet ik dat de volle 4 gb niet gebruikt kan worden met 32 bit. en maar tot 3.7gb gaat... waarom gaat mijne dan maar tot precies 3 gb?

4x1024 DDR2 dimmetjes.

in het bios worden wel alle 4 de dimmetjes gezien...

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:11
Hoeveel geheugen geeft de BIOS aan dat je zou moeten hebben ?

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
Imperium schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:47:
Ik heb pas geleden een nieuw systeem aangeschaft bij Dell. met 4 GB geheugen (ddr2 pc-5700)
nu is het zo dat vista maar 3070MB Ram ziet. en dus 1026(?) MB Ram mist.. nu weet ik dat de volle 4 gb niet gebruikt kan worden met 32 bit. en maar tot 3.7gb gaat... waarom gaat mijne dan maar tot precies 3 gb?

4x1024 DDR2 dimmetjes.

in het bios worden wel alle 4 de dimmetjes gezien...
Als je een nieuw systeem aanschaft met een compleet nieuw besturingssysteem, waarom dan geen 64bit genomen? Is notabene evenduur :|

Het zal je niet helpen, maar ik ben nu toch wel heel erg nieuwsgierig waarom je met voorkennis een direct verouderd platform verkiest.

Je kan het, als het een fout betreft, altijd hangen dat zij deze informatie hadden moeten verschaffen en je als consument misleid en opgelicht voelt. Het is vrijdag, ik zou zeggen, bel Dell met een paar uurtjes en leg je je probleem netjes en compleet voor.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Verwijderd

Het kan zijn dat windows (of een andere applicatie) gewoon geheugen alloceert uit de grote poel zodat het altijd genoeg ter beschikking heeft om het OS naar behoren te laten functioneren. Je moet dan ook uitgaan van de hoeveelheid geheugen die je BIOS aangeeft, als die wel gewoon 4096MB weergeeft dan moet je inderdaad bij het OS gaan kijken.

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:37
Heb je onboard video?

No Shame, only Fame!

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

heb je niet gewoon 512 shared video geheugen oid ?

ik zag twee beren fout parkeren....

Verwijderd

Veel gewone hardware kan by-design gewoon niet meer dan 3gig aan.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
uit de FAQ:
Operating system: 32bits OS'en ondersteunen in theorie maximaal 4GB geheugen (232 = 4294967296 bytes = 4194304KB = 4096MB = 4GB). Echter van deze 4GB wordt al door de diverse hardware (PCI bus, videokaart, I/O controllers, etcetera) al ettelijke honderden MB's in beslag genomen. In de meeste gevallen blijft er zo'n 2,5 à 3,5GB over voor Windows. Om toch de beschikking over de volledige 4GB te krijgen, moet je de /PAE switch in de boot.ini zetten. Zie ook Physical Address Extension - PAE Memory and Windows. Enige aandachtpunten kunnen zijn dat bepaalde software hier niet altijd even lekker mee werkt en dat het vanaf XP SP2 zich iets anders gedraagt. Daarnaast is er nog altijd de voorwaarde dat het moederbord PAE ondersteunt. Je zou dan ergens in de BIOS een vergelijkbare optie als 'DRAM Over 4G remapping' of 'MTRR mapping' moeten hebben. Raadpleeg eventueel de handleiding van het moederbord. Mocht de BIOS al niet de volledige 4GB te zien, dan heeft het totaal geen zin om dat in Windows proberen te verhelpen. Mocht je een 64bits CPU hebben, dan kun je een 64bits OS installeren. Deze ondersteunen in theorie namelijk 16EB geheugen (264 = 18446744073709551616 bytes = 18014398509481984KB = 175922186044416MB = 17179869184GB = 16777216TB = 16384PB = 16EB). Al zijn er enkele softwarematige limieten, ongeveer rond de 16TB, maar dan nog is dat voorlopig wel meer dan genoeg.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 17:32
edit boot.ini en zet de switch /PAE achter het lijntje dat je operating system laadt. Ik weet niet direct of het in Vista werkt, maar dit is toch de manier bij Windows Server 2003.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ik zie 4 gb in het bios. de videokaart is een geforce 7900GS. kijken of 64 bit werkt dan.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Imperium schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:33:
ik zie 4 gb in het bios. de videokaart is een geforce 7900GS. kijken of 64 bit werkt dan.
Als het wel of niet werkt, zou je dat hier kunnen posten, ik vind dit wel een interessant iets eigenlijk dat Vista dus misschien veel eerder door z'n adressen heen is dan verwacht.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

anandus schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:35:
[...]
Als het wel of niet werkt, zou je dat hier kunnen posten, ik vind dit wel een interessant iets eigenlijk dat Vista dus misschien veel eerder door z'n adressen heen is dan verwacht.
En hoe zou Vista 'door zen adressen heen' kunnen raken ?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 14:25:
[...]

En hoe zou Vista 'door zen adressen heen' kunnen raken ?
This paper from HP helps explain it–the platform can theoretically support the full 4GB, but your hardware is going to allocate some of the address space (not the physical RAM) to the PCI bus, the video adapter memory address space, and other resources. 32-bit OSs need to use part of the full 4GB address space to address these resources, subtracting from the maximum memory you have available to the OS and applications:

The PCI memory addresses starting down from 4 GB are used for things like the BIOS, IO cards, networking, PCI hubs, bus bridges, PCI-Express, and video/graphics cards. The BIOS takes up about 512 KB starting from the very top address. Then each of the other items mentioned are allocated address ranges below the BIOS range. The largest block of addresses is allocated for today’s high performance graphics cards which need addresses for at least the amount of memory on the graphics card. The net result is that a high performance x86-based computer may allocate 512 MB to more than 1 GB for the PCI memory address range before any RAM (physical user memory) addresses are allocated.

So, if your video adapter has 512MB of RAM (like mine does), your maximum memory is going to at most be 3.5GB, because Vista has to use 512MB of that address space to address your video memory. It’ll actually be lower than the 3.5GB because there are other hardware resources that need address space, too. So, it never hurts to fill your computer with 4GB of RAM–you’ll definitely get the max, but you won’t be able to address it all. You probably won’t be able to address much more than 3GB, and you might not be able to address more than 2GB.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Goh... was dat niet net hetgeen ik reeds in mijn eerste antwoord in deze topic schreef ?

En dat heeft verder niets met Vista te maken, maar met mapping van memory banks op hardware niveau.

Bestaat al jaar en dag en kan je in zowat elk computer design terugvinden. PC's, consoles, andere hardware, enz...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
xp 32 bit, en ik denk ook vista 32 bit, zijn ook beperkt in de hoeveelheid geheugen doordat veel drivers over de zeik gaan bij 3gb+ geheugen adressen. Bij de 64 bit versies is er controle over de drivers "driver signing" en heb je die "cap" dus niet. Dit afgezien van de pci-io adress ruimte die geheugen in neemt etc...

specs

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:56
Mapping memory hole ofzo aan zetten in de bios. Dat deed de truc altijd bij Nforce 4 mobo's. Proberen waard iig
Pagina: 1