[Win XP Home] Schijfruimte, waar komt dat verbruik vandaan?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Ik heb een Windows XP Home installatie op m'n C:\ schijf. Deze is in totaal 20Gig groot. Momenteel is er nog 4Gig vrij, wat dus inhoud dat er 16Gig in gebruik is. Jep, ik heb opgelet met rekenen op de basisschool. Hiernaast heb ik nog een D:\ schijf welke ik gebruik voor file opslag. De C:\ schijf wordt dus enkel gebruikt voor Windows en de programmatuur die daarop draait.

Als ik onder Configuratiescherm -> Software ga kijken welke software er is geinstalleert, dan zie ik een paar programma's staan van rondom de 150Mb tot 100Mb, en de rest allenaal een paar Mb'tjes. Nu vroeg ik me af.. waar komt dan ineens al dat schijfruimte verbruik vandaan?

Windows XP heeft inmiddels als wel een groot aantal updates achter de rug, maar dat mag toch lang niet zoveel ruimte innemen? Ik heb de My Documents al bekeken, maar ook daar kan ik niets bijzonders vinden.

Iemand hier enig idee?

• Braggus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-08-2023
Diverse oorzaken kunnen hieraan ten grondslag liggen.
- Aangenomen dat je Outlook gebruikt, waar sla je je Outlook bestanden op?
- Leeg je Temp map eens.
- Check eens hoeveel fonts je geisntalleerd hebt
- Waar heb je je swapfile staan? Waarschijnlijk standaard op C.

Er zijn nogal wat mogelijkheden om wat van je schijfruimte terug te halen.

Ciao

* SPV M3000 * 1Gb MiniSD * 512Mb MiniSD *

Verwijderd

Het installeren van service-packs neemt vaak toch al snel een paar honderd MB in beslag. Daarnaast heb je slaapstand, wat evenveel ruimte inneemt als RAM, zit je met temp-files, heb je de uninstallers van al je programma's die ruimte inslurpen, enz. enz.

Ik raad je het Folder Size Shell Extension tooltje aan :)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt precies zien waar je ruimte heengaat met bijv. http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Verwijderd

Naderhand is het moeilijk controleren waar nou precies je schrijfruimte heen gaat.
Je kan dit beter stap gewijs bijhouden bij een schone installatie.

Zet ook je verborgen bestanden en mappen aan. Dan duikt er ook ineens weer een aantal honder mb op.
En is het mogelijk dat je outlook gebruikt? Een volle mail box is ook een boosdoener.

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 14:28
Denk ook eens aan systeemherstel dit kan na verloop van tijd erg veel ruimte in bezit gaan nemen.
Je kan alle systeemherstelpunten verwijderen via: deze computer -> rechtermuisknop op je c: schijf -> eigenschappen -> knop schuifopruiming -> onder het tabblad `extra opties` kiezen voor opruimen van systeemherstel. Deze procedure kan zomaar een aantal gigayte`s vrijmaken.

Let op: Via dze procedure verwijder je wel al je herstelpunten (op de laatste na). Als er iets verkeerd gaat hierna heb je nog maar 1 herstelpunt om op terug te vallen.

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

Verwijderd

draai je soms symantec antivirus?

Doe anders een search naar bestanden grote dan 50mb of 100mb, zo kan je alle grote temp files vinden.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 12:28 ]

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:27:
draai je soms symantec antivirus?

Doe anders een search naar bestanden grote dan 50mb of 100mb, zo kan je alle grote temp files vinden.
Ja.. hoezo?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Neem eens de eigenschappen van elke map apart. Dus Documents And Settings, Program Files en Windows. Als je die bij elkaar optelt, waar kom je dan op, ook op die 16 GB? Welke is het grootst? Wat gebruikt er dan zoveel?

Ik heb een Windows partie van 10 GB met nog 3,22 GB vrij. Mijn pagefile is 528 MB, hibernate file 1 GB. De Windows map is met alle updates 1,80 GB. Afhankelijk van de hoeveelheid programma's die je hebt geïnstalleerd kan je Program Files map een andere grootte hebben dan de mijne, mijne is 1,64 GB. Documents and Settings is bij mij 143 MB.

Commandline FTW

Verwijderd

symantec prullenbak kan een heel hoop data bevatten, iets met norton protected files

zoek hier ff op je krjigt vast een hoop hits.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Volgens mij is dit gewoon in de Windows Clients FAQ beantwoord :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.