[win2k3] IIS of toch apache

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online
Ik ga een server installeren met windows 2003. Nu zal deze eerst als printer en file server dienen, maar er zal in korte tijd ook een webserver op komen te draaien met een SQl database.

Nu ben ik altijd linux gewend dus is de overstap voor mij naar windows server al een grote zijn. Maar nu ik me toch in materie aan het verdiepen ben, ben ik toch eens aan het kijken of ik niet IIS kan gaan gebruiken ipv Apache(2).

Na wat speur werk op internet zijn er niet echt website's te vinden die de grote verschillen weer geven, dit omdat er veel mensen zich achter IIS scharen en viceversa bij apache.

Best zonde en irritant dus. Ik heb voor mezelf al een klein lijstje samen gesteld wat ik als voor en nadeel zie bij beide pakketen...

IIS:
- zit ingebakken in windows 2003 server dus je hebt een simpele GUI waar je alles kan instellen (ga ik vanuit).
- zit ingebakken in windows 2003 dus qua snelheid zal het naar mijn idee ook niet liggen. (server is snel genoeg en heeft 2x 1GB erin)
- tis en blijft windows dus misschien toch security risks?

Apache:
- Jarenlange ervaring dus qua instellen piece of cake,
- Qua response tijd zat het bij linux altijd goed, maar hoe zit het op een windows server?
- Veel instel / installatie werk voor apache bij windows (wat ik zo kan lezen op diverse website's). Er komt natuurlijk ook php bij.

Misschien zijn er mensen die sommige kunnen weer leggen of toch juist niet, en heb je nog meer voor of nadelen die ik vergeten ben? Laat het ajb even weten.

Ook als je nog andere opmerkingen hebt graag. De search heeft mij geen up2date topics laten vinden waar alle informatie instaat die ik zoek dan wel nodig heb.

Trouwens MySQL wordt gebruikt als SQl database en beide installaties zullen toch php geinstalleerd krijgen. Maar daar heb ik al genoeg over kunnen vinden voor windows 2003.

Thanks alvast!

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Apache werkt prima onder Windows en als je dáár toch al ervaren in bent lijkt het mij toch verstandig om daaro p voort te bordureren.

• Martien
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Windows fanboy als ik ben zou Ik toch ook voor apache gaan, php met iis heb ik altijd al een kriem gevonden...

@iMartien

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

PHP moet je echt niet gebruiken met IIS, werkt echt slecht (bij mij toch!)

Ook met rechten werkt Apache beter (ie accepteerd 0777 bv, op IIS moet je rwxrwxrwx doen oid)

Apache is goed, 1 keer instellen, backupje, en je bent vertrokken :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

in jouw situatie zou ik apache kiezen, je kent de ins en outs, het zal dus alleen maar risico`s met zich meebrengen om IIS te gebruiken.

Tevens heb je IIS echt niet binnen 5 minuten goed draaien. en staat deze ook niet standaard geinstalleerd.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

In het kader van vernøk de kwøt ;)
Snakiej schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:46:
IIS6 is goed, 1 keer instellen, backupje, en je bent vertrokken :)
m.a.w. hetzelfde geldt voor IIS als je die goed kent.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
DiEPVRiESKiP schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:42:
Windows fanboy als ik ben zou Ik toch ook voor apache gaan, php met iis heb ik altijd al een kriem gevonden...
PHP installeren op IIS is een eitje (met wizard). PHP fatsoenlijk installeren op IIS is een ander verhaal.

Als je sites afhankelijk zijn van PHP/MySQL zou ik lekker bij Apache blijven. Het is wel makkelijk om IIS sites aan te maken maar het blijft een hoop klik-/handwerk.

En ook dit antwoord is van een Windows fanboy :)

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online
Ahh okay, de campen blijven een beetje verdeeld.
ik weet van iis (2000 versie) dat php installeren erg irritant was. maar ik kwam op internet een win2k3 versie tegen en dat was echt binnen 5min gedaan...
Alleen qua rechten inderdaad dat zal misschien wat moeilijker worden.

Zal deze punten toch eens goed nadenken. Straks wordt de server geinstalleerd en dan zal vanavond wel de webserver aan de beurt zijn dus ik ga nog ff wat snuffelen!

Alvast bedankt voor de antwoordjes :D

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:27
Ik gebruik in productie zowel apache als IIS, platform is in beide gevallen php. Wat ik een belangrijk voordeel van IIS vind, is dat in een intranetomgeving heel makkelijk kunt integreren met de bestaande AD security.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Ik ben zelf erg fan van apache onder win2kx

Ik ken de ins en outs van apache, ik weet hoe ik eventuele problemen kan oplossen. IIS is echt geen slechte webserver, maar ik heb er de kennis niet van. Ook dingen als mod rewrite zijn onder IIS alleen te regelen via isapi rewrite, wat weer een 3rd party plugin is.

Qua snelheid durf ik geen uitspraken te doen.

Overigens is er nu een speciale php versie uit voor het windows platform waar flinke windows optimalizaties in zitten. (Nog geen benches oid gezien).

Mijn voorkeur gaat echt uit naar apache, maar als je dingen als AD moet integreren zou ik sneller voor IIS gaan.

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Pagina: 1