Toon posts:

[Javascript] Uitschakelen geselecteerde text?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met een bepaalde feature die ik in mijn webapplicatie heb geimplementeerd.

Het gaat om het volgende:
Binnen een webapplicatie bevinden zich verschillende textareas. Omdat er in veel van deze textareas mogelijk veel text zal komen, is het mogelijk om op een textarea te dubbelclicken. Op dit moment popt een groot textarea op, waarop meer text gelezen of ingevoerd kan worden.

Technisch gezien werkt het alsvolgt.
De ondblclick event roept een javascript functie aan en geeft zichzelf mee (this). In de javascript functie controleerd hij de status van het grote textarea veld. Als deze onzichtbaar is dan wordt hij zichtbaar en kopieerd hij de inhoud van "this". Bij weer dubbelclicken wordt de text van grote textarea weer naar "this" terug gekopieerd.

Tot zo ver gaat alles goed. Nu wil ik graag dat de gebruiker na dubbelklikken meteen kan doortypen, wat tot nu toe niet het geval is. Er is in dit geval een extra click nodig om de focus te krijgen op het juiste textarea veld. Ik kan de focus natuurlijk handmatig zetten en dit gaat dan ook wel goed. Het probleem is alleen dat bij een dubbbelclick op een textarea de volledige text geselecteerd word, en deze geselecteerde text wordt ook gekopieerd.
Op het moment dat ik de focus set en de gebruiker typt door dan zal de geselecteerde tekst verdwijnen.

Hoe los ik dit op. Kan ik op een manier de geselecteerde tekst deselecteren / en of kan ik iets doen met het verplaatsen van de cursor binnen de textarea?

NB: De oplossing zal cross browser moeten kunnen werken!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09

crisp

Devver

Pixelated

Waarom pas je niet gewoon dynamisch de breedte en hoogte van je textarea aan? :?

Intentionally left blank

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mischien is het handig het besturingssysteem even te vermelden bij je vraag. Dat je moet klikken om focus te krijgen op een invoerveld is namelijk een Windows "feature". Bij andere besturingssystemen/window managers heb je gewoon focus waar je muispointer staat zoals het hoort.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarom pas je niet gewoon dynamisch de breedte en hoogte van je textarea aan? :?
Dit lijkt me ook niet meer dan logisch?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Had op zich ook gekund maar dan zal je nog allemaal trucs moeten uithalen.

Je moet je voorstellen dat je op een 1024x768 scherm een stuk of 10 textareas + standaard elementen zoals een menu en dergelijke hebt.

In die textarea komt soms wel 1000 of meer tekens aan tekst en deze moeten gewoon erg groot zijn.

Als had ik het oplost met het resizen van de originele textareas, dan blijf ik het zelfde probleem houden bij dubbelklicken (tekst wordt dat ook geselecteerd). Bij enkel klikken gebruiken is gewoon geen optie want die zal de HCI aspecten enorm negatief beïnvloeden.

En ja het gaat in dit geval om Windhoos, maar KDE heeft dezelfde functionaliteiten, dus die opmerking slaat volgens mij nergens op. (ben zelf Gentoo Linux gebruiker, maar dat buiten zake)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:09

crisp

Devver

Pixelated

Ik denk dat je gewoon af moet van het dubbelklikken, ik vind dat sowieso niet echt intuitief. Een icon waar je op moet klikken zou imo logischer zijn.

Intentionally left blank

Pagina: 1