Ik snap hier geloof ik niet helemaal hoe je het precies bedoelt. De échte kerk bestaat uit je eigen relatie tot God, dat heeft niets meer te maken met de “officiele” kerken eromheen, het gaat om hoe je er zelf mee omgaat, niet bij welke stroming je precies hoort. Of is dat niet wat je zegt?
In zekere zin wel.
Begrijp me niet verkeerd.
Een kerk is niet meer dan een vereniging van mensen die hetzelfde geloven en belijden. Dat er zoveel verschillende stromingen zijn, die onderling nogal van elkaar kunnen verschillen, zit hem in de details: de nadere invulling van dat geloof.
Bovendien is een kerk, een vergadering van gelovigen, van welke stroming dan ook, op zichzelf genomen niet bepalend voor, om het even zo te zeggen, je eindbestemming. Met andere woorden: het maakt niet uit naar welke kerk je gaat. Het gaat idd om de persoonlijke relatie met God door Christus d.m.v. een waar geloof.
Dat laatste wil overigens niet zeggen dat alle kerkgangers ook daadwerkelijk waar-gelovigen zijn. Want uiteindelijk draait het om:
God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf.
Dit zinnetje impliceert ontzettend veel en heeft op alle tereinen van het leven betrekking en zal door de betreffende persoon ook daadwerkelijk ingevuld moeten worden, wil hij of zij rechtvaardig voor God verschijnen.
Er zijn veel mensen die denken het ware geloof in bezit te hebben, terwijl ze eigenlijk ontzettend blind zijn voor datgene, waar het uiteindelijk om gaat.
Zo zijn er, als voorbeeld, kerken c.q. gemeenten, die het offer van Christus voor de mensheid als haast vanzelfsprekend aannemen. Ze zijn wat liberaler, m.n. bij de invulling daarvan in het dagelijks leven.
Daartegenover heb je er ook die die toe-eigening met veel meer schroom toepassen. Dikwijls wordt er dan op allerlei uiterlijke zaken gelet en dogma’s die als stokpaardjes gehandhaafd dienen te worden voordat je mag zeggen: ik ben rechtvaardig voor God.
Maar uiteindelijk is het wel zo, dat er geen enkele kerk is, of liever gezegd:
stroming, die van zichzelf beweert dé volmaakte kerk te zijn. Want juist die échte Kerk wordt gevormd door al die gelovigen die zichzelf rechtvaardig voor God mogen stellen. En dergelijke mensen zijn schaars, maar je komt ze overal ter wereld tegen.
Wat dan het nut van de kerk is?
Dan vraag ik me alleen af wat dan het precieze nut van de kerk is, als het toch om de individuele relatie tot God gaat.
Of bedoel je dat je binnen de kerk, welke het ook is, hulp en steun vindt in hoe je zou moeten leven oid? Dat het nut van de kerk niet zo zeer in de kerk zelf zit, maar in de hulp bij het beantwoorden van vragen die je over God en geloof (en het leven in het algemeen) hebt??
In de kerk maakt God zich bekend door de uitleg van Zijn Woord. Zoals ik al zei, het is niet meer dan een vereniging van mensen die hetzelfde geloven en dat ook willen belijden. God zegt zelf ook:
daar waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, daar ben Ik in het midden. God verzekert hier dat er zegen op zulke vergaderingen zal rusten. Des te meer is het dus tot nut om dergelijke samenkomsten bij te wonen, want je kunt er ontzettend veel in leren.
Dan maakt de stroming ook nog wel wat uit, omdat verschillende stromingen elk een andere kijk op het geloof en het leven hebben. Wie antwoordt voor zulk soort vragen (deels) in de kerk zoekt, laat zich zeker door die visie beïnvloeden lijkt mij; iemand die het allemaal maar gelul vindt zal geen moeite doen om zich er in te verdiepen.
Ja, klopt. Maar dat is dan ook een keuze die je zelf in de hand hebt. Het is dus maar net waar jij je thuisvoelt. Als het ware Evangelie iig maar verkondigd wordt.
Nou ja, ik kan nog wel doorgaan zo. Maar ik vraag me toch af in hoeverre jij bekend bent met christendom.