Slecht signaal verbeteren met richtantenne?

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:01
Een klant van ons zit op dit moment op een recreatiepark in Emmen (Parc Sandur) in afwachten van een definitieve verhuizing, zijn hier een paar kantoorwerkplekken gecreerd. De mensen daar moet kunnen internetten, ze hebben een wifi kaart via de receptie van het park kunnen krijgen, maar deze geeft een heel slechte dekking. Internetten is gewoon niet te doen

Situatie is alsvolgt:

- er is 1 laptop waar op gewerkt wordt (misschien nog een pc erbij)
- binnenshuis is slecht bereik via de hotspot die het park daar heeft.

Nu dacht ik van we kunnen een UMTS kaart nemen en een abonnement van KPN (90 euro per maand met 1 GB dataverkeer), maar aangezien er toch vrij veel gemaild wordt en bijlages worden verzonden lijkt mij die 1 GB te krap.

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat we een richtantenne plaatsen richting de hotspot, en zo wat meer signaal te kunnen pakken.
Het park zelf is vrij kaal (weinig bomen). Wat is volgens jullie een goede richtantenne + wifi mode om signaal te verbeteren?
Ik heb heb dit in een grijs verleden wel eens gedaan, op deze manier aansluiten van mensen, maar dat was 4 jaar terug. We gebruikten altijd tussen de antenne en het modem H2000 kabel. Het modem was van het merk Linksys of Senao.

Nog ter aanvulling: ik heb eens iets gelezen over een Wandy, dat is een outdoor modem met ingebouwde antenne? Die je als een buitenlamp aan de muur ophangt, voorzien van power over ethernet zodat de voeding en data verkeer over de utp kabel gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 16-02-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt het proberen ....met een richtantenne maar zo als ik lees is het binnen slecht bereik maar hoe is het buiten dan ? als je met een laptop naar buiten gaat wat is dan het signaal...als dat goed is zou ik zeggen plaats een antenne buiten en met een kabel naar je ap toe of router

ik kan het ook mis hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Zoiets wilde ik gaan doen. Een buitenantenne plaatsen (het liefst zo'n antenne en ontvanger/zender in 1) die je aan de muur hangt en dan met UTP naar binnen ipv stugge coaxkabel...
Maar ik kan zo snel geen winkel vinden die antenne/zender/ontvanger in 1 apparaten verkopen.

Hmz dit bedoel ik: http://www.2ghz.nl/showproduct.aspx?idx=155&cel=10

Edit: ik hoor net van mijn collega, dat KPN bij die hotspot is wezen kijken en dat ze zeiden: "sorry mevrouwtje het signaal is gewoon te zwak", ze hebben er een versterker geplaatst in de vensterbank van het huisje, maar dit gaf niet echte noemenswaardige verbetereing...

[ Voor 39% gewijzigd door Binnetie op 16-02-2007 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die Wandy dingen lijken me geen superoplossing... Een losse richtantenne lijkt me meer geschikt hiervoor en zowieso goedkoper... Deze verbinden aan een access point en via de access point bedraad een netwerkje maken.

Ik gebruik zelf 3 Linksys WAP54G access points om een netwerkje op te zetten tussen drie punten. Twee access points hebben een 15dB richtantenne en de andere staat in het midden en heeft daarom een omni(rondstraal)antenne. Ik heb niet of nauwelijks een zichtverbinding en kan onder bijna alle omstandigheden verbindingen in stand houden, zelfs bij extreme sneeuw. Enige storende factor is dat iedereen tegenwoordig meent draadloos te moeten in huis. Wanneer dit precies in de lijn ligt en ook nog eens op dezelfde frequentie, dan stoort dat wel. In de meeste gevallen is het even met de pda inloggen op het onbeveiligde netwerk van de betreffende stoorbron en het kanaal daar veranderen. Zij merken er niets van, hun (inter)net(werk) blijft werken en ik ben weer blij... :D

Tips... zorg dat de antenne redelijk vrij zit van andere stoorbronnen en zo vrij mogelijk zit. Hoe beter het zicht van de antenne op de bron, hoe beter het werkt. Door bomen stralen kan nu goed werken, maar met regen of zodra er weer bladeren aan de bomen komen, kan het storing opleveren. Probeer de antennekabel tussen access point en antenne zo kort mogelijk te houden. Dit is verhoudingsgewijs de duurste kabel en hier treedt veel verlies op. Met sommige access points kun je het vermogen verhogen (al dan niet met gehackte software). Dit is aardig, maar denk er goed aan dat de andere partij ook goed moet kunnen zenden, aangezien het tweerichtingsverkeer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Heel erg bedankt voor je tips, de h2000 kabel moet zo kort mogelijk blijven daarna met UTP is het aantal meter niet belangrijk. Probleem is dat er in de woning niet geboort mag worden (geen gaten in elk geval). Dus dat is een nadeel. Ik ben nu aan het bekijken wat de afstand hemelsbreed door de lucht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:29
Wandy is goed man, perfect voor dit soort oplossingen: Outdoor client bridge + 12dbi antenne en POE in één! En je gaat naar binnen met 1 UTP kabel, hierop kun je weer een access point aansluiten om indoor draadloos verder te gaan of je sluit een switch aan en je kunt bekabeld verder gaan.

Tip: gebruik HDF400 kabel ipv H2000, mocht je voor een losse antenne oplossing gaan :+ Bij Wifishop verkopen ze kabelkits, compleet met connectoren.

[ Voor 19% gewijzigd door chim0 op 16-02-2007 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Kijk eerst of het signaal buiten beter is. Als dat zo is dan kun je een buiten antenne plaatsen.
Hou er bij richt antennes er rekening mee dat je er altijd twee nodig hebt. Je wil kunnen verzenden en ontvangen, maar de overkant moet dat ook kunnen. (qua reikwijdte)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Bl@ckbird schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 02:27:
Kijk eerst of het signaal buiten beter is. Als dat zo is dan kun je een buiten antenne plaatsen.
Hou er bij richt antennes er rekening mee dat je er altijd twee nodig hebt. Je wil kunnen verzenden en ontvangen, maar de overkant moet dat ook kunnen. (qua reikwijdte)
Hoeft niet perse, je kunt een richtantenne ook prima richten op een omniantenne, geen probleem. Als je echt een point-to-point verbinding wilt maken over een grote afstand, 1 a 2km, zijn twee richtantennes wel een goede oplossing. Maar als je op lokatie B ook draadloos bereik wilt hebben, is het beter om voor een richt/omniantenne combinatie te gaan, want vaak heb je achter een richtantenne weinig of geen bereik.

Kijk wel uit met grote richtantennes (15dbi etc.), voor kleinere afstanden kan de versterking soms juist te hoog zijn waardoor ie gaat oversturen, wat weer leidt tot signaalverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik was de afgelopen dagen even niet op GoT. Ik denk dat de beste keus dan een Wandy is. Zo kunnen we de utp die naar binnen gaat eventueel door een raamkiertje doen (met wat tape eromheen voor wat bescherming). Dit staat ook netjes, zonder dat mensen zich gaan storen aan een richt antenne.
Ik ga nu uitzoeken wat de precieze afstand hemelsbreed is tussen de hotspot en hun huisje.

Ik ben even in de war met de benamingen. Bij wifishop heb je:

- client bridge http://www.wifishop.nl/pr...es/ge-ntegreerde-antenne/
- accesspoint http://www.wifishop.nl/pr...ts/ge-ntegreerde-antenne/

Welke ben ik ook alweer nodig als ik alleen het signaal wil opvangen en via de utp naar een eventuele andere router (bedraad) of switch wil laten lopen?

[ Voor 37% gewijzigd door Binnetie op 20-02-2007 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Eeen client bridge denk ik.
Vaak heeft een AP ook een bridge mode, maar kan die niet samenwerken met apparatuur van een ander merk.
Een client bridge is een client, dus die zou dat wel moeten kunnen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
had al die 3 AP's achterwegen gelaten en had er 1 WAP54GPE neergehangen dan was je klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Binnetie schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 08:41:
Ik was de afgelopen dagen even niet op GoT. Ik denk dat de beste keus dan een Wandy is. Zo kunnen we de utp die naar binnen gaat eventueel door een raamkiertje doen (met wat tape eromheen voor wat bescherming). Dit staat ook netjes, zonder dat mensen zich gaan storen aan een richt antenne.
Ik ga nu uitzoeken wat de precieze afstand hemelsbreed is tussen de hotspot en hun huisje.

Ik ben even in de war met de benamingen. Bij wifishop heb je:

- client bridge http://www.wifishop.nl/pr...es/ge-ntegreerde-antenne/
- accesspoint http://www.wifishop.nl/pr...ts/ge-ntegreerde-antenne/

Welke ben ik ook alweer nodig als ik alleen het signaal wil opvangen en via de utp naar een eventuele andere router (bedraad) of switch wil laten lopen?
Tranzeo apparatuur is een uitstekende keus! Ik heb 3,5 jaar gewerkt voor Wifishop en deed daar o.a. technische helpdesk en installaties voor o.a. Tranzeo. Stevige outdoorkasten met ingebouwde antenne of met connector voor losse antenne en hoog zendvermogen. :)

Het is professioneele apparatuur met door Tranzeo zelf ontwikkelde firmware met oneindig instellingen, geen huis-tuin-keuken spul dus. :P

Hier een voorbeeld van een 5Ghz installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Hardcore-Maniac schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 23:17:
had al die 3 AP's achterwegen gelaten en had er 1 WAP54GPE neergehangen dan was je klaar
Kun je het een beetje nader uitleggen? Hoeft niet uitgebreid en ik weet wat een WAP54GE is en doet maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn hier die niet begrijpen wat je bedoelt.

Just my 2 cents. :)

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
een WAP54GPE haalt simpelweg meer bereik als die 3 AP's bij elkaar en nog verder ook, kan buiten gemonteerd worden en zend ongeveer 180 graden vooruit
Pagina: 1