[Vista] Probleem met mappen delen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.071 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:05
Het lukt me niet om een Vista map fatsoenlijk te delen. Na rechtermuisknop op map > Delen... krijg je het 'Deel' schermpje. Eerste probleem is hier dat de optie 'Delen' niet geselecteerd kan worden. (Voor de goede orde: Bestanden delen in het netwerkcentrum is wel degelijk ingeschakeld ;) ).

De optie 'Geavanceerd delen' daarentegen is wel selecteerbaar. Hier kan ik een optie 'Deze map delen' aanvinken, en alles lijkt dan te kloppen. Benader ik de share echter vanaf een andere PC, dan kan ik de gedeelde map wel zien (bestanden en onderliggende mappen) maar heb geen toegang tot deze bestanden en mappen.

Heb uiteraard gegoogled en kom meerdere mensen met dit probleem tegen, maar geen oplossing!

Is iemand hier dit ook al tegengekomen (en heeft het op kunnen lossen)?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je een gebruiker/password aangemaakt en/of toegewezen voor de map?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

offtopic
vista is zo veilig dat ze het delen maar uitgezet hebben :P

ontopic
als er meer mensen er problemen mee hebben dan kan het zijn dat het toch 1 van de kinderziektes is

• alexbl69
anandus schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 09:57:
Heb je een gebruiker/password aangemaakt en/of toegewezen voor de map?
Ik heb (in de zoektocht naar een oplossing) zo langzamerhand iedereen alle toegangsrechten gegeven. Sterker nog, na tips op het internet heb ik de gebruikersgroep 'Iedereen' toegevoegd en deze alle rechten gegeven. Voordat ik dat gedaan had, had ik helemaal geen toegang tot de gedeelde map. Na het aanmaken van 'Iedereen' kon ik, zoals hierboven beschreven, de map weliswaar benaderen (bestanden en onderliggende mappen worden zichtbaar), maar ik heb geen toegang tot deze bestanden en mappen.

• anandus
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:39:
[...]

Ik heb (in de zoektocht naar een oplossing) zo langzamerhand iedereen alle toegangsrechten gegeven. Sterker nog, na tips op het internet heb ik de gebruikersgroep 'Iedereen' toegevoegd en deze alle rechten gegeven. Voordat ik dat gedaan had, had ik helemaal geen toegang tot de gedeelde map. Na het aanmaken van 'Iedereen' kon ik, zoals hierboven beschreven, de map weliswaar benaderen (bestanden en onderliggende mappen worden zichtbaar), maar ik heb geen toegang tot deze bestanden en mappen.
En hoe heb je de rechten gezet? Staat het op Full control?

• alexbl69
anandus schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:39:
[...]
En hoe heb je de rechten gezet? Staat het op Full control?
Ja.

Nog wat vreemds: Mappen/Directories die onder mijn gebruikersprofiel staan (C:\Gebruikers\{UserName}) zijn wel probleemloos te sharen. Bij de mappen die onder 'C:\Program Files' staan heb ik dus bovenstaand probleem.

Wat ik ook niet snap is dat ik dus met google zeer veel mensen met ditzelfde probleem tegenkom, maar geen oplossing! Er moet toch een oplossing voor zijn, anders zou hier toch veel meer ruchtbaarheid over zijn. :)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:19

Jrz

––––––––––––

ot: samba compilen voor windows? :)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• r8ality
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12-2024

r8ality

Ignorance is bling.

Staat sharen met een wachtwoord nog aan? Daar was ik ook 20 minuten mee bezig, om uit te zoeken waarom andere computers het stomme loginpop-upje kregen :Y).

[url=http://www.autofans.nl][b]AutoFans.nl !![/b][/url] Dé merk-ongebonden auto vereniging voor heel Nederland! | Hoezo kan een Sempron 2500+ niet in je auto?

• anandus
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 11:05:
[...]

Ja.

Nog wat vreemds: Mappen/Directories die onder mijn gebruikersprofiel staan (C:\Gebruikers\{UserName}) zijn wel probleemloos te sharen. Bij de mappen die onder 'C:\Program Files' staan heb ik dus bovenstaand probleem.

Wat ik ook niet snap is dat ik dus met google zeer veel mensen met ditzelfde probleem tegenkom, maar geen oplossing! Er moet toch een oplossing voor zijn, anders zou hier toch veel meer ruchtbaarheid over zijn. :)
1 oplossing is om geen mappen onder Program Files te sharen ;)
(Ik zou niet eens weten waarom je dat überhaupt zou willen? :X )

• alexbl69
anandus schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:22:
[...]
1 oplossing is om geen mappen onder Program Files te sharen ;)
(Ik zou niet eens weten waarom je dat überhaupt zou willen? :X )
Het gaat, zoals zo vaak met serieuze zaken, om een spelletje :). In dit geval Flight Simulator X, ik heb enkele applicaties op een andere PC draaien die bij deze map moeten kunnen komen. En dat lukt dus niet :| .

• alexbl69
Het is me eindelijk gelukt! Procedure:
  • Rechtermuisknop op de te delen map > Eigenschappen
  • Tabblad 'Beveiliging' > Geavanceerd > Bewerken
  • Hier moet een gebruikersgroep 'Iedereen' worden aangemaakt.
  • De machtigingen (rechten) kunnen vervolgens worden aangegeven.
  • Belangrijk: bij 'Toepassen op' moet 'Deze map, submappen en bestanden' zijn geselecteerd. Stond bij mij eerst op 'Alleen deze map'', vandaar dat het misging.
  • Paar keer op OK drukken > rechten worden toegekend.
  • Draaien maar!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En hiermee schiet je dus wel een gigantisch gat in je beveiliging - je geeft nu iedereen toegang tot die map, of ze nou via het netwerk benaderen of niet.

Ik zie eigenlijk helemaal geen reden waarom je hier 'Iedereen' kiest en niet gewoon de user waarmee je authenticeert? :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een aparte gebruiker genaamd "delen" aanmaken met een leuk wachtwoord wat uber simpel is. Vervolgens kun je via andere pc's met "delen" overal bijkomen als je het wachtwoord intoetst.

Ik vind het alleen irritant dat je onder Vista Home niet zoals bij Vista Business een account kan maken waarmee je niet kan inloggen op de pc, maar wel kan gebruiken om bestanden te delen. Dit was vroeger ook al bij XP home vs prof.

[ Voor 36% gewijzigd door dr snuggles op 18-02-2007 11:43 ]

Pagina: 1