multiplexing frequentie/stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik ben bezig een schakeling te bouwen. Die door middel van multiplexing een flink aantal ledjes moet gaan aansturen. In totaal 128 stuks. Ik zit een beetje met de stroom die ik door de ledjes kan laten lopen. Die ledjes hebben een nominale stroom van 20 mA. Als ik dan de ledjes als volgt verdeel. 8x16 zijn de ledjes maar 1/8 van de tijd aan. Echter een stroom die 8 keer zo hoog is voor 1/8 van de tijd lijkt me niet zo'n succes. Wat is de maximale stroom die ik veilig door een ledje kan jagen.
Ik heb trouwens berekend dat ik ongeveer 200 kloktikken nodig heb om alle ledjes aan te sturen per cyclus. Ik zou dan op een frequentie komen van 80kHz als mijn AVR op 16MHz draait. Ik verwacht wel dat dit nog een stuk lager wordt omdat ik nog wel wat extra berekeningen wil doen hier maar dat zal wel geen probleem zijn denk ik zo

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
De maximale stroom, daarvoor zal je een datasheet moeten opsnorren, maar zolang je daar niet boven gaat is het perfect mogelijk om op een gemiddelde stroom van 20mA uit te komen door korte tijd hogere stroom te geven.
Qua frequentie's kan je dacht ik doorgaans tot 1MHz gaan met een ledje, en volgens mij kunnen de meeste led's 8* overstroom om 1/8 van de tijd gemakkelijk aan (160mA, das nog te doen).

Edit: site gevonden waar de maximale piekstroom wordt opgegeven, 180mA voor een felle witte led: http://www.leds-buy.nl/fel-witte-led-graden-5mm-p-8.html

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 15-02-2007 23:04 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ok ik heb dan wel 3 mm ledjes maar volgens dezelfde site hebben die ook een piekstroom van 180 mA. Ik denk wel dat ik iets lager ga zitten omdat ze icm het grote aantal nogal fel worden denk ik zo. Het moet een sterrenhemel worden. Ik had trouwens een rekenfout gemaakt de frequentie is maar 80 kHz van aan en uit schakelen. Mischien wil ik hier nog ergens PWM in gaan frotten de minimale frequntie die ik hier nodig denk te hebben is 200Hz dus ik heb nog genoeg speelruimte denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
Yep, lijkt me goed, 200Hz zie je niet knipperen, en 80kHz is ook geen te hoge frequentie (en netjes buiten het hoorbare gebied, anders moet je goed opletten dat je niet te dicht bij luidsprekers enzo komt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.